Oczekiwania środowiska pielęgniarskiego wobec procesu kształcenia

Autor

  • Katarzyna Pawłowska Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego, Wydziału Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Anna Doboszyńska Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego, Wydziału Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor

Słowa kluczowe:

oczekiwania, kształcenie, pielęgniarki

Abstrakt

OCZEKIWANIA ŚRODOWISKA PIELĘGNIARSKIEGO WOBEC PROCESU KSZTAŁCENIA

Cel pracy. Ciągły rozwój medycyny powoduje, że współczesne pielęgniarstwo wymaga stałego doskonalenia zawodowego. Celem przeprowadzonego badania była próba odpowiedzenia na pytanie, jakie są oczekiwania pielęgniarek związane z podjęciem procesu dalszej edukacji.

Materiał i metodyka. W badaniu udział wzięło 405 studentów pielęgniarstwa trzech uczelni wyższych w Polsce. Narzędzie badawcze stanowiły dwie autorskie ankiety.

Wyniki. Dla 30% studentów studiów II stopnia tzw. magisterskich i 36% studentów studiów zawodowych tzw. pomostowych powodem podjęcia studiów była chęć zdobycia wiedzy, doświadczenia, poszerzenia horyzontów. Duży wpływ miało również zdobycie tytułu zawodowego dla studentów studiów magisterskich – 30%. Tylko 5% respondentów odpowiedziało, że nie poszerza swojej wiedzy poza studiami. Po ukończeniu studiów 31% ankietowanych oczekuje lepszych zarobków, 25% ankietowanych podniesienia umiejętności zawodowych. Chęć podjęcia studiów II stopnia deklaruje ¼ studentów studiów pomostowych. Ponad 60% ankietowanych nie chce wyjechać za granicę w celach zarobkowych po skończeniu studiów.

Wnioski. Pielęgniarki/rze podejmują dalszą edukację na studiach ponieważ chcą zdobyć wiedzę i doświadczenie. Ankietowani uczestniczą w kursach, szkoleniach i konferencjach. Po ukończeniu studiów oczekują głównie lepszych zarobków oraz podniesienia kwalifikacji zawodowych. Większość studentów po ukończeniu edukacji nie chce wyjechać za granicę w celach zarobkowych.

Bibliografia

1. Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, Dz.U.01.57.602

z póź. zm.

2. Kamińska M. Motywy kształcenia pielęgniarek i położnych na poziomie akademickim. Pielęgniarstwo Polskie. 2002;1(13):50-59.

3. Lesińska-Sawicka M, Kapała W. Studia pomostowe dla pielęgniarek w ocenie ich absolwentów. Nowoczesne Pielęgniarstwo i Położnictwo. 2007;1(1). Portal Pielęgniarek i Położnych- http://www.pielęgniarki.info.pl.

4. Kolonko J, Grzywna T, Sternal D i wsp. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WNOZ ATH w Bielsku-Białej. Problemy Pielęgniarstwa. 2008;16(1,2):88-93.

5. Bidzińska E, Sobczak M, Rakowska K. Motywy podwyższania kształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Problemy Pielęgniarstwa 2007;15(2,3):197-202.

6. Studia z UE dla 18 tyś. pielęgniarek, Dziennik Gazeta Prawna, http://praca.gazetaprawna.pl/wywiady/457448,studia_z_ue_dla_18_tys_pielegniarek.html, publikacja 11.10.2010 r.

7. Leńczuk-Gruba A, Kobos E, Wójcik G. Motywy uczestnictwa pielęgniarek w kształceniu podyplomowym organizowanym przez Warszawski Uniwersytet Medyczny. Medycyna, Dydaktyka, Wychowanie. 2009;16(4):25.

8. Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, http://www.izbapiel.org.pl/index.php?id=228, dane na dzień 31.12.2010 r.

9. Wójcik G, Sienkiewicz Z, Wrońska I. Migracja zawodowa personelu pielęgniarskiego jako nowe wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia. Problemy Pielęgniarstwa. 2007;15(2,3):120-127.

10. Ławska W, Dębska G, Zięba M i wsp. Przygotowanie zawodowe i plany absolwentów kierunku pielęgniarstwo w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu. Problemy Pielęgniarstwa. 2010;18(2):163-168.

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01