Jakość oferty edukacyjnej w opinii studentów pielęgniarstwa i fizjoterapii realizowanej w ramach programu Erasmus przez fiński Uniwersytet Nauk Stosowanych w Mikkeli (Mikkeli University of Applied Sciences) – doniesienie wstępne
Słowa kluczowe:
jakość edukacji, program Erasmus, studenci pielęgniarstwa i fizjoterapiiAbstrakt
Wprowadzenie: Pojęcie jakości jest wielowymiarowe i niejednolite. Niejednokrotnie podkreślana jest jego dynamika. Znaczenie, jakie przypisuje się temu pojęciu zależy także od okoliczności, w jakich się do niego odwołujemy. Aktualnie mamy do czynienia z rynkiem usług edukacyjnych, więc to jakość usług świadczonych przez uczelnie wyższe powinna odgrywać kluczowa rolę w zarządzaniu uczelnią. Zbadanie opinii studentów na temat oferty edukacyjnej jest istotnym elementem w ogólnej ocenie jakości procesu kształcenia.
Program Erasmus (the European Community Action Scheme for the Mobility of University Students) umożliwia wyjazdy studentów za granicę na część studiów oraz praktykę, promuje mobilność pracowników uczelni, stwarza im liczne możliwości udziału w projektach wraz z partnerami zagranicznymi.
Cel pracy: Celem pracy była ocena poziomu jakości oferty edukacyjnej wśród studentów uczestniczących w programie Erasmus oferowanym przez fińską uczelnię – Uniwersytet Nauk Stosowanych w Mikkeli.
Materiał i metody: Badania dotyczące opinii na temat jakości oferty edukacyjnej programu Erasmus zostały przeprowadzone za pomocą studium indywidualnych przepadków, na grupie studentów z czterech krajów: USA, Portugalii, Polski oraz Grecji, którzy uczestniczyli w edukacji na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Mikkeli w okresie 1.09.2008-30.11.2008 na kierunkach pielęgniarstwo oraz fizjoterapia.
Wyniki i wnioski: Na podstawie przeprowadzonych badań, które miały na celu ocenę jakości kształcenia wśród studentów korzystających z programu Erasmus można wywnioskować, iż jest ona na wysokim poziomie. Respondenci wysoko ocenili jakość proponowanych informacji oraz kompetencji nauczycieli akademickich. Negatywnej ocenie studentów podlegała jakość przekazywanych informacji na temat programu Erasmus, zbyt małe możliwości mobilności w wyborze jednostek w których odbywały się praktyki zawodowe oraz zbyt krótki okres edukacji
Bibliografia
1. Kristofferson D., Sursock A., Westerhijden D. Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Podręcznik metod zapewniania jakości., Opole 2000 (badania Harvey i Green).
2. Hoffman za: M. Hammersley, P. Atkinson. Metody badań terenowych, Wyd Zysk i s-ka, Poznań 2000.
3. Payne A. Marketing usług, PWE, Warszawa, 1996.
4. Gummerson E. Relationshipmarketing as a paradigm shift: some conclusion from the 30R aproach. Management Decision, 1997, s. 267-272.
5. Zeithalm V., Berry L., Parasuraman A. The nature and determinants of customer expectation of service, Journal of the Academy of Marketing Science, 21, 1993, s. 1-12.
6. Łącka Z., Noworol Cz. Ocena jakości kształcenia w kontekście zarządzania uczelnia wyższą, w: A. Brzezińska i J Brzeziński (red.) Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 175-210.
7. Haller S. Measuring service quality – the results of longitudinal study in the sector of further education. Quality Management in Service III, 5, 1993, s. 231-232.
8. Hornowska E. O pomiarze jakości usług w obszarze edukacji. (w.) J. Brzeziński, A. Brzezińska, A. Eliasz (red.) Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2004.
9. www.esn.pl [data wejścia 20.10.2010]
10. Sadurska, A. Wrońska, I., Walas, L., Wysokiński, M., Fidecki, W. Satysfakcja studentów ze studiów na kierunku pielęgniarstwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie., Problemy Pielęgniarstwa, 2008, tom 16 nr 1-2.
11. Kościołek A., Cuber T., Kobyłecka E. Ocena jakości przygotowania studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie z zakresu organizacji toku studiów., Pielęgniarstwo XXI wieku, 2009, Nr 26-27.
12. Oliver R., Sanz. M. The Bologna Process and health science education: times are changing, Medical Education 2007, 41, s. 309-317.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.