Abstrakt
MEDIALNE MECHANIZMY GENEROWANIA EMOCJI PODCZAS PIERWSZEJ FALI PANDEMII COVID-19. RAPORT Z BADAŃ INTERDYSCYPLINARNYCH
Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym. Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego.
Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej.
Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym.
Bibliografia
1. WHO: Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report – 51, 11 March 2020, 20200311-sitrep-51-covid-19.pdf (dostęp: 26.11.2021).
2. Anwar A, Malik M, Raees V et al. Role of Mass Media and Public Health Communications in the COVID-19 Pandemic. Cureus. 2020; 12(9): e10453. DOI:10.7759/cureus.10453.
3. Domosławska-Żylińska K, Krysińska-Pisarek M, Sesa G i wsp. Efektywna komunikacja medyczna – zasady skutecznego informowania o ryzyku związanym z chorobami zakaźnymi (na podstawie doświadczeń COVID-19), Warszawa: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy; 2022.
4. Paszek A, Sitko B. Media w obliczu pandemii koronawirusa – nowe trendy i wyzwania. Zarys problematyki. Com. press 2021; 4(2): 36-51. DOI: 10.51480/compress.2021.4-2.323.
5. Mellado C, Hallin D, Luis Cárcamo L et al. Sourcing Pandemic News: A Cross-National Computational Analysis of Mainstream Media Coverage of COVID-19 on Facebook, Twitter, and Instagram. Digital Journalism 2021; 9(9): 1261-1285. DOI: 10.1080/21670811.2021.1942114.
6. Rocha YM, de Moura GA, Desidério GA, et al. The impact of fake news on social media and its influence on health during the COVID-19 pandemic: a systematic review. J. Public Health (Berl.) 2021. DOI: 10.1007/s10389-021-01658-z.
7. Demczuk A. SARS-CoV-2 i COVID-19: plotki, dezinformacje i narracje spiskowe w polskim dyskursie publicznym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej; 2021.
8. WHO Director-General’s opening remarks at the media brieng on COVID19 – 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director¬general-s-opening-remarks-at-the-media-brieng-on-covid-19---11-march-2020 (dostę p: 26.11.2022).
9. James W. The Principles of Psychology. New York: Dover Publications; 1950.
10. Damasio AR. Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy. REBIS; 2011.
11. Burkitt I. Emotions and Social relations. London: SAGE; 2014.
12. Buck R, Powers RS. Emotion, media, and the global village. [in:] Döveling K, Konijn EA, red. The routledge handbook of emotions and mass media. London: Routledge 2010, s. 181-194.
13. Christensen DR, Sandvik K (red.). Mediating and remediating death. London: Routledge; 2016.
14. Christensen DR, Willerslev R (red.). Taming time, timing death: Social technologies and ritual. London: Routledge; 2016.
15. Doss E. The emotional life of contemporary public memorials: Towards a theory of temporary memorial. Amsterdam: Amsterdam University Press; 2008.
16. Fornäs J. Mediatization of popular culture. [in:] Lundby K (red.) Mediatization of Communication: Handbooks of Communication Science, vol. 21. Berlin: De Gruyter Mouton; 2014, s. 483-504.
17. Jansson A. Mediatization and Mobile Lives. A Critical Approach. London: Routledge; 2018.
18. Demertzis N. Emotions in the media and the mediatization of traumas. [in:] Papathanassopoulos S. Media Perspectives for the 21st Century. London: Routledge; 2011, p. 83-99.
19. Krotz F. The meta-process of `mediatization’ as a conceptual frame. Global Media and Communication 2007; 3: 256-260. DOI: 10.1177/17427665070030030103.
20. Madianou M, Miller D. Polymedia: Towards a new theory of digital media in interpersonal communication. International Journal of Cultural Studies. 2012; 16(2): 169-187.
21. Couldry N, Hepp A. The Mediated Construction of Reality. Cambridge: Polity Press; 2017.
22. Lunt P, Livingstone S. Is ‘mediatization’ the new paradigm for our field? A commentary on Deacon and Stanyer (2014, 2015) and Hepp, Hjarvard and Lundby (2015). Media Culture & Society. 2015; 38(3): 462-470. DOI: 10.1177/0163443716631288.
