Abstrakt
JAKOŚĆ OPIEKI ZDROWOTNEJ I WSPÓŁPRACA INTERDYSCYPLINARNA Z PERSPEKTYWY PRACOWNIKÓW I PACJENTÓW
Wprowadzenie. Współpraca w zespole interdyscyplinarnym jest ważnym aspektem zapewnienia jakości i bezpieczeństwa opieki nad pacjentem, chociaż interakcja osób reprezentujących różne dyscypliny w środowisku klinicznym może być również utrudniona przez nieodpowiednią komunikację.
Cel pracy. Niniejsze badanie jest próbą wypełnienia luki badawczej i zidentyfikowania postrzegania przez profesjonalistów współpracy interdyscyplinarnej i kryteriów jakości, wpływu współpracy interdyscyplinarnej na jakość opieki w typowym słoweńskim szpitalu ogólnym oraz wyjaśnienia tego z perspektywy pracowników służby zdrowia i pacjentów.
Materiał i metody. Studium przypadku zostało przeprowadzone przy użyciu ankiety przeprowadzonej wśród pracowników służby zdrowia (N = 150) oraz podejścia jakościowego poprzez wywiady z pracownikami służby zdrowia (N = 47) i pacjentami (N = 20).
Wyniki i wnioski. Wyniki ankiety wskazują, że pielęgniarki najwyżej oceniły wszystkie kryteria współpracy interdyscyplinarnej oraz indywidualne kryteria jakościowe, a najgorzej ogólnie jakość opieki, gdyż nie były zadowolone z realizacji z powodu braku kadr.
Wymiana informacji nie wpłynęła na jakość opieki, ponieważ władze organizacyjne i krajowe nie uwzględniały w wystarczającym stopniu opinii personelu. W wywiadach pogłębionych pacjenci źle oceniają pracę zespołową, ponieważ nie otrzymują wystarczających wyjaśnień i nie czują się traktowani jako równorzędni członkowie zespołu medycznego. W wywiadach pogłębionych pacjenci i pracownicy służby zdrowia są świadomi braku pracy zespołowej między sobą, a także jakości opieki ze względu na braki kadrowe w ogóle, a zwłaszcza w czasie pandemii.
Bibliografia
1. Davidson AR, Kelly J, Ball L, et al. What do patients experience? Interprofessional collaborative practice for chronic conditions in primary care: an integrative review. BMC Prim. Care. 2022;23:8. https://doi.org/10.1186/s12875-021-01595-6.
2. Didier A, Campbell J, Franco L, et al. Patient perspectives on interprofessional collaboration between healthcare professionals during hospitalization: a qualitative systematic review protocol. JBI Evid. Synth. 2020;18(6):1208-1270. doi: 10.11124/JBISRIR-2016-003302. PMID: 28800050.
3. Karam M, Brault I, Van Durme T, et al. Comparing interprofessional and interorganizational collaboration in healthcare: A systematic review of the qualitative research. Inter. J. of Nursing Studies. 2017;79:70-83. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2017.11.002
4. Halinski D. Quality improvement: What is it and who is responsible for it? Nephro. Nurs. J. 2022;49(2):157-163.
5. Morgan S, Pullon S, McKinlay E. Observation of interprofessional collaborative practice in primary care teams: an integrative literature review. Int. J. Nurs. Stud. 2015; 52(7):1217-1230. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2015.03.008.
6. Gainer RA, Curran J, Buth KJ, et al. Toward optimal decision making among vulnerable patients referred for cardiac surgery: a qualitative analysis of patient and provider perspectives. Med. Decis. Making. 2017;37(5):600-610.
7. Stucky CH, Wymer JA. Progressing toward specialty certification as the National Standard for Nursing. Nurs. Forum. 2020;55(3):531-534.
8. Busse R, Klazinga N, Panteli D, et al. (Ed.) Improving healthcare quality in Europe: Characteristics, effectiveness and implementation of different strategies, Health Policy Series, No. 53. Copenhagen (Denmark): European Observatory on Health Systems and Policies; 2019.
9. Bombard Y, Baker GR, Orlando E, et al. Engaging patients to improve quality of care: a systematic review. Implementation Sci. 2018; 13:98. https://doi.org/10.1186/ s13012-018-0784-z.
10. Morley L, Cashell A. Collaboration in health care. J. of medic imaging and radiation sci. 2017; 48: 207-216. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmir.2017.02.071.
11. Ebbers T, Kool RB, Smeele LE, et al. The Impact of Structured and Standardized Documentation on Documentation Quality; a Multicenter, Retrospective Study. J. Med. Syst. 2022; 46: 46. doi: 10.1007/s10916-022-01837-9.
