Perspektywy studentów pielęgniarstwa dotyczące skuteczności i zastosowania coachingu zdrowotnego
DOI:
https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0021Słowa kluczowe:
pielęgniarstwo, studenci, mentoring, udział pacjenta, zdrowy styl życiaAbstrakt
PERSPEKTYWY STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA DOTYCZĄCE SKUTECZNOŚCI I ZASTOSOWANIA COACHINGU ZDROWOTNEGO
Wprowadzenie. Coaching zdrowotny jest ważnym podejściem do wzmacniania pozycji pacjentów w celu lepszej samoopieki. Celem badania było zbadanie doświadczeń studentów pielęgniarstwa w prowadzeniu coachingu zdrowotnego pod kątem jego skuteczności i przydatności.
Metody. Dane zebrano z 47 formularzy refleksji wypełnionych przez studentów trzeciego roku pielęgniarstwa po praktyce coachingu zdrowotnego.
Wyniki. Studenci zaobserwowali poprawę stanu zdrowia, zachowania, dobrostanu emocjonalnego i psychospołecznego oraz organizacji życia codziennego osób korzystających z coachingu. Coaching zdrowotny był postrzegany jako użyteczne podejście o szerokim zastosowaniu, mające pozytywny wpływ na proaktywną rolę coachees.
Dyskusja. Studenci uznali coaching zdrowotny za skuteczne podejście do poprawy jakości opieki i zmniejszenia obciążeń związanych z opieką zdrowotną. Uznali również skuteczność kliniczną tego podejścia. Wyniki są spójne z innymi badaniami dotyczącymi skuteczności coachingu zdrowotnego.
Wnioski. Włączenie coachingu zdrowotnego do programów nauczania pielęgniarstwa może potencjalnie zwiększyć rozwój zawodowy i poprawić jakość praktyki pielęgniarskiej. Potrzebne są dalsze badania w celu oceny skuteczności integracji coachingu zdrowotnego z edukacją pielęgniarską.
Bibliografia
1. Chunda R, Mossey P, Freeman R, et al. Health coaching-based interventions for oral health promotion: A scoping review. Dent. J. 2023;11(3):73. https://doi.org/10.3390/dj11030073
2. Moreno-Chico C, Roy C, Monforte-Royo C, et al. Effectiveness of a nurse-led, face-to¬face health coaching intervention in enhancing activation and secondary outcomes of primary care users with chronic conditions. Res. Nurs. Heal. 2021;44(3):458-472. https://doi.org/10.1002/nur.22132
3. Sezer H, Şahin H. Faculty development program for coaching in nursing education: A curriculum development process study. Nurse Educ. Pract. 2021;55:103165. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103165
4. Thom DH, Wolf J, Gardner H, et al. A qualitative study of how health coaches support patients in making health-related decisions and behavioral changes. Ann. Fam. Med. 2016;14(6):509-516. https://doi.org/10.1370/afm.1988
5. Barr JA, Tsai LP. Health coaching provided by registered nurses described: A systematic review and narrative synthesis. BMC Nurs. 2021;20(1). https://doi.org/10.1186/s12912-021-00594-3
6. Alencar M, Sauls R, Johnson K, et al. Health and wellness coaching can improve usage of positive airway pressure therapy in participants with obstructive sleep apnea and obesity. Am J Lifestyle Med. 2024;0(0):1-9. https://doi.org/10.1177/15598276241244719
7. Kennel J. Health and wellness coaching improves weight and nutrition behaviors. Am. J. Lifestyle Med. 2018;12(6):448-450. https://doi.org/10.1177/1559827618792846
8. Kokko R, Smolander N, Isokoski A, eds. DigiNurse Model: A New Approach to Digital Coaching for Nursing Students. Tampere University of Applied Sciences; 2021.
9. Olsen JM. Health coaching: A concept analysis. Nurs. Forum. 2014;49(1):18-29. https://doi.org/10.1111/nuf.12042
10. Barnet-Hepples T, Dario A, Oliveira J, et al. Health coaching improves physical activity, disability and pain in adults with chronic non-cancer pain: A systematic review. J. Physiother. 2024;70(2):115-123. https://doi.org/10.1016/j.jphys.2024.01.001
11. Braun V, Clarke V. Reflecting on reflexive thematic analysis. Qual. Res. Sport Exerc. Heal. 2019;11(4):589-597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806
12. O’Brien BC, Harris IB, Beckman TJ, et al. Standards for reporting qualitative research: a synthesis of recommendations. Acad. Med. 2014;89(9):1245-1251. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000388
13. Radwan NM, Al Khashan H, Alamri F, et al. Effectiveness of health coaching on diabetic patients: A systematic review and meta-analysis. Tradit. Med. Res. 2019;4(6):314-325. https://doi.org/10.12032/TMR20191024143
14. Boehmer KR, Álvarez-Villalobos NA, Barakat S, et al. The impact of health and wellness coaching on patient-important outcomes in chronic illness care: A systematic review and meta-analysis. Patient Educ. Couns. 2023;117:107975. https://doi.org/10.1016/j.pec.2023.107975
15. Ruffin L. Using health coaching to improve glycemic control in African-American diabetics: An integrative review. Am. J. Biomed. Sci. Res. 2020;9(6):481-488. https://doi.org/10.34297/ajbsr.2020.09.001456
16. Wolever RQ, Simmons LA, Sforzo GA, et al. A Systematic review of the literature on health and wellness coaching: Defining a key behavioral intervention in healthcare. Glob. Adv. Heal. Med. 2013;2(4):38-57. https://doi.org/10.7453/gahmj.2013.042
17. Huang Y, Li S, Lu X, et al. The effect of self-management on patients with chronic diseases: A systematic review and meta-analysis. Healthcare. 2024;12(21):2151. https://doi.org/10.3390/healthcare12212151
18. Lin CL, Huang LC, Chang YT, et al. Effectiveness of Health Coaching in Diabetes Control and Lifestyle Improvement: A Randomized-Controlled Trial. Nutrients. 2021;13(11):3878. https://doi.org/10.3390/nu13113878
19. Lenzen SA, Daniëls R, van Bokhoven MA, et al. What makes it so difficult for nurses to coach patients in shared decision making? A process evaluation. Int. J. Nurs. Stud. 2018;80:1-11. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2017.12.005
20. Bodenheimer T. Coaching patients to be active, informed partners in their health. Fam. Syst. Heal. 2020;38(2):190-192. https://doi.org/10.1037/fsh0000494
21. McGlynn A, O’Callaghan C, McDougall B, et al. Translating health coaching training into clinical practice. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022;19(23):16075. https://doi.org/10.3390/ijerph192316075
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Tina Gogova, Marija Milavec Kapun (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.