Kompetencje przywódcze pielęgniarek rozpoczynających praktykę zawodową– badanie przekrojowe

Słowa kluczowe

pielęgniarki
kompetencje
przywództwo

Abstrakt

KOMPETENCJE PRZYWÓDCZE PIELĘGNIAREK ROZPOCZYNAJĄCYCH PRAKTYKĘ ZAWODOWĄ – BADANIE PRZEKROJOWE

Wstęp. Skuteczne przywództwo w pielęgniarstwie jest kluczowym elementem systemu opieki zdrowotnej i ma zasadnicze znaczenie zarówno dla jego prawidłowego funkcjonowania, jak i bezpieczeństwa pacjenta.

Cel pracy. Ocena kompetencji w zakresie autentycznego przywództwa wśród początkujących pielęgniarek oraz związku między komponentami kompetencji przywództwa a zmiennymi socjodemograficznymi.

Metody. W badaniu wykorzystano opisowy schemat przekrojowy. Analizę przeprowadzono w 2019 roku. Do zebrania danych wykorzystano polską adaptację Kwestionariusza Samooceny Autentycznego Przywództwa – (ALSAQ-P) oraz metrykę. Analizę oparto na 133 wypełnionych ankietach.

Wyniki. Większość początkujących pielęgniarek prezentuje średni poziom kompetencji autentycznego przywództwa. Prezentują niski poziom kompetencji w zakresie relacyjnej samoświadomości. Wykazano korelację stażu pracy z przetwarzaniem moralnym. W porównaniu z kobietami mężczyźni prezentują znacznie wyższe kompetencje w zakresie autentycznego przywództwa. W porównaniu z kobietami mężczyźni prezentują znacznie wyższe autentyczne kompetencje przywódcze.

Wnioski. Należy rozwijać kompetencje przywódcze wśród rozpoczynających praktykę zawodową pielęgniarek. Działania mające na celu wzmocnienie kompetencji przywódczych kobiet są szczególnie ważnym aspektem rozwoju zawodowego pielęgniarek

Bibliografia

1. Smith CM, Johnson CS. Preparing Nurse Leaders in Nursing Professional Development: Theories Applied to Leadership in Nursing Professional Development. J. Nurses Prof. Dev. 2018; 34: 38-40. doi: 10.1097/NND.0000000000000404.

2. Cummings GG, MacGregor T, Davey M, et al.: Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: a systematic review. Int. J. Nurs. Stud. 2010; 47: 363-385. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2009.08.006.

3. Squires M, Tourangeau A, Lashinger HK, et al. The link between leadership and safety outcomes in hospitals. J. Nurs. Manag. 2010; 18: 914-925. doi: 10.1111/j.1365- 2834.2010.01181.x.

4. Alilyyani B, Wong CA, Cummings G. Antecedents, mediators, and outcomes of authentic leadership in healthcare: A systematic review. Int. J. Nurs. Stud. 2018; 83: 34-64. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2018.04.001.

5. Bass BM, Avolio BJ. Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. London: SAGE Publications; 1994.

6. Akerjotdet K, Severinsson E. Emotionally intelligent nurse leadership: a literature review study. J. Nurs. Manag. 2008; 16: 565-577. doi: 10.1111/j.1365- 2834.2008.00893.x.

7. Alexander C, Lopez RP. A Thematic Analysis of Self-described Authentic Leadership Behaviors Among Experienced Nurse Executives. J. Nurs. Adm. 2018; 48: 38-43. doi: 10.1097/NNA.0000000000000568.

8. Avolio J, Gardner WIL, Walumbwa FO, et al. Unlocking the mask: a look at the process by which authentic leaders impact follower attitudes and behaviors.

The Leadership Quarterly. 2004; 15. doi: 10.1016/j.leaqua.2004.09.003.

9. Walumbwa FO, Avolio BJ, Gardner WL, et al. Authentic leadership: Development and validation of a theory-based measure. Journal of management. 2008; 34: 89-126. doi: 10.1177/0149206307308913.

10. Avolio BJ, Gardner WL. Authentic leadership development: Getting to the Root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly. 2005; 16: 315-338. doi: 10.1016/j.leaqua.2005.03.001. Vol.21, Nr 2 (79)/2022 93

11. Kark R, Shamir B. The dual effect of transformational leadership: priming relationaland collective selves and further effects on followers. In B. J. Avolio & F

J. Yammarino (Eds.),Transformational and Charismatic Leadership: The Road Ahead, Vol. 2, Amsterdam, pp. 67-91. JAI: An Imprint of Elsevier Science; 2002.

12. Lashinger HK, Finegan J, Wilk P. Situational and dispositional influences on nurses’ workplace well-being: the role of empowering unit leadership. Nurs. Res. 2011; 60: 124-131. doi: 10.1097/NNR.0b013e318209782e.

13. Lashinger HK, Wong CA, Grau AL. Authentic leadership, empowerment and burnout: a comparison in new graduates and experienced nurses. J. Nurs. Manag. 2013; 21: 541-552. doi: 10.1111/j.1365-2834.2012.01375.x.

