Wzorce medialne sylwetki kobiecej i ich wpływ na nawyki dietetyczne dziewcząt

Autor

  • Ewelina Anna Chmielewska Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor

Słowa kluczowe:

media, zaburzenia odżywiania, dieta, Internet

Abstrakt

Wprowadzenie. Nawyki żywieniowe w kręgach młodzieży są obecnie bardzo zróżnicowane. W dobie nieograniczonego dostępu do mediów doświadczamy ich znacznego wpływu na nasz sposób odżywiania poprzez oddziaływanie nie tylko reklam produktów, ale głównie prezentowanych modeli sylwetki kobiecej powiązanych z danymi produktami.

Cel pracy. Ocena, w jak wielkim stopniu media oddziałują na dorastające dziewczęta i jak silną presję wywierają na sposób ich odżywiania się i postrzegania swojej sylwetki.

Materiał i metody. Badaniem zostało objętych 312 dziewcząt w wieku od 15 do 19 lat z warszawskich publicznych szkół średnich, środowiska katolickiego oraz uczestniczek badania internetowego. Narzędziem badawczym był samodzielnie opracowany kwestionariusz ankiety. Badano wpływ Internetu oraz telewizji na nawyki dietetyczne dziewcząt i sposób postrzegania swojej sylwetki.

Analiza udzielonych w kwestionariuszu odpowiedzi wykazała, że prezentowane w mediach wzorce sylwetki kobiecej mają wpływ na nawyki dietetyczne wśród dziewcząt (p< 0,05), a osoby często korzystające z Internetu częściej szukają w nim porad dotyczących odżywiania i chętnie identyfikują się z prezentowanymi tam przez bardzo chude modelki wzorcami sylwetki kobiecej.

Bibliografia

1. Doliński D. Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, str. 139-149.

2. Wycisk J. To tylko kobiecość. Rozumienie anoreksji w ujęciu feministycznym, http://free.art.pl/konsola/konsola.htm?teksty/to_tylko_kobiecosc_main.htm Uzyskano: luty 2005.

3. Orwid M. Pietruszewski K., Psychiatria dzieci i młodzieży, Kraków 1996, str. 89-94.

4. Kosakowska N. Czarnecka M. Lustereczko powiedz przecie...czyli postrzeganie atrakcyjności fizycznej przez nastolatków, trzydziestolatków i sześćdziesięciolatków, 2002, http://knpanima.org/lustereczko.php, Uzyskano: 20.07.2004.

5. Dolan B., Gitzinger I. Why women? Gender issues and eating disorders. European Council on Eating Disorders, Londyn 1991.

6. Corcos M., http://forums.nouvelobs.com/847/Dr_Maurice_Corcos.html, forum internetowe magazynu Nouvel Observateur, 2198 – 2199 du 21 Decembre 2006 au 3 Janvier 2007, uzyskano: marzec 2007.

7. Wyrwał M. Dieta śmierci, http://zdrowie.onet.pl/1576784,2041,0,2,,dieta_smierci,psychologia.html

uzyskano: październik 2009

8. autor nieznany, Blogowa terapia odchudzająca http://zdrowie.onet.pl/1442399,2056,,,,blogowa_terapia_odchudzajaca,ciekawostki.html uzyskano: październik 2007.

9. Dońka K., Łepecka – Klusek C. Reklama a zachowania żywieniowe młodzieży w okresie pokwitania. „Zdrowie Publiczne” Lublin 2003.

10. Wolska M., Józefik B. Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999, s. 105-112.

11. J. Ślusarski. Samoświadomość dorastającej młodzieży w zakresie zdrowego stylu życia i spospobu odżywiania się, Zdrowie Publiczne Lublin 2002.

12. Papadopulos L. Lustereczko, powiedz przecie... Rewolucja w myśleniu o własnym wyglądzie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, str. 178-190.

Pobrania

Opublikowane

2011-03-09