Radzenie sobie ze stresem studentów Uniwersytetu Medycznego
Coping with stress by Medical University students.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

przyczyny stresu
radzenie sobie ze stresem

Abstrakt

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM STUDENTÓW UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO

Wprowadzenie. Stres może być określany jako reakcja fizjologiczna i psychiczna na oddziałujące z zewnątrz bodźce (stresory) lub jako relacja między organizmem, a otoczeniem, która może oddziaływać nań w sposób negatywny, pozytywny lub neutralny.

Cel pracy. Niniejsza praca miała na celu zbadanie przyczyn występowania stresu wśród studentów, oraz określenie metod radzenia sobie z nim w odniesieniu do uwarunkowań socjodemograficznych.

Materiał i metody. Przebadano 117 studentów kierunku pielęgniarstwo za pomocą dwóch narzędzi standaryzowanych: Termometru Dystresu oraz Arkusza Mini Cope.

Wyniki. Nasilenie stresu wśród studentów kierunku pielęgniarstwo wynosiło średnio 6,3 - było wyższe od przeciętnej. Przyczyny stresu to: martwienie się, podenerwowanie, zmęczenie oraz praca i szkoła. Najczęściej wybierane strategie radzenia sobie ze stresem to aktywne radzenia sobie, poszukiwanie wsparcia emocjonalnego oraz poszukiwanie wsparcie instrumentalnego.

Wnioski. 1) Nasilenie stresu wśród studentów kierunku pielęgniarstwo było wyższe od wartości przeciętnej i wynosiło średnio 6,3. 2) Studenci wybierali konstruktywne metody radzenia sobie z nim to jest aktywne radzenie sobie, próba przezwyciężenia zaistniałej sytuacji, poszukiwanie wsparcia emocjonalnego i instrumentalnego. 3) Wiek badanych miał wpływ na wybór strategii „zaprzestanie działań” oraz na przyczynę stresu – „relacja z partnerem”, a stan cywilny korelował z wystąpieniem objawu stresu „biegunka”.

Coping with stress by Medical University students.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Lazarus R. Paradygmat stresu i radzenia sobie. Nowiny Psychologiczne. 1986;3: 40- 41.

2. Ogińska-Bulik N. Stres zawodowy i jego konsekwencje w grupie pracowników sektora usług społecznych – rola inteligencji emocjonalnej. Przegląd Psychologiczny. 2006;1:69-85.

3. Waghachavare V. A Study of Stress among Students of Professional Colleges from an Urban area in India. Sultan Qaboos Univ Med Journal. 2013;13: 429–436.

4. Herberger J. Poziom stresu związanego ze studiami i jego wybrane uwarunkowania. Psychologiczne zeszyty naukowe. 2016; 1: 61-74.

5. Campbell R. Perceived Level of Stress among University Undergraduate Students in Edmonton, Canada. Sage Journals. 1992;75: 552-554.

6. Owusu P, Essel G. Causes of students’ stress, its effects on their academic success, and stress management by students, Case study at Seinäjoki University of Applied Sciences, Finland. Seinaioki University of Apllied Sciences. 2017; 30-61.

7. Szczyrba M. Strategie radzenia sobie ze stresem w grupie studentów pielęgniarstwa z uwzględnieniem korzystania ze środków psychoaktywnych. Problemy Pielęgniarstwa. 2010;4:455-460.

8. Dąbska O, Wołoszynek E, Kowalczyk A, et al. Sposoby radzenia sobie ze stresem – badanie ankietowe studentów wybranych szkół wyższych z Lublina. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne. 2017; 7: 27-34

9. Piątkowski W, Skrzypek M. Analiza jakości życia studentów w kontekście stylu radzenia sobie ze stresem. Raport z Badań Annales Universitatis Mariae Curiae- Skłodowska. Sectio I, Philosophia-Sociologia. 2001; 26: 261-275.

10. Ruchi S, Ravindra K. Depression and Life Satisfaction among Married & Unmarried Women. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS). 2013; 16: 33-36.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy