Pielęgniarki i pielęgniarze jako influencerzy w opinii studentów pielęgniarstwa

Autor

  • Katarzyna Drop Katedra Języka, Retoryki i Prawa Mediów, Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Polska Autor https://orcid.org/0000-0001-6485-3238
  • Justyna Szulich-Kałuża Katedra Komunikacji Wizualnej i Nowych Mediów, Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Polska Autor https://orcid.org/0000-0002-6845-168X
  • Aneta Wójciszyn-Wasil Katedra Komunikacji Wizualnej i Nowych Mediów, Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Polska Autor https://orcid.org/0000-0003-2848-3051
  • Joanna Sosnowska Katedra Komunikacji Wizualnej i Nowych Mediów, Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Polska Autor https://orcid.org/0000-0001-8057-8571
  • Olga Białek-Szwed Katedra Kultury Medialnej, Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Polska Autor https://orcid.org/0000-0001-5702-4458

DOI:

https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0007

Słowa kluczowe:

pielęgniarka influencerka, pielęgniarz influencer, media społecznościowe, wiarygodność, pielęgniarstwo

Abstrakt

PIELĘGNIARKI I PIELĘGNIARZE JAKO INFLUENCERZY W OPINII STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA

Cel pracy. Celem pracy jest ustalenie wymiarów postrzegania pielęgniarek/pielęgniarzy influencerów, ich uwarunkowań i konsekwencji na podstawie badań ankietowych. Postawiono szczegółowe pytania badawcze dotyczące popularności, wiarygodności, cech wizerunkowych, jakości i merytoryki przekazów oraz skuteczności oddziaływania pielęgniarek /pielęgniarzy influencerów w wymiarze indywidualnym i społecznym.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono na grupie 127 studentów kierunku Pielęgniarstwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Materiał badawczy zbierano przy użyciu ankiety własnego autorstwa, a uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej.

Wyniki. W badaniu przeanalizowano 127 wypełnionych kwestionariuszy ankiety. Wszyscy badani studenci korzystali z mediów społecznościowych. 70,1% wszystkich badanych obserwuje profile w mediach społecznościowych zawodowych pielęgniarek lub pielęgniarzy – najczęściej na TikToku (61,42%). Jednak to profile na Instagramie budują najwyższą wiarygodność (66,14%). Dla respondentów najważniejszym tematem poruszanym w mediach społecznościowych są porady medyczne (71,65%). 68 ankietowanych wyraziło swoje obawy dotyczące wpływu pielęgniarek influencerek/pielęgniarzy influencerów na społeczeństwo.

Wnioski. Wyniki przeprowadzonych badań ankietowych pozwoliły na ustalenie konkluzyjnych wniosków na temat postrzegania pielęgniarek/pielęgniarzy influencerów wśród studentów pielęgniarstwa. Zebrane dane umożliwiły określenie wysokiego stopnia popularności pielęgniarek/pielęgniarzy influencerów i ich aktywności oraz doprecyzowanie istotnych wymiarów wiarygodności influencerów. Ustalono, które media społecznościowe najsilniej budują ich wiarygodność. W świetle danych nakreślono cechy pożądanego wizerunku pielęgniarek/pielęgniarzy influencerów oraz potencjał kształtowania przez nich postaw. Odpowiedzi respondentów pozwoliły także na ustalenie obaw łączonych z influencerską aktywnością pielęgniarek i pielęgniarzy.

Biogram autora

  • Joanna Sosnowska - Katedra Komunikacji Wizualnej i Nowych Mediów, Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Polska

     

     

Bibliografia

1. Godzic W. Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne; 2007.

2. Rojek C. Celebrity. London: Reaktion Books; 2001.

3. Zawojski P. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej. Rozważania teoretyczne. [w]: Wilk E, Kolasińska-Pasterczyk I, (red.). Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2008, s. 21-30.

