Stymulacja dotykowa dziecka w I roku życia
Słowa kluczowe:
stymulacja dotykowa, opieka, zabawa, rozwójAbstrakt
Na przełomie ostatnich lat opieka na dzieckiem zmieniła się i obecnie większą uwagę zwraca się na rozwój, pielęgnowanie i wychowanie od pierwszych chwil jego życia.
Stymulacja, czyli pobudzanie rozwoju dziecka, to długotrwały proces, który ma na celu pomóc w poprawianiu i udoskonalaniu jego rozwoju poprzez świadome, systemowe, zintegrowane oddziaływanie przede wszystkim środowiska domowego. U dzieci zdrowych, dzięki regularnemu dopływowi świadomie określonych bodźców, w każdym tygodniu życia kształtują się nowe funkcje i utrwalają się już osiągnięte sprawności. Niekiedy nieprawidłowości lub braki pewnych czynności mogą stanowić przeszkodę do wyuczenia się kolejnych umiejętności.
Celem pracy. jest określenie przygotowania rodziców do podejmowania stymulacji dotykowej u dziecka w 1 roku życia.
Materiał i metoda. Badania w formie ankiet przeprowadzono wśród 200 rodziców dzieci, które ukończyły 6 miesięcy, ale nie przekroczyły 2 roku życia. Miejscem badania był w Miejski Żłobek oraz przychodnie dziecięce w Siedlcach oraz w Zespole Żłobków miasta stołecznego Warszawy w dzielnicy Śródmieście.
Metodą zastosowana do gromadzenia materiału był sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze, jakim posłużono się w trakcie prowadzonych badań był samodzielnie skonstruowany do celów pracy kwestionariusz ankiety zgodnie z podstawami metodologicznymi.
Wnioski:
- Rodzice powinni poświęcać czas i uwagę swojemu dziecku, aby dać mu maksymalne podstawy dobrego rozwoju szczególnie w 1 roku życia.
- Stymulacja dotykowa małych dzieci pozwala na przygotowanie ich do wyrobienia złożonych czynności w późniejszych etapach życia.
Bibliografia
1. Pawlaczyk B. (red). Zarys pediatrii. PZWL, Warszawa, 2005
2. Borkowska M. Rozwój ruchowy dziecka w pierwszym roku życia. Podstawowe wiadomości ogólne. [w:] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Cz. 2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997
3. Mazanek E. Rola środowiska rodzinnego w usprawnianiu i wychowywaniu dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. [w] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Cz. 3, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997
4. Cieszyńska J., Korendo M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2008
5. Werner P. Dziecko Rozwój w pierwszym roku życia tydzień po tygodniu. PZWL, Warszawa, 2003
6. Derulska I. Stymulacja dotykowa. Masaż Shantali. [w] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Cz. 2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997
7. Borkowska M. Masaż. [w] red. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe., cz. 2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997
8. Bartosiewicz H. Szósty zmysł. Dziecko - miesięcznik, nr 1.2007
9. Bartosiewicz H., Albrecht P. Przez dotyk do serca. Dziecko- miesięcznik, nr 5.2005
10. Dąbrowska J., Welman M. Pierwszy rok. Rozwój manualny. Dziecko- miesięcznik, nr 4.2007
11. Moyse K. Baby massage and baby play: promoting touch and stimulation in early childhood. Pediatric Nursing. 17(5):30-2, 2005 Jun.
12. Samuel A., Shapsa A: Live music is beneficial to preterm infants in the neonatal intensive care unit environment. Birth 33(2):131-6, 2006 Jun.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.