Jakość opieki zdrowotnej i współpraca interdyscyplinarna z perspektywy pracowników i pacjentów
Quality of health care and interdisciplinary collaboration from the perspective of employees and patients.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

jakość opieki zdrowotnej
współpraca interdyscyplinarna
praca zespołowa
pracownicy służby zdrowia
pacjenci

Abstrakt

JAKOŚĆ OPIEKI ZDROWOTNEJ I WSPÓŁPRACA INTERDYSCYPLINARNA Z PERSPEKTYWY PRACOWNIKÓW I PACJENTÓW

Wprowadzenie. Współpraca w zespole interdyscyplinarnym jest ważnym aspektem zapewnienia jakości i bezpieczeństwa opieki nad pacjentem, chociaż interakcja osób reprezentujących różne dyscypliny w środowisku klinicznym może być również utrudniona przez nieodpowiednią komunikację.

Cel pracy. Niniejsze badanie jest próbą wypełnienia luki badawczej i zidentyfikowania postrzegania przez profesjonalistów współpracy interdyscyplinarnej i kryteriów jakości, wpływu współpracy interdyscyplinarnej na jakość opieki w typowym słoweńskim szpitalu ogólnym oraz wyjaśnienia tego z perspektywy pracowników służby zdrowia i pacjentów.

Materiał i metody. Studium przypadku zostało przeprowadzone przy użyciu ankiety przeprowadzonej wśród pracowników służby zdrowia (N = 150) oraz podejścia jakościowego poprzez wywiady z pracownikami służby zdrowia (N = 47) i pacjentami (N = 20).

Wyniki i wnioski. Wyniki ankiety wskazują, że pielęgniarki najwyżej oceniły wszystkie kryteria współpracy interdyscyplinarnej oraz indywidualne kryteria jakościowe, a najgorzej ogólnie jakość opieki, gdyż nie były zadowolone z realizacji z powodu braku kadr.

Wymiana informacji nie wpłynęła na jakość opieki, ponieważ władze organizacyjne i krajowe nie uwzględniały w wystarczającym stopniu opinii personelu. W wywiadach pogłębionych pacjenci źle oceniają pracę zespołową, ponieważ nie otrzymują wystarczających wyjaśnień i nie czują się traktowani jako równorzędni członkowie zespołu medycznego. W wywiadach pogłębionych pacjenci i pracownicy służby zdrowia są świadomi braku pracy zespołowej między sobą, a także jakości opieki ze względu na braki kadrowe w ogóle, a zwłaszcza w czasie pandemii.

Quality of health care and interdisciplinary collaboration from the perspective of employees and patients.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Davidson AR, Kelly J, Ball L, et al. What do patients experience? Interprofessional collaborative practice for chronic conditions in primary care: an integrative review. BMC Prim. Care. 2022;23:8. https://doi.org/10.1186/s12875-021-01595-6.

2. Didier A, Campbell J, Franco L, et al. Patient perspectives on interprofessional collaboration between healthcare professionals during hospitalization: a qualitative systematic review protocol. JBI Evid. Synth. 2020;18(6):1208-1270. doi: 10.11124/JBISRIR-2016-003302. PMID: 28800050.

3. Karam M, Brault I, Van Durme T, et al. Comparing interprofessional and interorganizational collaboration in healthcare: A systematic review of the qualitative research. Inter. J. of Nursing Studies. 2017;79:70-83. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2017.11.002

4. Halinski D. Quality improvement: What is it and who is responsible for it? Nephro. Nurs. J. 2022;49(2):157-163.

5. Morgan S, Pullon S, McKinlay E. Observation of interprofessional collaborative practice in primary care teams: an integrative literature review. Int. J. Nurs. Stud. 2015; 52(7):1217-1230. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2015.03.008.

6. Gainer RA, Curran J, Buth KJ, et al. Toward optimal decision making among vulnerable patients referred for cardiac surgery: a qualitative analysis of patient and provider perspectives. Med. Decis. Making. 2017;37(5):600-610.

7. Stucky CH, Wymer JA. Progressing toward specialty certification as the National Standard for Nursing. Nurs. Forum. 2020;55(3):531-534.

8. Busse R, Klazinga N, Panteli D, et al. (Ed.) Improving healthcare quality in Europe: Characteristics, effectiveness and implementation of different strategies, Health Policy Series, No. 53. Copenhagen (Denmark): European Observatory on Health Systems and Policies; 2019.

9. Bombard Y, Baker GR, Orlando E, et al. Engaging patients to improve quality of care: a systematic review. Implementation Sci. 2018; 13:98. https://doi.org/10.1186/ s13012-018-0784-z.

10. Morley L, Cashell A. Collaboration in health care. J. of medic imaging and radiation sci. 2017; 48: 207-216. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmir.2017.02.071.