4. Cialdini RB. Wywieranie wpływu na ludzi: Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP; 2016.

5. Kaczmarek K. Klasyczna teoria charyzmy Maxa Webera. [w:] Drozdowski R, (red.). Końce i początki. Socjologiczne podsumowania, socjologiczne zapowiedzi. Poznań: Wydawnictwo UAM; 2007, s. 15-34.

6. Siuda P. O roli oraz znaczeniu sieciowych celebrytów w społeczności internautów [w:] Muszyński W, (red.). „Małe tęsknoty?”. Style życia w czasie wolnym we współczesnym społeczeństwie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek; 2009, s. 31-43.

7. Fabijańczyk J, Cupriak A. Influencer marketing – praktycznie. Bielsko Biała: Whitepress; 2016.

8. Mrad M, Ramadan Z, Nasr I. Computer-generated influencers: the rise of digital personalities. Markering Intelligence & Planning. 2022; 5: 589-603.

9. Szpunar M. Społeczna przestrzeń Internetu – Internet jako medium komunikacji społecznej, [w:] B. Aouil, W. Maliszewski (red.). Media-Komunikacja-Zdrowie: Wyzwania-Szanse-Zagrożenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek; 2008, s. 31-51.

10. Nowak PF, Chalimoniuk-Nowak M. Potencjał mediów społecznościowych w edukacji zdrowotnej. [w:] A. Wolska-Adamczyk (red.). Współczesne kierunki działań prozdrowotnych. Warszawa: WSIiZ; 2015, s. 35-45.

11. Zadarko E, Zadarko-Domaradzka M. Nowe media jako narzędzie edukacji zdrowotnej i modelowania zachowań współczesnego społeczeństwa. Edukacja – Technika – Informatyka. 2017; 1(19): 266-272.

12. Raport Digital; 2023. Available: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland (Accessed on: 25 October 2024).

13. Stefaniak IM. Profesjonalne i eksperckie media społecznościowe a rynek pracy. Studia Ekonomiczne. 2016; 258: 187-198.

14. Badzińska E. Media interaktywne warunkiem skutecznej komunikacji społecznej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy. 2013; 35: 24-40.

15. Kaznowski D. Social media – społeczny wymiar Internetu. [w:] Królewski J, Sala P, (red.). E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2016, s. 91-95.

16. Guo Z, Simpson E, Bernardi R. Medfluencer: A Network Representation of Medical Influencers’ Identities and Discourse on Social Media. ArXiv; 2024. Available: https://arxiv.org/abs/2407.05198 (Accesed on 28 October 2024).

17. Thompson JD. Public health pedagogy and digital misinformation: Health professional influencers and the politics of expertise. Journal of Sociology. 2023; 59(3): 646-663. https://doi.org/10.1177/14407833221128592.

18. Ng IK, Thong C, Tan LF, et al. The rise of medical influencers: The pros and the cons. Journal of the Royal College of Physicians of Edinburgh. 2024; 54(3): 231-235. https://doi.org/10.1177/14782715241261736.

19. Pöyry E, Reinikainen H, Luoma-Aho V. The Role of Social Media Influencers in Public Health Communication: Case COVID-19 Pandemic. International Journal of Strategic Communication. 2022; 16(3): 469-484.

20. Looi J, Kemp D, Song YWG. Instagram Influencers in Health Communication: Examining the Roles of Influencer Tier and Message Construal in COVID-19-Prevention Public Service Announcements. Journal of Interactive Advertising. 2022; 23(1): 14-32.

21. Suarez-Lledo V, Alvarez-Galvez J. Prevalence of health misinformation on social media: systematic review. J. Med. Internet Res. 2021; 23(1): e17187. https://doi.org/10.2196/17187.

22. Jenkins EL, Ilicic J, Barklamb AM, et al. Assessing the credibility and authenticity of social media content for applications in health communication: scoping review. J. Med. Internet Res. 2020; 22(7): e17296. https://doi.org/10.2196/17296.

23. Sabbagh C, Boyland E, Hankey C, et al. Analysing credibility of UK social media influencers’ weight-management blogs: a pilot study. Int. J. Environ. Res. Publ. Health. 2020; 17: 1-18.

