Upodmiotowienie pacjentów w kwestii samokontroli i samodzielnego leczenia przeciwzakrzepowego
Empowering patients to self-control and self-management of anticoagulant therapy.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

upodmiotowienie
kategorie upodmiotowienia
edukacja
pacjent
zespół antyfosfolipidowy

Abstrakt

UPODMIOTOWIENIE PACJENTÓW W KWESTII SAMOKONTROLI I SAMODZIELNEGO LECZENIA PRZECIWZAKRZEPOWEGO

Wprowadzenie. Upodmiotowienie to proces, który pozwala pacjentowi na samokontrolę i samodzielne przeprowadzanie leczenia przeciwzakrzepowego, pozwalającego równocześnie na wywarcie wpływu na proces i wyniki jego leczenia.

Cel pracy. Ocena poziomu upodmiotowienia pacjenta podczas leczenia przeciwzakrzepowego przed i po przebytym szkoleniu.

Materiał i metody. Do badania włączono 46 pacjentów z zespołem antyfosfolipidowym leczonych w poradni przeciwzakrzepowej szpitala ogólnego, 37 pacjentów zostało następnie włączonych do szkolenia. Dane zostały uzyskane za pomocą kwestionariusza przed i po przebytym szkoleniu.

Wyniki i wnioski. Badania wykazały, że pacjenci po szkoleniu statystycznie są znacząco bardziej upodmiotowieni i osiągają wyższy poziom upodmiotowienia. Upodmiotowieni pacjenci sami podejmują decyzje dotyczące swojego stanu zdrowia, mają lepsze relacje z pracownikami służby zdrowia, postępują zgodnie z ich instrukcjami i biorą większą odpowiedzialność za swoje zdrowie, zmniejszając w ten sposób potrzebę hospitalizacji i pilnej opieki.

Empowering patients to self-control and self-management of anticoagulant therapy.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Filipovič Hrast M, Mandič S. Opolnomočenje in kakovost življenja: skupnostni in medosebni vidiki. Teorija in praksa. 2016; 53(2): 409-419.

2. World Health Organization. Patient empowerment and health care. WHO Guidelines on Hand Hygiene in Health Care: First Global Patient Safety Challenge Clean Care Is Safer Care 2009.

3. Asimakopoulou K, Newton P, Sinclair AJ, et al. Health care professionals understanding and day-to-day practice of patient empowerment in diabetes; time to pause for thought? Diabetes Res. Clin. Pract. 2012; 95: 224-229.

4. Small N, Bower P, Chew-Graham AC, et al. Patient empowerment in long term conditions: development and preliminary testing of a new measure. BMC Health Serv. Res. 2013; 13(263): 1-15.

5. Ministrstvo za zdravje. Predlog modela edukacije za sladkorno bolezen. [in:] Peklaj K. ed. Razvoj znanja je nenehno napredovanje proti cilju, čeprav se ves čas izmika, Zbornik predavanj 5. endokrinološki kongres zdravstvene nege, Portorož, 6. do 8. oktober 2016. Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije, Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v endokrinologiji. 2016, s. 11-22.

6. Angelmar R, Berman PC. Patient empowerment and efficient health outcomes. European Health Management Association, 2007.

7. Hibbard JH, Mahoney ER, Stockard J, et al. Development and Testing of a Short Form of the Patient Activation Measure. Health Serv. Res. 2005; 40(6): 1918-1930.

8. Zimmerman MA. Empowerment Theory Psychological, Organizational and Community Levels of Analysis, 2012, https://www.researchgate.net/ publication/232549776_Empowerment_Theory, [accessed: 18. 05. 2018].

9. Dolinar Š. Proces opolnomočenja bolnika s sladkorno boleznijo skozi oči medicinske sestre. [in:] Peklaj K, ed. Razvoj znanja je nenehno napredovanje proti cilju, čeprav se ves čas izmika, Zbornik predavanj 5. endokrinološki kongres zdravstvene nege, Portorož, 6. do 8. oktober 2016. Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije, Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v endokrinologiji; 2016, s. 23-26.

10. Grogan A, Coughlan M, Prizeman G, et al. The patients’ perspective of international normalized ratio self-testing, remote communication of test results and confidence to move to self-management. J. Clin. Nurs. 2017; 26: 4379-4389.

11. Connock M, Stevens C, Fry-Smith A, et al. Clinical effectiveness and cost-effectiveness of different models of managing long-term oral anticoagulation therapy: a systematic review and economic modelling. Health Technol. Assess. 2007; 11(38): 1-6.

12. Marjanović I. Sistematični pregled in metaanaliza samovodenja in samokontrole antikoagulacijskega zdravljenja z antagonisti vitamina K (Magistrsko delo). Ljubljana: Fakulteta za farmacijo; 2016.

13. Obamiro KO, Chalmers L, Bereznicki LRE. Development and Validation of an Oral Anticoagulation Knowledge Tool (AKT). PLoS ONE. 2016; 11(6): e0158071.

