Znaczenie rehabilitacji u osób dorosłych z zespołem Downa w aktywizacji zawodowej i społecznej
Słowa kluczowe:
zespół Downa, rehabilitacja, aktywizacja zawodowa osób umysłowo niepełnosprawnychAbstrakt
ZNACZENIE REHABILITACJI U OSÓB DOROSŁYCH Z ZESPOŁEM DOWNA W AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ
W wielu krajach świata, jak i w Polsce, na przestrzeni lat podejmowane są działania, które mają za zadanie stworzyć warunki umożliwiające pełne uczestnictwo w życiu zawodowym i społecznym osobom dorosłym z zespołem Downa. Zespół ten jest jednym z najlepiej poznanych i opisanych medycznych zaburzeń genetycznych. Praca prezentuje aspekty edukacji osób niepełnosprawnych umysłowo, które odgrywają kluczową rolę nie tylko w sferze społeczno-zawodowej ale również ekonomicznej i gospodarczej. W pracy opisano metody terapeutyczne stosowane w aktywizacji i rehabilitacji, które mają znaczny wpływ na przyszły rozwój i możliwości zawodowe osób z zespołem Downa. Przeprowadzone badania obrazują znaczenie Warsztatów Terapii Zajęciowej, które są jednym z etapów w podjęciu pracy zawodowej przez osoby niepełnosprawne. Na podstawie obserwacji i analizy danych wykazano, że zajęcia przeprowadzone na warsztatach nie tylko podnoszą, ale uczą nowych umiejętności zawodowych i zachowań społecznych, a tym samym zwiększa się możliwość znalezienia pracy i funkcjonowania w społeczeństwie. Osoby z zespołem Downa można traktować jako społeczną mniejszość, która powoli może wychodzi z izolacji, dzięki odpowiedniemu sposobowi kształcenia, rehabilitacji i integracji społecznej, a z drugiej strony zmienia się postrzeganie osób niepełnosprawnych przez ogół społeczeństwa.
Bibliografia
1. Zań M. Cele i zadania terapii zajęciowej. 2003. 1-2.
2. Radecki AB. Identyfikacja przyczyn niskiej aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. Warszawa. 2008. 10-3.
3. Janaszek P. Warsztat Terapii Zajęciowej szansą na godne życie osób z ciężkim kalectwem. Warsztat Terapii Zajęciowej. Konin. 1995. 3. 55-0.
4. Zań M. Rola Warsztatów Terapii Zajęciowej w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. 2004. 1-2.
5. Piotrowicz RJ. Jakość życia w subiektywnej ocenie osób niepełnosprawnych jako podstawa konstruowania programów rehabilitacji społecznej. Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo. Akademia Pedagogiki Specjalnej. 2005. 164-74.
6. Sadowska L. Postępy w diagnostyce, terapii i rehabilitacji dzieci z zespołem Downa na podstawie 15-letnich doświadczeń własnych. Zespoł Downa. Postępy w leczeniu, rehabilitacji i edukacji. Wrocław. TWK Typoscript. 2008. 27-8.
7. Filipek ER. Praca zawodowa osób niepełnosprawnych jako element rehabilitacji kompleksowej. Wybrane zagadnienia z aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Lublin. Norbertinum. 2008. 75.
8. Midro A. Genetyczna ruletka. Z myślą o Tobie. Informator dla rodziców z zespołem Downa. 2005. 10.
9. Unger DD. Praca w społeczności lokalnej dzięki zatrudnieniu wspomaganemu. Ku lepszej przyszłości. Zespoł Downa. Przewodnik dla rodziców i opiekunów. Zakrzewo. Replika. 2009. 339-56.
10. Zausmer E. Wczesne pobudzanie rozwoju dziecka. Ku lepszej przyłości. Zespół Downa. Przewodnik dla rodziców i opiekunów. Zakrzewo. Replika. 2009. 144-45.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Mariusz Teter, Michał Wasiluk, Anna Nadulska, Barbara Borowicz (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.