11. Ebbers T, Kool RB, Smeele LE, et al. The Impact of Structured and Standardized Documentation on Documentation Quality; a Multicenter, Retrospective Study. J. Med. Syst. 2022; 46: 46. doi: 10.1007/s10916-022-01837-9.

12. Johnson CB. A Personalized Shared Decision-Making Tool for Osteoarthritis Management of the Knee. Orthop Nurs. 2021;40(2):64-70. DOI: 10.1097/ NOR.0000000000000739.

13. Bole V. Scope of the health care system - where is Slovenia? Econom Movements. 2017; 498: 6-27.

14. ankhorst NE, Damen J, Oei EH, et al. Incidence, prevalence, natural course and prognosis of patellofemoral osteoarthritis: the Cohort Hip and Cohort Knee study. Osteoarthritis and Cartilage. 2017;25(5): 647-653. doi: 10.1016/j.joca.2016.12.006.

15. Hustoft M, Hetlevik O, Aßmus J, et al. Communication and Relational Ties in Interprofessional Teams in Norwegian Specialized Health Care: A Multicentre Study of Relational Coordination. Inter. J. of Integr. Care. 2018;18(2):9. doi: 10.5334/ ijic.3432.

16. Pullon S, McKinlay E, Stubbe M, et al. Patients’ and health professionals’ perceptions of teamwork in primary care. J. Prim. Health Care. 2011;3(2):128-135. DOI:10.1071/ HC11128.

17. Lamb BW, Jalil RT, Shah S, et al. Cancer patients’ perspectives on multidisciplinary team working: an exploratory focus group study. Urol. Nurs. 2014;34(2):83-91,102.

18. Robida A, Skela-Savič B, Trunk A. Defining skills and competencies for middle management in a hospital: final report of a research group. Ljubljana: Inter Institute for Management Development in Healthcare. 2008.

19. Bola Natek A. Competences of doctors - managers and the introduction of modern forms of organization: master’s thesis [online]. University of Primorska, Faculty of Management. 2014, [Accessed 13 July 2022]. Retrieved from: https://repozitorij.upr.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=6157

20. Wiig S, Aase K, von Plessen C, et al. Talking about quality: exploring how ‘quality’ is conceptualized in European hospitals and healthcare systems. BMC Health Serv. Res. 2014;14:478. https://doi.org/10.1186/1472-6963-14-47840.

21. Šimec M, Krsnik S, Erjavec K. Integrated Clinical Pathways: Communication and Participation in a Multidisciplinary Team. Open Access Macedon J. of Medical Sci. 2021;9(B):1549-1555. DOI: https://doi.org/10.3889/oamjms.2021.7205.

22. Šimec M, Krsnik S, Erjavec K. Assessment of nurses’ communication with department and hospital management in implementation of integrated clinical pathways in Slovenia. Nursing in the 21st Century. 2022;21:48-61.

23. Erjavec K, Knavs N, Bedenčič K. Communication in interprofessional health care teams from the perspective of patients and staff. J. of Health Sci. 2022;12(1):29-37. DOI: https://doi.org/10.17532/jhsci.2022.1591.

24. de la Perrelle L, Radisic G, Cations M, et al. Costs and economic evaluations of Quality Improvement Collaboratives in healthcare: a systematic review. BMC Health Serv. Res. 2020;20:155. https://doi.org/10.1186/s12913-020-4981-5.

25. Kroll T, Neri MT. Experiences with care co-ordination among people with cerebral palsy, multiple sclerosis, or spinal cord injury. Disabil. Rehabil. 2003;25(19):1106- 1114. DOI: 10.1080/0963828031000152002.

26. Longtin Y, Sax H, Leape LL, et al. Patient participation: current knowledge and applicability to patient safety. Mayo Clin. Proc. 2010;85(1):53-62. doi: 10.4065/ mcp.2009.0248.

27. Didier A, Dzemaili S, Perrenoud B, et al. Patients’ perspectives on interprofessional collaboration between health care professionals during hospitalization: a qualitative systematic review. JBI Evidence Synthesis. 2020;18(6):1208-1270. doi: 10.11124/ JBISRIR-D-19-00121.

28. Leskovic L, Erjavec K, Leskovar R. Burnout and job satisfaction of healthcare workers in Slovenian nursing homes in rural areas during the COVID-19 pandemic. Ann. Agric. Environ Med. 2020;27(4):664-671. DOI: 10.26444/aaem/128236.

29. Maunder RG, Heeney ND, Strudwick G, et al. Burnout in hospital-based healthcare workers during COVID-19. Science Briefs of the Ontario COVID-19 Science Advisory Table. 2021;2(46). https://doi.org/10.47326/ ocsat.2021.02.46.1.0.

30. Šimec M, Krsnik S, Erjavec K. Health Service Quality and its Relationship to Team Collaboration and Communication during the COVID-19 Pandemic. Open Access Macedon J. of Medical Sci. 2023;11(E):1-6. https://doi.org/10.3889/ oamjms.2023.11454.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Autorzy