23. Hjarvard S. The mediatization of society: A theory of the media as agents of social and cultural change. Nordicom Review. 2008; 29(2): 105-134.
24. Hjarvard S. Doing the Right Thing Media and Communication Studies in a Mediatized World. Nordicom Review, Supplement. 2012; 33(1): 27-34.
25. White P. Covid 19 Shutdown Will Delay 60% Of U.S. & Global Drama https://deadline.com/2020/05/covid-19-shutdown-delay-international-drama-1202938005/ (dostęp: 26.11.2022).
26. Kozielski M. Darmowy czas antenowy w CNN, BBC i Euronews na komunikaty o koronawirusie https://www.press.pl/tresc/61105,darmowy-czas-antenowy-w¬cnn_-bbc-i-euronews-na-komunikaty-o-koronawirusie (dostęp: 26.11.2022).
27. Rodero E. Radio: the medium that best copes in crises. Listening habits, consumption, and perception of radio listeners during the lockdown by the Covid-19. El Profesional de La Información. 2020; 29(3): 1-14 DOI: 10.3145/epi.2020.may.06.
28. Nielsen Company. More Than Dialed [in:] Audio is A Co-Worker Remote Employees Can Rely On https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/more-than¬dialed-in/ (dostęp: 26.11.2022).
29. Nielsen Company. Radio is ‘Comfort Food’ as Media Consumption Rises amid COVID-19 Pandemic https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/radio¬is-comfort-food-as-media-consumption-rises-amid-covid-19-pandemic/ (dostęp: 26.11.2022).
30. EBU. Trust in Media 2021 https://www.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/ Publications/MIS/login_only/market_insights/EBU-MIS-Trust_in_Media_2021. pdf (dostęp: 26.11.2022).
31. Rodero-Antón E, Blanco-Hernández M. El papel de la radio en situaciones de crisis. Iniciativas en la pandemia del coronavirus. index. Comunicación. 2020; 10(3): 193-213. DOI: 10.33732/ixc/10/03Elpape.
32. Nee RC, Santana AD. Podcasting the Pandemic: Exploring Storytelling Formats and Shifting Journalistic Norms in News Podcasts Related to the Coronavirus. Journalism Practice. 2022; 16(8): 1559-1577. DOI: 10.1080/17512786.2021.1882874.
33. McKay D, Heisler M, Mishori R, et al. Attacks against health-care personnel must stop, especially as the world fights COVID-19. Lancet (London, England) 2020; 395(10239): 1743-1745. DOI: 10.1016/S0140-6736(20)31191-0.
34. Dubey AD. The Resurgence of Cyber Racism During the COVID-19 Pandemic and its Aftereffects: Analysis of Sentiments and Emotions in Tweets. JMIR. Public Health and Surveillance. 2020; 6(4): e19833. DOI: 10.2196/19833.
35. Fan L, Yu H, Yin Z. Stigmatization in social media: Documenting and analyzing hate speech for COVID-19 on Twitter. Proceedings of the Association for Information Science and Technology. Association for Information Science and Technology. 2020; 57(1): e313. DOI: 10.1002/pra2.313.
36. Larkin H. Navigating Attacks Against Health Care Workers in the COVID-19 Era. JAMA. Journal of the American Medical Association. 2021; 325(18): 1822-1824. DOI:10.1001/ jama.2021.2701.
37. Dąbrowska IA. Internetowy hejt wobec chorych oraz pracowników służby zdrowia w czasach pandemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna. 2021; 17: 89-103. DOI: 10.31648/mkks.6410.
38. Dąbrowski A. Wpływ emocji na poznawanie. Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria. 2012; 3: 324. DOI: 10.2478/v10271-012-0082-6.
39. Furedi F. How fear works: culture of fear in the twenty-first century. London: Bloomsbury Continuum; 2018.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Autorzy