Abstrakt
SYMULACJA MEDYCZNA JAKO NARZĘDZIE EDUKACYJNE W OPINII STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA
Wstęp. Kształcenie na kierunku pielęgniarstwo połączone z symulacją medyczną jest aktualnie nowoczesną metodą edukacji, która szczególnie w dobie pandemii SARS-COV-2 stanowi podstawową formę przygotowania studenta do realizacji zadań zawodowych.
Cel pracy. Celem pracy było poznanie opinii studentów pielęgniarstwa na temat zajęć prowadzonych w Centrum Symulacji Medycznej.
Materiał i metody. W badanu ankietowym wzięło udział 186 studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo. Zostały one przeprowadzone internetowo. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietowania a narzędziem był autorski kwestionariusz ankiety. Badania były anonimowe i dobrowolne, przeprowadzono je od lutego do maja 2021roku. Przyjęto, że wszelkie zależności są istotne statystycznie, gdy p≤0,05.
Wyniki i wnioski. Według ankietowanych symulacja medyczna przygotowuje do przyswojenia umiejętności praktycznych, poszerzenia kompetencji społecznych oraz ugruntowuje wiedzę teoretyczną ale jej minusem jest brak kontaktu z pacjentem. Studenci kierunku pielęgniarstwa najchętniej odbywają zajęcia w salach wysokiej wierności oraz z pacjentem standaryzowanym, ponieważ są one najbardziej zbliżone do warunków rzeczywistych
Bibliografia
1. Girzelska J, Guz E, Nieckula M, i wsp. Medical simulation – innovation in nursing education. Piel. XXI wieku. 2019; 18(4): 231-235.
2. Gąsiorowski Ł, Kuliński D, Stachowiak-Andrysiak M. The development of medical simulation centers in Poland – a strong opportunity for modernization of nursing education. Polish Nursing. 2016; 4(62): 598-601.
3. Gurowiec PJ, Sejboth J, Uchmanowicz I. Przewodnik do nauczania zasad pracy w warunkach symulacji medycznej na kierunku pielęgniarstwo. Opole; 202 s.17. 4. Żeromska-Michniewicz AK. Analiza cech symulatorow wysokiej wierności w dziedzinie pielęgniarstwa. Piel. Zdr. Publ. 2020; 10(3): 165-170.
5. Jeff ries PR, Bigley MB, McNelis AM, et al. A call to action: Building evidence for use of simulation in nurse practitioner education. J. Am. Assoc. Nurse Pract. 2019; 31(11): 627-632.
6. Jin HR, Choi YJ. Three-dimensional needs of standardized patients in nursing simulations and collaboration strategies: A qualitative analysis. Nurse. Educ. Today. 2018; 68(Sep.) :177-181.
7. Czekajło M. Symulacja medyczna jako profesjonalne narzędzie wpływające na bezpieczeństwo pacjenta wykorzystywane w procesie nauczania. Merkur Lekarski. 2015; XXXVII: 360-363.
8. https//csm.cm.umk.pl/wprowadzenie-do-symulacji-medycznej (as of June 10th, 2021)
9. Ribeiro VS, Garbuio DC, Zamariolli CM, et al. Clinical simulation and training for Advanced Nursing Practices: an integrative review. Acta Paul. Eneferm. 2018; 31(6): 659-666.
10. Starkweather A, Sargent L, Nye C, et al. Progressive Assessment and Competency Evaluation Framework for Integrating Simulation in Nurse Practitioner Education. J. Nurse Pract. 2017; 13(7): e301-e310. doi: 10.1016/j.nurpra.2017.04.012. Epub 2017 May 12. PMID: 30842709; PMCID: PMC6397912.
11. Luo D, Yang BX, Liu Q, et al. Nurse educators perceptions of simulation teaching in Chinese context: benefi ts and barriers. Peer J. 2021; 9: e11519. doi: 10.7717/ peerj.11519. PMID: 34178445; PMCID: PMC8214848.
12. Shin S, Park JH, Kim JH. Eff ectiveness of patient simulation in nursing education: meta-analysis. Nurse Educ. Today. 2015; 35(1): 176-182. doi: 10.1016/j. nedt.2014.09.009. Epub 2014 Oct 29. PMID: 25459172.
13. Guerrero-Martinez IM, Portero-Prados FJ, Romero-Gonzalez RC, et al. Nursing Students’ Perception on the Eff ectiveness of Emergency Competence Learning through Simulation. Healthcare (Basel). 2020; 8(4): 397. Published 2020 Oct 13. doi:10.3390/healthcare8040397.
14. Kowitlawakul Y, Chow YL, Salam ZH, et al. Exploring the use of standardized patients for simulation-based learning in preparing advanced practice nurses. Nurse Educ Today. 2015 Jul;35(7):894-9. doi: 10.1016/j.nedt.2015.03.004. Epub; 2015 Mar 20. PMID: 25819268.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2022 Autorzy