14. Hrovat Bukovšek A. Osveščenost pacientov o antikoagulacijskem zdravljenju. JHS 2017; 4(1): 108-126.

15. Pajnkihar M. Modeli in kriteriji za analizo in vrednotenje teorij zdravstvene nege. [in:] Skela-Savič B. ed. Kakovostna zdravstvena obravnava skozi izobraževanje, povezovanje in multiprofesionalno povezovanje: 5. Mednarodna zdravstvena konferenca s področja raziskovanja v zdravstveni negi in zdravstvu, Ljubljana, 7. in 8. junij 2012. Jesenice: Visoka šola za zdravstveno nego; 2012, s. 77-85.

16. Anderson MR, Funnell MM. Patient empowerment: Myths and misconceptions. Patient Educ. Couns. 2010; 79(3): 277-282.

17. Gianini A, Bratina N, Zurc J, et al. Uspešnost edukacijskega programa pri otrocih in mladostnikih s sladkorno boleznijo na Pediatrični kliniki v Ljubljani. [in:] Kvas A. ed. Javno zdravje: zbornik prispevkov z recenzijo. 10. študentska konferenca zdravstvenih ved z mednarodno udeležbo 18. maj, 2018. Ljubljana: Zdravstvena fakulteta; 2018. s. 184-192.

18. Poljanec Bohnec M. Edukacija o telesni dejavnosti in kakovost življenja bolnikov s sladkorno boleznijo (Magistrsko delo). Ljubljana: Univerza v Ljubljani: Pedagoška fakulteta; 2013.

19. MacLachlan EW, Potter K, Hamunime N, et al. „We Are Now Free to Speak”: Qualitative Evaluation of an Education and Empowerment Training for HIV Patients in Namibia. PLoS One 2016; 11(4): e0153042.

20. Huang TT, Sung CC, Wang WS, et al. The effects of the empowerment education program in older adults with total hip replacement surgery. J. Adv. Nurs. 2017; 73(8): 1848-1861.

21. Mataji Amirrood M, Taghdisi M, Shidfar F, et al. The impact of training on women’s capabilities in modifying their obesity-related dietary behaviors: applying family-centered empowerment model. J. Res. Health Sci. 2014; 14(1): 75-80.

22. Kim SH, in You HS. The Effects of an Empowerment Education Program for Kidney Transplantation Patients. J. of Korean Acad. Nurs. 2017; 47(4): 445-455.

23. Lane DA, Ponsford J, Shelley A, et al. Patient knowledge and perceptions of atrial fibrillation and anticoagulant therapy: effects of an educational intervention programme. The West Birmingham Atrial Fibrillation Project. Int. J. of Cardiol. 2006; 110: 354-358.

24. Naik AD, Teal CR, Rodriguez E, et al. Knowing the ABCs: a comparative effectiveness study of two methods of diabetes education. Patient Educ. Couns. 2011; 85(3): 383-389.

25. Li T, Wu HM, Wang F, et al. Education programmes for people with diabetic kidney disease. Cochrane Database Syst. Rev. 2011; 15(6): CD007374.

26. Flores-Luevano S, Pacheco M, Shokar GS, et al. Impact of a Culturally Tailored Diabetes Education and Empowerment Program in a Mexican American Population Along the US/Mexico Border: A Pragmatic Study. J. Clin. Med. Res. 2020; 12(8): 517-529.

27. Cooper H, Booth K, Gill GA. A trial of empowerment-based education in type 2 diabetes-global rather than glycaemic benefits. Diabetes Res. Clin. Pract. 2008; 82(2): 165-171.

28. Madmoli M, Madmoli M, Aliabad MA, et al. A systematic review on the impact of empowerment in improving self-care behaviors and some other factors in diabetic patients. Int. J. Health Biol. Sci. 2019; 2(1): 11-16.

29. Moguoe A, Omenka CO, Hatem M, et al. Effectiveness of interventions based on patient empowerment in the control of type 2 diabetes in sub-Saharan Africa: A review of randomized controlled trials. Endocrinology Diabetes & Metabolism, 2020.

30. Demir F, Ozsaker E, Ozcan IA. The quality and suitability of written educational materials for patients. J. Clin. Nurs. 2008; 17(2): 259-265.

31. Hawes EM. Patient Education on Oral Anticoagulation. Pharmacy. 2018; 6(2): 1-11.

32. Koščak Tivadar B, Filej B. Empowerment of the patient to increase healthcare treatment quality, 2015.

33. Rihter I, Lorber M, Kegl B. Samoocena opolnomočenosti pacientov s kronično boleznijo. [in:] Štemberger Kolnik T. ed. Medicinske sestre in babice zagovornice zdravja za vse: 12. kongres zdravstvene in babiške nege Slovenije: zbornik prispevkov z recenzijo, Kongresni center Brdo, Brdo pri Kranju, 9. in 10. maj 2019. Brdo pri Kranju: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije; 2019, s. 147-152.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Autorzy