Stymulacja dotykowa dziecka w I roku życia

Autor

  • Martyna Woźniak Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Barbara Mazurkiewicz Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Ewa Dmoch-Gajzlerska Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor

Słowa kluczowe:

stymulacja dotykowa, opieka, zabawa, rozwój

Abstrakt

Na przełomie ostatnich lat opieka na dzieckiem zmieniła się i obecnie większą uwagę zwraca się na rozwój, pielęgnowanie i wychowanie od pierwszych chwil jego życia.

Stymulacja, czyli pobudzanie rozwoju dziecka, to długotrwały proces, który ma na celu pomóc w poprawianiu i udoskonalaniu jego rozwoju poprzez świadome, systemowe, zintegrowane oddziaływanie przede wszystkim środowiska domowego. U dzieci zdrowych, dzięki regularnemu dopływowi świadomie określonych bodźców, w każdym tygodniu życia kształtują się nowe funkcje i utrwalają się już osiągnięte sprawności. Niekiedy nieprawidłowości lub braki pewnych czynności mogą stanowić przeszkodę do wyuczenia się kolejnych umiejętności.

Celem pracy. jest określenie przygotowania rodziców do podejmowania stymulacji dotykowej u dziecka w 1 roku życia.

Materiał i metoda. Badania w formie ankiet przeprowadzono wśród 200 rodziców dzieci, które ukończyły 6 miesięcy, ale nie przekroczyły 2 roku życia. Miejscem badania był w Miejski Żłobek oraz przychodnie dziecięce w Siedlcach oraz w Zespole Żłobków miasta stołecznego Warszawy w dzielnicy Śródmieście.

Metodą zastosowana do gromadzenia materiału był sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze, jakim posłużono się w trakcie prowadzonych badań był samodzielnie skonstruowany do celów pracy kwestionariusz ankiety zgodnie z podstawami metodologicznymi.

Wnioski:

  1. Rodzice powinni poświęcać czas i uwagę swojemu dziecku, aby dać mu maksymalne podstawy dobrego rozwoju szczególnie w 1 roku życia.
  2. Stymulacja dotykowa małych dzieci pozwala na przygotowanie ich do wyrobienia złożonych czynności w późniejszych etapach życia.

Bibliografia

1. Pawlaczyk B. (red). Zarys pediatrii. PZWL, Warszawa, 2005

2. Borkowska M. Rozwój ruchowy dziecka w pierwszym roku życia. Podstawowe wiadomości ogólne. [w:] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Cz. 2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997

3. Mazanek E. Rola środowiska rodzinnego w usprawnianiu i wychowywaniu dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. [w] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Cz. 3, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997

4. Cieszyńska J., Korendo M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2008

5. Werner P. Dziecko Rozwój w pierwszym roku życia tydzień po tygodniu. PZWL, Warszawa, 2003

6. Derulska I. Stymulacja dotykowa. Masaż Shantali. [w] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Cz. 2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997

7. Borkowska M. Masaż. [w] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe., cz. 2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997

8. Bartosiewicz H. Szósty zmysł. Dziecko - miesięcznik, nr 1.2007

9. Bartosiewicz H., Albrecht P. Przez dotyk do serca. Dziecko- miesięcznik, nr 5.2005

10. Dąbrowska J., Welman M. Pierwszy rok. Rozwój manualny. Dziecko- miesięcznik, nr 4.2007

11. Moyse K. Baby massage and baby play: promoting touch and stimulation in early childhood. Pediatric Nursing. 17(5):30-2, 2005 Jun.

12. Samuel A., Shapsa A: Live music is beneficial to preterm infants in the neonatal intensive care unit environment. Birth 33(2):131-6, 2006 Jun.

Pobrania

Opublikowane

2011-03-09