12. Johnson CB. A Personalized Shared Decision-Making Tool for Osteoarthritis Management of the Knee. Orthop Nurs. 2021;40(2):64-70. DOI: 10.1097/ NOR.0000000000000739.
13. Bole V. Scope of the health care system - where is Slovenia? Econom Movements. 2017; 498: 6-27.
14. ankhorst NE, Damen J, Oei EH, et al. Incidence, prevalence, natural course and prognosis of patellofemoral osteoarthritis: the Cohort Hip and Cohort Knee study. Osteoarthritis and Cartilage. 2017;25(5): 647-653. doi: 10.1016/j.joca.2016.12.006.
15. Hustoft M, Hetlevik O, Aßmus J, et al. Communication and Relational Ties in Interprofessional Teams in Norwegian Specialized Health Care: A Multicentre Study of Relational Coordination. Inter. J. of Integr. Care. 2018;18(2):9. doi: 10.5334/ ijic.3432.
16. Pullon S, McKinlay E, Stubbe M, et al. Patients’ and health professionals’ perceptions of teamwork in primary care. J. Prim. Health Care. 2011;3(2):128-135. DOI:10.1071/ HC11128.
17. Lamb BW, Jalil RT, Shah S, et al. Cancer patients’ perspectives on multidisciplinary team working: an exploratory focus group study. Urol. Nurs. 2014;34(2):83-91,102.
18. Robida A, Skela-Savič B, Trunk A. Defining skills and competencies for middle management in a hospital: final report of a research group. Ljubljana: Inter Institute for Management Development in Healthcare. 2008.
19. Bola Natek A. Competences of doctors - managers and the introduction of modern forms of organization: master’s thesis [online]. University of Primorska, Faculty of Management. 2014, [Accessed 13 July 2022]. Retrieved from: https://repozitorij.upr.si/IzpisGradiva.php?lang=slv&id=6157
20. Wiig S, Aase K, von Plessen C, et al. Talking about quality: exploring how ‘quality’ is conceptualized in European hospitals and healthcare systems. BMC Health Serv. Res. 2014;14:478. https://doi.org/10.1186/1472-6963-14-47840.
21. Šimec M, Krsnik S, Erjavec K. Integrated Clinical Pathways: Communication and Participation in a Multidisciplinary Team. Open Access Macedon J. of Medical Sci. 2021;9(B):1549-1555. DOI: https://doi.org/10.3889/oamjms.2021.7205.
22. Šimec M, Krsnik S, Erjavec K. Assessment of nurses’ communication with department and hospital management in implementation of integrated clinical pathways in Slovenia. Nursing in the 21st Century. 2022;21:48-61.
23. Erjavec K, Knavs N, Bedenčič K. Communication in interprofessional health care teams from the perspective of patients and staff. J. of Health Sci. 2022;12(1):29-37. DOI: https://doi.org/10.17532/jhsci.2022.1591.
24. de la Perrelle L, Radisic G, Cations M, et al. Costs and economic evaluations of Quality Improvement Collaboratives in healthcare: a systematic review. BMC Health Serv. Res. 2020;20:155. https://doi.org/10.1186/s12913-020-4981-5.
25. Kroll T, Neri MT. Experiences with care co-ordination among people with cerebral palsy, multiple sclerosis, or spinal cord injury. Disabil. Rehabil. 2003;25(19):1106- 1114. DOI: 10.1080/0963828031000152002.
26. Longtin Y, Sax H, Leape LL, et al. Patient participation: current knowledge and applicability to patient safety. Mayo Clin. Proc. 2010;85(1):53-62. doi: 10.4065/ mcp.2009.0248.
27. Didier A, Dzemaili S, Perrenoud B, et al. Patients’ perspectives on interprofessional collaboration between health care professionals during hospitalization: a qualitative systematic review. JBI Evidence Synthesis. 2020;18(6):1208-1270. doi: 10.11124/ JBISRIR-D-19-00121.
28. Leskovic L, Erjavec K, Leskovar R. Burnout and job satisfaction of healthcare workers in Slovenian nursing homes in rural areas during the COVID-19 pandemic. Ann. Agric. Environ Med. 2020;27(4):664-671. DOI: 10.26444/aaem/128236.
29. Maunder RG, Heeney ND, Strudwick G, et al. Burnout in hospital-based healthcare workers during COVID-19. Science Briefs of the Ontario COVID-19 Science Advisory Table. 2021;2(46). https://doi.org/10.47326/ ocsat.2021.02.46.1.0.
30. Šimec M, Krsnik S, Erjavec K. Health Service Quality and its Relationship to Team Collaboration and Communication during the COVID-19 Pandemic. Open Access Macedon J. of Medical Sci. 2023;11(E):1-6. https://doi.org/10.3889/ oamjms.2023.11454.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Autorzy