Świadomość studiujących kierunek Pielęgniarstwo w zakresie znaczenia rozwijania kompetencji komunikacyjnych w trakcie studiów pod kątem pracy w zespole opieki zdrowotnej
DOI:
https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0004Słowa kluczowe:
studenci studiów niestacjonarnych, kompetencje komunikacyjne, zespół opieki zdrowotnej, pracownicy służby zdrowiaAbstrakt
ŚWIADOMOŚĆ STUDIUJĄCYCH KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W ZAKRESIE ZNACZENIA ROZWIJANIA KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNYCH W TRAKCIE STUDIÓW POD KĄTEM PRACY W ZESPOLE OPIEKI ZDROWOTNEJ
Cel pracy. Celem badania jest zbadanie poziomu rozwoju indywidualnych kompetencji zawodowych związanych z komunikacją
i pracą w zespole opieki zdrowotnej oraz analiza poglądów studentów studiów niestacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu w Novo mesto na temat znaczenia i roli uczenia się komunikacji podczas studiów oraz w zespole opieki zdrowotnej, w którym pracują w swoim środowisku pracy.
Materiał i metody. Zastosowaliśmy ilościową, opisową, nieeksperymentalną metodę badań. Do analizy statystycznej wykorzystano test Levene’a i test T. Zastosowanym narzędziem pomiarowym był formularz, który został wypełniony przez 147 studentów kierunku Pielęgniarstwo.
Wyniki. Respondenci mają najwyższy poziom świadomości znaczenia komunikacji dla skutecznej pracy zespołowej (x=4,9)
i skutecznego leczenia pacjentów pod opieką zespołu (x=4,9). W okresie badania najwyższy poziom rozwoju osiągnięto w zakresie umiejętności uświadomienia sobie, że za dobro pacjenta odpowiadają wszyscy członkowie zespołu (x=4,3). Stwierdzono, że nie było statystycznie istotnych różnic w średniej świadomości znaczenia dobrej komunikacji w zależności od płci (p=0,914), wieku (p=0,482), poziomu wykształcenia (p=0,997) i poziomu złożoności pracy (p=0,399).
Wnioski. Skuteczne leczenie pacjentów zależy od jakości komunikacji. Cotygodniowe spotkania, szkolenia komunikacyjne i nadzór mogą być doskonałymi narzędziami do zwiększania kompetencji komunikacyjnych personelu pielęgniarskiego.
Bibliografia
1. Rozman R, Kovač J, Filej B, et al. Management v zdravstvenih organizacijah. Ljubljana: Lexpera, GV Založba; 2019.
2. Oražem V. Komunikacija z bolnikom. [in:] Božjak M. ed. Medosebni odnosi in komunikacija v procesu zdravstvene nege. Ljubljana: Zbornica zdravstvene in bolniške nege Slovenije; 2016, p. 34-36.
3. Možina S, Tavčar M, Zupan N, et al. Poslovno komuniciranje: evropske razsežnosti. Maribor: Pivec; 2011.
4. Drenovec T, Zupančič K. Izzivi na področju komunikacije in obvladovanja stresa zaposlenih v rehabilitacijski zdravstveni negi. Rehabilitacija. 2020: XIX(2): 58-62.
5. Burgener AM. Enhancing Communication to Improve Patient Safety and to Increase Patient Satisfaction. The Health Care Manager. 2020; 39(3): 128-132. https://doi.org/10.1097/HCM.0000000000000298.
6. Simmons S, Simmons JC. Merjenje čustvene inteligence. Ljubljana: Mladinska knjiga; 2000.
7. Skoberne M. Supervizija v zdravstveni negi. Obzornik zdravstvene nege. 2001; 35(6): 241-245. Available at: https://obzornik.zbornica-zveza.si/index.php/ObzorZdravNeg/article/view/2372 [16.5.2024].
8. Požarnik T. Preoblikovanje hierarhičnega načina dela v sodobnejši, timski način dela. In: Rebrnik Milić, M. ed. Zbornik XVI: Management v operacijski zdravstveni negi (kadrovski management). Ljubljana: Sekcija operacijskih medicinskih sester Slovenije; 2013, p. 9-14.
9. Kourkouta L, Papathanasiou V. Communication in Nursing Practice. Mater Sociomed. 2014; 26(1): 65-67. Available at: https://www.bibliomed.org/mnsfulltext/16/16-1393961995.pdf?1643839617 [16.5.2024].
10. Directive 2005/36/EC on the recognition of professional qualifications, 2005. Official Journal of the Europe-an Union, L 255/22, pp. 22-142. Available at: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:255:0022:0142:EN:PDF [16. 5. 2024]
11. Directive 2013/55/EU of the European Parliament and of the Council, 2013. Official Journal of the European Union, L354/132. Available at: http://www.hubertconsulting.com/wp-content/uploads/2014/12/Directive-2013-55-EU-amending.pdf [16. 5. 2024]
12. EFN smernice za implementacijo člena 31 o medsebojnem priznavanju poklicnih kvalifikacij glede na Direk-tivo 2005/36/ EC, dopolnjeno z Direktivo 2013/ 55/ EU (2015). Available at: https://www.zbornica-zveza.si/wp-content/uploads/2021/05/EFN-smernice-za-implementacijo-%C4%8Dlena-31-o-medsebojnem-priznavanju-poklicnih-kvalifikacij-.pdf [15.5.2024]
13. Turing Educational Structures In Europe II (2005). Available at: https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUII_Final-Report_EN.pdf [15.5.2024]
14. Odredba o seznamu poklicev v zdravstveni dejavnosti. Uradni list RS, št. 111/22. Available at: https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2022-01-2687 [15.5.2024]
15. Pahor M. Medpoklicno sodelovanje v zdravstvenih timih. In: Pahor, M. ed. Zavezniki za zdravje: medpok-licno sodelovanje v zdravstvenih timih. Ljubljana: Zdravstvena fakulteta; 2014, p. 13-40.