24. Urbaś J. Społeczna odpowiedzialność influencera w czasie pandemii. Studia Socialia Cracoviensia. 2020; 1(22): 89-107.

25. Engebretsen M. The role, impact, and responsibilities of health experts on social media. A focus group study with future healthcare workers. Frontiers in Communication. 2024; 9: 1296296. https://doi.org/10.3389/fcomm.2024.1296296.

26. Pulsmedycyny.pl; 2023. Available: https://pulsmedycyny.pl/system-ochrony-zdrowia/system-ochrony-zdrowia/coraz-wiecej-medykow-aktywnych-na-facebooku-i-instagramie-lista-najpopularniejszych-influencerow-medycznych/ (Accessed on: 25 October 2024)

27. EGospodarka; 2023. Najpopularniejsi influencerzy medyczni polskich social mediów, Available: https://www.egospodarka.pl/179877,Najpopularniejsi-influencerzy-medyczni-polskich-social-mediow,1,93,1.html (Accessed on 27 October 2024).

28. Sykut A, Dobrowolska B. Media elektroniczne i ich wpływ na kreowanie wizerunku zawodowego pielęgniarek według opinii pracujących przedstawicieli tej profesji. Piel. Pol. 2016; 3(61): 347-352. http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.30.

29. Pawłowski P, Makuch D, Mazurek P, et al. Possible influence of social media on shaping the image of nurses on the Internet. Pielegniarstwo XXI wieku. 2019; 18(2): 75-83. https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2019-0010.

30. Gentry H, Prince-Paul M. The nurse influencer: A concept synthesis and analysis. Nursing Forum. 2021; 56: 181-187. https://doi.org/10.1111/nuf.12516.

31. Smith J, Jones L. Influencers in Healthcare: Their Impact on Patient Behavior. Health Marketing Quarterly. 2021; 38(2): 134-150.

32. Kress D, Godack CA, Berwanger TL, et al. The new script of nursing: using social media and advances in communication – to create a contemporary image of nursing. Contemporary Nurse. 2018; 54(4-5): 388-394. https://doi.org/10.1080/10376178.2018.1537720.

33. Duan Y, Feng X, Xiao H. Public image of nursing in modern society: An evolving concept analysis. Nurs Open. 2024; 11(9): e70033. https://doi.org/10.1002/nop2.70033. PMID: 39279583; PMCID: PMC11403277.

34. Garcia, M. The Risks of Health Influencers: Misinformation in Social Media. Journal of Health Communication. 2021; 26(5): 450-462.

35. Freire NP, Cunha IC, de Castro DA, et al. Credibility and persuasion in the era of misinformation: digital nursing influencers in Brazil. Acta Paul Enferm. 2024; 37: eAPE02886. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2024AO00002886.

36. White K, Brown T. Trust in Health Influencers: The Role of Credibility and Expertise. Journal of Medical Internet Research. 2020; 22(4): e12345.

37. Lee S, Kim J. The Role of Social Media in Shaping Nursing Students’ Perceptions. Nurse Education Today. 2022; 112: 105-110.

38. Taylor R. The Unrealistic expectations of nursing in the age of social media. International Journal of Nursing Studies. 2023; 127: 103-110.

39. Laskowska M. Nowe media w służbie człowieka. Zarys problematyki w kontekście etyki i aksjologii mediów. Teologia Praktyczna. 2012; 13: 123-137.

40. Gogołek W. Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie, paradoksy. Warszawa: Wydawnicza Aspra; 2010.

41. Etheredge HR, Early J, Norval D, et al. Influencer marketing by healthcare providers-Ethics and the law. Aesthetic Medicine. 2021; 7(4): 45-51.

42. Darmawan I, Huh J. The effects of message type and sponsorship disclosure in influencer marketing of prescription drugs. Journal of Global Marketing. 2021; 35(1): 21-36. https://doi.org/10.1080/08911762.2021.1913273.

Opublikowane

2025-04-03