14. Lashinger HK, Borgogni L, Consiglio C, Read E. The effects of authentic leadership, six areas of worklife, and occupational coping self-efficacy on new graduate nurses’ burnout and mental health: A cross-sectional study. Int. J. Nurs. Stud. 2015; 52: 1080-1089. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2015.03.002.

15. Bamford M, Wong CA, Laschinger H. The influence of authentic leadership and areas of worklife on work engagement of registered nurses. J. Nurs. Manag. 2013; 21: 529- 540. doi: 10.1111/j.1365-2834.2012.01399.x.

16. Lashinger HK, Wong CA, Grau AL. The influence of authentic leadership on newly graduated nurses’ experiences of workplace bullying, burnout and retention outcomes: a cross-sectional study. Int. J. Nurs. Stud. 2012; 49: 1266-1276. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2012.05.012.

17. Benner P. From novice to expert. Am. J. Nurs. 1982; 82: 402-407. https://www.ncbi. nlm.nih.gov/pubmed/6917683.

18. American Association of Colleges of Nursing. The essentials of baccalaureate education for professional nursing practice. Washington; 2008. http://www.aacn. nche.edu/education/pdf/BaccEssentials08.pdf.

19. Nothhouse GP. Leadership: Theory and Practice. Seventh edition. Los Angeles: Sage; 2016.

20. Pańczyk M, Jaworski M, Iwanow L, et al. Psychometric properties of Authentic Leadership Self-Assessment Questionnaire in a population-based sample of Polish nurses. J. Adv. Nurs; 2018. doi: 10.1111/jan.13922.

21. Taber KS. The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in Science Education. 2018; 48(6): 1273- 1296. doi: 10.1007/s11165-016-9602-2.

22. Kunecka D. Evaluation of nurses’ leadership potential. Nursing Problems. 2010; 18: 145-150.

23. Institute of Medicine (Us) Committee on the Robert Wood Johnson Foundation Initiative on the Future Of Nursing, A. T. I. O. M. The Future of Nursing: Leading Change, Advancing Health, 2011. doi: NBK209880.

24. Cieślak I, Pańczyk M, Iwanow L, I wsp. Przegląd narzędzi wykorzystywanych do pomiaru poziomu kompetencji przywódczych wśród studentów kierunków z obszaru nauk o zdrowiu i medycyny - analiza światowego piśmiennictwa naukowego, in: Współczesne problemy w naukach o zdrowiu. Wydawnictwo Fundacji Biznesu i Nauki; 2018, s. 40-49.

25. Jaworski M, Pańczyk M, Skubek M, i wsp. Wybrane aspekty umiejętności przywódczych a satysfakcja z pracy i życia położnych. Pielegniarstwo Polskie. 2019; 2: 171-178. doi.org/10.20883/pielpol.2019.23.

26. Price SL, McGillis Hall L, Murphy GT, et al. Evolving career choice narratives of New graduate nurses. Nurse Educ. Pract. 2018; 28: 86-91. doi: 10.1016/j.nepr.2017.10.007.

27. Mariani B, Petterson BJ. Mentoring: An Approach to Developing Leadership in Nurse Faculty Through an Innovative Clinical Simulation Project. Nurse Leader. 2015; 13 (1).

28. Pasilla K, Elo S, Kääriäinen M. Newly graduated nurses’ orientation experiences: A systematic review of qualitative studies. Int. J. Nurs. Stud. 2017; 71: 17-27. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2017.02.021.

29. Wong CA, Lashimer HK. Authentic leadership, performance, and job satisfaction: the mediating role of empowerment. J. Adv. Nurs. 2013; 69: 947-959. doi: 10.1111/j.1365- 2648.2012.06089.x.

30. Park G-S, Kim AE. Nationalism, Confucianism, work ethic and industrialization in South Korea. Journal of Contemporary Asia. 2003; 33(1): 37-49.

31. Alghamdi MG, Topp R, Alyami MS. The effect of gender on transformational leadership and job satisfaction among Saudi nurses. J. Adv. Nurs. 2018; 74: 119-127. doi: 10.1111/jan.13385.

32. Short V. Assessing the lack of senior opportunities for women in nursing: Randstad

Care; 2016.

33. Tracey C, Nicholl H. The multifaceted influence of gender in career progress In nursing. J. Nurs. Manag. 2007; 15: 677-682. doi: 10.1111/j.1365-2934.2006.00677.x.

34. Al Sabei SD, Ross AM, Lee CS. Factors influencing nurses’ willingness to lead. J. Nurs Manag. 2019; 27(02): 278-285. doi: 10.1111/jonm.12698.

35. Lashinger HK, Wong CA, MacDonald-Rencz S, et al. The influence of personal and situational predictors on nurses’ aspirations to management roles: preliminary findings of a national survey of Canadian nurses. J. Nurs. Manag. 2013; 21: 217-230. doi: 10.1111/j.1365-2834.2012.01452.x.

36. Hughes V. What are the Barriers to Effective Nurse Leadership? A Review. Athens Journal of Health. 2018; 5: 7-20.

37. Kouzes JM, Posner BZ. Siedem lekcji na temat kierowania wyprawą w przyszłość. Lider przyszłości. Business Press. Warszawa, 1997.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Autorzy