Edukacja seksualna młodzieży w opinii pacjentek leczonych w ośrodkach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ)

Autor

  • Dorota Robak-Chołubek Zakład Położnictwa, Ginekologii i Pielęgniarstwa Ginekologiczno-Położniczego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Autor
  • Magdalena Bombolewska Autor
  • Magdalena Chołubek Wydział Lekarski Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie Autor
  • Henryk Wiktor Zakład Położnictwa, Ginekologii i Pielęgniarstwa Ginekologiczno-Położniczego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie / Oddział Ginekologii i Położnictwa z Izbą Przyjęć Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

edukacja seksualna, młodzież, dorośli, kobiety

Abstrakt

Wprowadzenie. Wiele nastolatków staje wobec wyboru swoich zachowań seksualnych przed wejściem w wiek dorosły. Różne czynniki wpływają na te wybory. Rodzice, nauczyciele i inne osoby pracujące z młodzieżą wiedzą, iż nie można w sposób bezpośredni kontrolować zachowań seksualnych nastolatków. Dorośli mają często własną opinię na edukację seksualną młodzieży.

Cel pracy. Celem badania była ocena poziomu i sposobu realizacji edukacji seksualnej młodzieży przez kobiety o różnym statusie społeczno-demograficznym.

Materiał i metodyka. Badania przeprowadzono w placówkach POZ w Lublinie w marcu i kwietniu 2008 roku. Ankiety dotyczące edukacji seksualnej młodzieży skierowano do 150 losowo dobranych kobiet w wieku od 18 do 60 lat, będących pacjentkami tych ośrodków.

Wyniki badań. Około 2/5 ankietowanych oceniło poziom edukacji seksualnej jako zły. Kobiety z wykształceniem wyższym częściej oceniały go negatywnie w porównaniu do kobiet z niższym wykształceniem. Zajęcia z edukacji seksualnej w grupach mieszanych (koedukacyjnych) częściej preferują kobiety bezdzietne w stosunku do tych, które posiadają dzieci oraz wykształceniem wyższym i średnim.

Wnioski. Konieczne są dodatkowe badania aby w sposób wiarygodny ocenić spojrzenie ze strony dorosłych na wpływ edukacji seksualnej na zachowania młodzieży.

Bibliografia

1. Zielińska M. Wychowanie seksualne wobec zmian zachowań seksualnych młodzieży polskiej – analiza wyników badań własnych. Gin Prakt 2007; 2:34.

2. Sieja K, Leoński J, Bulsa M, i wsp. Program wychowania seksualnego w Polsce na tle krajów europejskich. Gin Prakt 2000; 8, 30.

3. Oringanje C, Meremikwu MM, Eko H. et al. Interventions for preventing unintended pregnancies among adolescents. Cochrane Database Syst Rev. 2009; 4.

4. Wiggins M, Bonell C, Sawtell M. et al. Health outcomes of youth development programme in England: prospective matched comparison study. BMJ. 2009, 339:b2534.

5. Kirby D. Reducing pregnancy and health risk behaviours in teenagers, BMJ. 2009 Jul 9;339:b2054.

6. Kirby DB, Laris BA, Rolleri LA. Sex and HIV education programs: their impact on sexual behaviors of young people throughout the world. J Adolesc Health. 2007; 40:206-17.

7. Kirby D.The impact of schools and school programs upon adolescent sexual behavior. J Sex Res. 2002 Feb;39(1):27-33.

8. Kirby D, Lepore G. Sexual Risk and Protective Factors: Factors Affecting Teen Sexual Behavior, Pregnancy, Childbearing, and Sexually Transmitted Disease: Which Are Important? Which Can You Change?. Washington DC: The National Campaign to Prevent Teen and Unplanned Pregnancy, 2007.

Pobrania

Opublikowane

2011-12-01