Krytyczne myślenie jako niezbędny składnik procesu edukacji polskich pielęgniarek i konieczny warunek rozwoju pielęgniarstwa

Abstrakt

KRYTYCZNE MYŚLENIE JAKO NIEZBĘDNY SKŁADNIK PROCESU EDUKACJI POLSKICH PIELĘGNIAREK I KONIECZNY WARUNEK ROZWOJU PIELĘGNIARSTWA

Wprowadzenie. Zmieniająca się rzeczywistość, przenikanie się kultur, postęp w dziedzinie nauki, rozwój techniki, ujawnienie się nieznanych dotąd potrzeb, wyzwania ze strony obywatelskiego systemu opieki zdrowotnej, wymagają od pielęgniarek umiejętności trafnego odczytania istoty zachodzących zjawisk oraz odpowiedniego zareagowania na dokonujące się transformacje. Proces edukacji zatem powinien nie tylko przekazywać najnowszą wiedzę, stymulować do samokształcenia, przygotowywać do prowadzenia działań komparatystycznych i aplikacyjnych, ale również kształcić określone nawyki myślowe zwane krytycznym myśleniem, jako że jest ono przeciwieństwem rutyny, schematyzmu, czy naśladownictwa.

Cel. Uzmysłowienie specyfiki krytycznego myślenia. Podanie kilku koncepcji krytycznego myślenia. Wykazanie konieczności rozwoju krytycznego myślenia w procesie edukacji pielęgniarek. Próba podania odpowiednich kryteriów do oceny umiejętności krytycznego myślenia w pielęgniarstwie.

Metoda. Metoda fenomenologiczna gwarantująca prawdziwość i pewność poznania dzięki naocznemu oglądowi istoty zjawiska oraz precyzji języka jego ekspresji.

Wnioski. Krytyczne myślenie uczy odwagi w przełamywaniu schematów pojęciowych. Umożliwia zdefiniowanie problemów w szybko zmieniającej się rzeczywistości i znalezienie optymalnego sposobu ich rozwiązania. Poszerza repertuar podstawowych umiejętności współczesnej pielęgniarki. Zwiększa zakres samodzielności pielęgniarek i podnosi poziom jej profesjonalizmu. Krytyczne myślenie jako kluczowa kompetencja powinno stać się jednym z głównych celów edukacji na każdym poziomie. Należy organizować dla pielęgniarek kursy z krytycznego myślenia oraz jego aplikowania w praktycznym działaniu.

Critical thinking as an indispensable component of the Polish nurses’ education process and a necessary condition for the development of nursing.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Miller M, Malcolm N. Critical Thinking in the Nursing Curriculum. Nursing and Health Care. 1990; 11(12): 67-70.

2. Salehi Sh, Bahrumi M, Hosseini SA. Critical Thinking and Clinical Decision Making. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 2007; 12(13): 13-16.

3. Augustyn św. O Trójcy Świętej. Kraków: Znak; 1996; XV. 12.

4. Simpson E, Courtney M. Critical Thinking in Nursing Education: A Literature Review. International Journal of Nursing Practice. 2002; 8: 88-98.

5. Profetto-McGrath J. Critical Thinking and Evidence-Based Practice. Journal of Professional Nursing. 2005; 21(6), 364-366.

6. Cottrell S. Critical Thinking Skills. Developing Effective Analysis and Argument. New York: New York Plagrave MacMillan; 2005.

7. Kalbarczyk T. Nauka krytycznego myślenia. Analiza i Egzystencja. 2014; 25: 7-18.

8. Górniak-Kocikowska K. Krytyczne myślenie a krytyczne słuchanie. Przyczynek do dydaktyki filozofii. Analiza i Egzystencja. 2014; 25: 19-30.

9. Schank M. Wanted: Nurses with Critical Thinking Skills. Journal of Continuing Education. 1990; 21(2): 86-89.

10. Noveletsky H. Reflective Practice: Empowering Nursing Knowledge. A History of Nursing Ideas. [w:] Andrist LC, Nicholas PK, Wolf KA. red. Boston: Jones&Bartlett Publishers; 2006, s. 409-410.

11. Dewey J. Jak myślimy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe; 1988, s. 26.

12. Facione PA. Executive Summary – Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Millbrae: The California Academic Press; 1990.

13. Facione NC, Facione PA, Sanchez CA. Critical Thinking Disposition as a Measure of Competent Clinical Judgment: The Development of the California Critical Thinking Disposition Inventory. The Journal of Nursing Education. 1994; 339(8): 345-350.

14. Frank B. Critical thinking and decision-making skills. [w] Huber DL, red. Leadership and Nursing Care Management. Maryland: Suders Eslevier; 2010, s. 95.

15. Jenkins SD. Cross-Cultural Perspectives on Critical Thinking. The Journal of Nursing Education. 2011; 50(5): 239-240.

16. Postman N. W stronę XVIII stulecia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy; 2001, s. 176.

17. Myrick F, Yonge O. Enhancing Critical Thinking in the Preceptorship Experience in Nursing Educational. Journal of Advanced Nursing. 2004; 45(4): 371-380

18. Chain ZCY. Systematic Review of Critical Thinking in Nursing Education. Nurse Education Today. 2013; 33: 236-240

19. Nadelson S, Nadelson L. Connecting critical thinking, caring, and curiosity in nurse education: Exploring the beliefs and practices of nurse educators. Journal of Nursing Education and Practice. 2019; 9(8): 1-10

20. Ennis RH, Scott G. An Annotated List of English Language Critical Thinking Tests. University of Illinois UC, https://www.criticalthinking.net/testing.html.

21. Ennis RH, Gardiner WL, Guzzetta J, Morrow R. Critical Thinking Test Series. The Cornell Class-Reasoning Test, https:// www.criticalthinking.net/testing.html.

22. Friedrich W, Sikora J. red. Wsparcie krytycznego myślenia jako cel edukacji specjalistycznej z zakresu psychologii. [w:] Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. 2016; XXV: 175-185.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy