Abstrakt
SYMULACJA MEDYCZNA JAKO METODA KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W OPINII STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA
Wprowadzenie. Pandemia Covid-19 spowodowała konieczność wprowadzenia zmian w kształceniu praktycznym studentów kierunku pielęgniarstwo. Zajęcia dotychczas prowadzone w warunkach rzeczywistych, środowisku szpitalnym pacjenta zostały przeniesione do centrum symulacji medycznej. Jest to metoda edukacyjna polegająca na stwarzaniu możliwości nauki przez doświadczenie w kontrolowanym środowisku.
Cel pracy. Celem badań było poznanie opinii studentów studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo na temat kształcenia praktycznego metodą symulacji medycznej.
Materiał i metody. W badanu ankietowym wzięło udział 317 studentów studiów pierwszego stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietowania a narzędziem był autorski kwestionariusz ankiety. Badania były anonimowe i dobrowolne, przeprowadzono je od kwietnia do maja 2022 roku. Przyjęto, że wszelkie zależności są istotne statystycznie, gdy p≤0,05.
Wyniki. 76,7% respondentów stwierdziło, że zajęcia z symulacji medycznej rozwinęły u nich kompetencje miękkie a 89,3% ankietowanych uważa, że udział w symulacjach medycznych ułatwił im realizację zadań wynikających ze sprawowania opieki nad pacjentem podczas zajęć praktycznych. Wyższe poczucie własnej skuteczności powiązane jest z wyższą oceną zajęć.
Wnioski. Dzięki zajęciom w centrum symulacji medycznej stworzono zupełnie nowe środowisko, wspierające uczenie się praktyczne studentów kierunku pielęgniarstwo. Wyniki badań podkreślają pozytywne efekty uczenia się ugruntowujące wiedzę i podnoszące umiejętności studentów.
Bibliografia
1. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fi zjoterapeuty i ratownika medycznego. Dz.U. 2019 poz. 1573. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/standardy-ksztalcenia-przygotowujacegodo-wykonywania-zawodu-lekarza-18884048 (dostęp 28.08.2022r.)
2. Chen CJ, Chen YC, Sung HC, et al. The prevalence and related factors of depressive symptoms among junior college nursing students: A cross-sectional study. J. Psychiatr. Ment. Health Nurs. 2015; 22: 590-598.
3. Crismon D, Mansfi eld KJ, Hiatt SO, et al. COVID-19 pandemic impact on experiences and perceptions of nurse graduates. J. Prof. Nurs. 2021; 37: 857-865.
4. Hargreaves L, Zickgraf P, Paniagua N, et al. COVID-19 Pandemic Impact on Nursing Student Education: Telenursing with Virtual Clinical Experiences. SAGE Open Nurs. 2021; 7: 23779608211044618.
5. Koukourikos K, Tsaloglidou A, Kourkouta L, et al. Simulation in Clinical Nursing Education. Acta Inform Med. 2021; 29(1): 15-20. doi: 10.5455/aim.2021.29.15-20. PMID: 34012208; PMCID: PMC8116070.
6. Simes T, Roy S, O’Neill B, et al. Moving nurse educators towards transcendence in simulation comfort. Nurse Educ. Pract. 2018; 28: 218-223. doi: 10.1016/j.nepr.2017.10.024. Epub 2017 Oct 19. PMID: 29127895.
7. Tomaszewska K, Majchrowicz B. Medical simulation as an educational tool in the opinion of nursing students, Pielęgniarstwo XXI wieku/Nursing in the 21st Century. 2022; 2(21): 80-87. https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2022-0016.
8. Sarfati L, Ranchon F, Vantard N, et al. Human-simulation-based learning to prevent medication error: A systematic review. J. Eval. Clin. Pract. 2019; 25(1): 11-20. doi: 10.1111/jep.12883. Epub 2018 Jan 31. PMID: 29383867.
9. Girzelska J, Guz E, Nieckula M, i wsp. Medical simulation – innovation in nursing education. Pielęgniarstwo XXI wieku/Nursing in the 21st Century. 2019; 4(18): 231-235. https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2019-0034.
10. Chetlen AL, Mendiratta-Lala M, Probyn L, et al. Conventional Medical Education and the History of Simulation in Radiology. Acad Radiol. 2015 Oct;22(10):1252-67. doi: 10.1016/j.acra.2015.07.003. Epub 2015 Aug 12. PMID: 26276167.
11. Saad Albagawi B, Grande RAN, Berdida DJE. Et al. Correlations and predictors of nursing simulation among Saudi students. Nurs Forum. 2021 Jul;56(3):587-595. doi: 10.1111/nuf.12591. Epub 2021 May 5. PMID: 33949679.
12. Crowe S, Ewart L, Derman S. The impact of simulation based education on nursing confi dence, knowledge and patient outcomes on general medicine units. Nurse Educ. Pract. 2018; 29: 70-75. doi: 10.1016/j.nepr.2017.11.017. Epub 2017 Nov 26. PMID: 29190590.
13. Bienstock J, Heuer A. A review on the evolution of simulation-based training to help build a safer future. Medicine (Baltimore). 2022; 101(25): e29503. doi: 10.1097/MD.0000000000029503. PMID: 35758389; PMCID: PMC9276079.
14. Schwarzer R, Jerusalem M, Juczyński Z. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności - GSES. [w:] Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa; 2012, s. 89-94.
15. Dziurka M, Machul M, Ozdoba P, et al. Clinical Training during the COVID-19 Pandemic: Experiences of Nursing Students and Implications for Education. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022; 19(10): 6352. https://doi.org/10.3390/ijerph19106352.
16. Habibli T, Najafi Ghezelje T, Haghani S. The eff ect of simulation-based education on nursing students’ knowledge and performance of adult basic cardiopulmonary resuscitation: A randomized clinical trial. Nursing Practice Today. 2020; 7:10.18502/npt.v7i2.2730.
17. Kim J, Park JH, Shin S. Eff ectiveness of simulation-based nursing education depending on fi delity: a meta-analysis. BMC Med Educ. 2016; 16: 152. doi: 10.1186/s12909-016-0672-7. PMID: 27215280; PMCID: PMC4877810.
18. Hustad J, Johannesen B, Fossum M, et al. Nursing students’ transfer of learning outcomes from simulation-based training to clinical practice: a focus-group study. BMC Nurs. 2019; 18: 53. doi: 10.1186/s12912-019-0376-5. PMID: 31719793; PMCID: PMC6839188.
19. Bodys-Cupak I, Łatka J, Ziarko E, i wsp. Symulacja medyczna z udziałem symulowanych pacjentów w kształceniu polskich studentów pielęgniarstwa – badanie pilotażowe. Pielęgniarstwo Polskie. 2020; 3(77): 166-173. http://dx.doi.org/10.20883/poelpol.2020.19
20. Al Gharibi KA, Schmidt N, Arulappan J. Eff ect of Repeated simulation experience on perceived self-effi cacy among undergraduate nursing students. Nurse Educ. Today. 2021; 106: 105057. doi: 10.1016/j.nedt.2021.105057. Epub 2021 Jul 9. PMID: 34311292.
21. Linn AC, Caregnato RCA, Souza EN. Clinical simulation in nursing education in intensive therapy: an integrative review. Rev. Bras Enferm. 2019; 72(4): 1061-1070. English, Portuguese. doi: 10.1590/0034-7167-2018-0217. PMID: 31432966.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Autorzy