Symulacja medyczna jako narzędzie edukacyjne w opinii studentów pielęgniarstwa
Medical simulation as an educational tool in the opinion of nursing students.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

studenci pielęgniarstwa
symulacja medyczna
kształcenie

Abstrakt

SYMULACJA MEDYCZNA JAKO NARZĘDZIE EDUKACYJNE W OPINII STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA

Wstęp. Kształcenie na kierunku pielęgniarstwo połączone z symulacją medyczną jest aktualnie nowoczesną metodą edukacji, która szczególnie w dobie pandemii SARS-COV-2 stanowi podstawową formę przygotowania studenta do realizacji zadań zawodowych.

Cel pracy. Celem pracy było poznanie opinii studentów pielęgniarstwa na temat zajęć prowadzonych w Centrum Symulacji Medycznej.

Materiał i metody. W badanu ankietowym wzięło udział 186 studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo. Zostały one przeprowadzone internetowo. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietowania a narzędziem był autorski kwestionariusz ankiety. Badania były anonimowe i dobrowolne, przeprowadzono je od lutego do maja 2021roku. Przyjęto, że wszelkie zależności są istotne statystycznie, gdy p≤0,05.

Wyniki i wnioski. Według ankietowanych symulacja medyczna przygotowuje do przyswojenia umiejętności praktycznych, poszerzenia kompetencji społecznych oraz ugruntowuje wiedzę teoretyczną ale jej minusem jest brak kontaktu z pacjentem. Studenci kierunku pielęgniarstwa najchętniej odbywają zajęcia w salach wysokiej wierności oraz z pacjentem standaryzowanym, ponieważ są one najbardziej zbliżone do warunków rzeczywistych

Medical simulation as an educational tool in the opinion of nursing students.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Girzelska J, Guz E, Nieckula M, i wsp. Medical simulation – innovation in nursing education. Piel. XXI wieku. 2019; 18(4): 231-235.

2. Gąsiorowski Ł, Kuliński D, Stachowiak-Andrysiak M. The development of medical simulation centers in Poland – a strong opportunity for modernization of nursing education. Polish Nursing. 2016; 4(62): 598-601.

3. Gurowiec PJ, Sejboth J, Uchmanowicz I. Przewodnik do nauczania zasad pracy w warunkach symulacji medycznej na kierunku pielęgniarstwo. Opole; 202 s.17. 4. Żeromska-Michniewicz AK. Analiza cech symulatorow wysokiej wierności w dziedzinie pielęgniarstwa. Piel. Zdr. Publ. 2020; 10(3): 165-170.

5. Jeff ries PR, Bigley MB, McNelis AM, et al. A call to action: Building evidence for use of simulation in nurse practitioner education. J. Am. Assoc. Nurse Pract. 2019; 31(11): 627-632.

6. Jin HR, Choi YJ. Three-dimensional needs of standardized patients in nursing simulations and collaboration strategies: A qualitative analysis. Nurse. Educ. Today. 2018; 68(Sep.) :177-181.

7. Czekajło M. Symulacja medyczna jako profesjonalne narzędzie wpływające na bezpieczeństwo pacjenta wykorzystywane w procesie nauczania. Merkur Lekarski. 2015; XXXVII: 360-363.

8. https//csm.cm.umk.pl/wprowadzenie-do-symulacji-medycznej (as of June 10th, 2021)

9. Ribeiro VS, Garbuio DC, Zamariolli CM, et al. Clinical simulation and training for Advanced Nursing Practices: an integrative review. Acta Paul. Eneferm. 2018; 31(6): 659-666.

10. Starkweather A, Sargent L, Nye C, et al. Progressive Assessment and Competency Evaluation Framework for Integrating Simulation in Nurse Practitioner Education. J. Nurse Pract. 2017; 13(7): e301-e310. doi: 10.1016/j.nurpra.2017.04.012. Epub 2017 May 12. PMID: 30842709; PMCID: PMC6397912.

11. Luo D, Yang BX, Liu Q, et al. Nurse educators perceptions of simulation teaching in Chinese context: benefi ts and barriers. Peer J. 2021; 9: e11519. doi: 10.7717/ peerj.11519. PMID: 34178445; PMCID: PMC8214848.

12. Shin S, Park JH, Kim JH. Eff ectiveness of patient simulation in nursing education: meta-analysis. Nurse Educ. Today. 2015; 35(1): 176-182. doi: 10.1016/j. nedt.2014.09.009. Epub 2014 Oct 29. PMID: 25459172.

13. Guerrero-Martinez IM, Portero-Prados FJ, Romero-Gonzalez RC, et al. Nursing Students’ Perception on the Eff ectiveness of Emergency Competence Learning through Simulation. Healthcare (Basel). 2020; 8(4): 397. Published 2020 Oct 13. doi:10.3390/healthcare8040397.

14. Kowitlawakul Y, Chow YL, Salam ZH, et al. Exploring the use of standardized patients for simulation-based learning in preparing advanced practice nurses. Nurse Educ Today. 2015 Jul;35(7):894-9. doi: 10.1016/j.nedt.2015.03.004. Epub; 2015 Mar 20. PMID: 25819268.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Autorzy