16. Lapornik K. Učinkovita komunikacija – korak do sočloveka in uspeha. Novo mesto: Ziss; 2017.
17. Arsenijević O, Bulatović Lj, Bulatović G. Neverbalna komunikacija u zdravstvenim ustanovama. In: Bojanić Z. ed. Profesionalizacija menadžmenta u zdravstvu kao uslov povećanja uspešnosti. Beograd: Fakultet za poslovne studije i pravo. Fakultet za strateški i operativni menadžment; 2016, p. 143-167.
18. Micco I. Mediacijske veščine. In: Bahun M. ed. Komunikacija in mediacijske veščine. Bled: Društvo medicin-skih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Gorenjske; 2015, p. 9-20.
19. Pipas MD, Jaradat M. Assertive communication skills. Annales Universitatis Apulensi Series Oeconomica. Available at: https://www.researchgate.net/profile/Maria-ipas/publication/227367804_Assertive_Communication_Skills/links/00b7d525cdeba0099a000000/Assertive-Communication-Skills.pdf. [15.5.2024]
20. Mumel D. Komuniciranje v poslovnem okolju. Maribor: De Vesta; 2012.
21. Ažman M, Prestor J. Poklicne kompetence in aktivnosti izvajalcev v dejavnosti zdravstvene nege z razlago. Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije - Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije. 2021.
22. Mata ÁNS, de Azevedo KPM, Braga LP, et al. Training in communication skills for self-efficacy of health pro-fessionals: a systematic review. Hum. Resour. Health. 2021; 19(1): 30. https://doi.org/10.1186/s12960-021-00574-3. [22. 10. 2024].
23. Gao Q, Zhang B, Zhou Q, et al. The impact of provider-patient communication skills on primary healthcare quality and patient satisfaction in rural China: insights from a standardized patient study. BMC Health Serv. Res. 2024; 24: 579. https://doi.org/10.1186/s12913-024-11020-0 [22.10.2024].
24. Kerr D, Ostaszkiewicz J, Dunning T, et al. The effectiveness of training interventions on nurses’ communica-tion skills: A systematic review. Nurse Educ. Today. 2020; 89: 104405. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104405. [22.10.2024].
25. Jankelová N, Joniaková Z. Communication skills and transformational leadership style of first-line nurse managers in relation to job satisfaction of nurses and moderators of this relationship. Healthcare (Basel). 2021; 9(3): 346. https://doi.org/10.3390/healthcare9030346. [22.10.2024].
26. Pretnar Oblak J. Recenzija učbenika Timska obravnava bolnikov z možgansko kapjo. In: Bobnar A in Žvan B. ed. Timska obravnava bolnikov z možgansko kapjo. Učbenik za zdravstvene delavce. Ljubljana: Zdravstvena fakulteta; 2010, p. 9-11.
27. Herman B. Dobra komunikacija – dobri odnosi. In: Božjak M. ed. Medosebni odnosi in komunikacija v pro-cesu zdravstvene nege. Ljubljana: Zbornica zdravstvene in bolniške nege Slovenije; 2016, p. 29-30.
28. Raeissi P, Zandian H, Mirzarahimy T, et al. Relationship between communication skills and emotional intelli-gence among nurses. Nurs. Manag. (Harrow). 2019; 26(2): 31-35. https://doi.org/10.7748/nm.2019.e1820. [22.10.2024].
29. Paulus TM, Grubbs H, Rice-Moran R, et al. How student healthcare providers in a communication skills course respond to standardized patient resistance. Soc. Sci. Med. 2023; 337: 116309. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.116309; 2023. Oct 17. [22. 10. 2024].
30. Butow P, Hoque E. Using artificial intelligence to analyse and teach communication in healthcare. Breast. 2020; 50: 49-55. https://doi.org/10.1016/j.breast.2020.01.008. [22.10.2024].
31. Li X, Ding L, Ning P, et al. Construction of a nurses’ interpersonal communication knowledge system: A Delphi study. Nurse Educ. Today. 2023; 120: 105630. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105630. [22.10.2024].
32. Mlinar Reljić N, Šostar Turk S, Pajnkihar M. Samoocena usposobljenosti študentov zdravstvene nege na podlagi ICN-ovih kompetenc. Obzornik Zdravstvene Nege. 2016; 50(3); 215-223. https://doi.org/10.14528/snr.2016.50.3.102 [22.10.2024]
33. Popovič L. Motivacija za poklic operacijske medicinske sestre. In: Rebrnik Milić, M. ed. Zbornik XVI: Mana-gement v operacijski zdravstveni negi (kadrovski management). Ljubljana: Sekcija operacijskih medicinskih sester Slovenije; 2013, p. 15.
34. Gordon J. Moč pozitivnega tima. Preizkušena načela in prakse, ki ustvarjajo izjemne time. Škofja Loka: Mihalič in Partner d. n. o.; 2021.
35. Lahe M, Miha Kaučič B. Timsko delo v očeh študentov zdravstvene nege: kateri dejavniki vplivajo na nje-govo uspešnost. Obzornik Zdravstvene Nege; 2006; 40(3): 149-155. Pridobljeno od https://obzornik.zbornica-zveza.si/index.php/ObzorZdravNeg/article/view/259
36. Wood R, Tolley H. Ocenite svojo čustveno inteligenco. Ljubljana: Lisac & Lisac, 2014.
37. Zajac S, Woods A, Tannenbaum S, et al. Overcoming challenges to teamwork in healthcare: a team effec-tiveness framework and evidence based guidance. Front. Commun. 2021; 6: 606445. https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.606445.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.