Wartość symulacji wysokiej wierności w doskonaleniu zawodowym służb ratunkowych – doniesienia wstępne
DOI:
https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0028Słowa kluczowe:
symulacja medyczna wysokiej wierności, kompetencje ratownicze, policja, straż pożarna, pogotowie ratunkoweAbstrakt
WARTOŚĆ SYMULACJI WYSOKIEJ WIERNOŚCI W DOSKONALENIU ZAWODOWYM SŁUŻB RATUNKOWYCH
– DONIESIENIA WSTĘPNE
Cel pracy. Celem pracy było poznanie opinii pracowników służb ratunkowych, tj. Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej oraz Policji na temat warsztatów doskonalących kompetencje ratunkowe oparte na metodzie symulacji medycznej.
Materiał i metody. W tym badaniu zastosowano opisowe podejście badawcze o charakterze jakościowym tj. badacze skierowali do uczestników warsztatów pytania otwarte w formie ankiety dotyczące opinii związanych z realizacją projektu warsztatowego metodą symulacji wysokiej wierności. Następnie dwóch autorów niezależnie dokonało analizy jakościowej zebranego materiału.
Wyniki. Analiza treści udzielonych wywiadów została zakodowana w celu poszukiwania powtarzających się wzorców, tematów i kategorii, co stanowiło podstawę do katalogowania wyników i formułowania wniosków. Wyniki przedstawiono w trzech aspektach: użyteczności praktycznej tematyki, użyteczności dydaktycznej metody symulacji medycznej i perspektyw rozwoju kompetencji zawodowych.
Wnioski. Uczestnicy warsztatów reprezentujący służby ratunkowe (strażacy, policjanci, ratownicy medyczni) pozytywnie postrzegają tematykę zrealizowanych warsztatów. Przedstawili opinię preferującą wykorzystanie symulacji medycznej jako metody, która pozwala na zdobywanie i doskonalenie umiejętności w bezpiecznych dla uczącego się i pacjenta/poszkodowanego warunkach. Badani za szczególnie oczekiwane uznali dalsze doskonalenie procedur pediatrycznych i medycyny taktycznej.
Bibliografia
1. Gaba DM. The future vision of simulation in health care. Qual. Saf. Heal. Care. 2004; 13(1):1-10. https://doi.org/10.1136/qshc.2004.009878
2. Lioce L, et al. Healthcare Simulation Dictionary – Second Edition, Rockville, MD Agency Healthc. Res. Qual. 2020.
3. Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS. To err is human: building a safer health system. Washington, DC: National Academy Press. 1999.
4. Tomaszewska K, Majchrowicz B, Trojnar P, et al. Medical simulation as a method of practical training in the opinion of nursing students. Nursing in the 21st Century. 2023; 22:85-92. http://doi.org/10.2478/pielxxiw-2023-0016
5. Fisher M, Vishwas A, Cross S,et al. Simulation training for Police and Ambulance Services: improving care for people with mental health needs. BMJ Simul Technol Enhanc Learn. 2020; 6(2):121-122. https://doi.org/10.1136/bmjstel-2018-000423
6. Saber DA, Strout K, Caruso LS, et al. An interprofessional approach to continuing education with mass casualty simulation: planning and execution. J. Contin. Educ. Nurs. 2017;48(10):447-453. https://doi.org/10.3928/00220124-20170918-05
7. World Medical Association. Declaration of Helsinki, Ethical Principles for Scientific Requirements and Research Protocols. World Med. Assoc. 1964. 2024; 29–32. https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical¬principles-for-medical-research-involving-human-subjects/
8. Tong A, Sainsbury P, Braig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item checklist for interviews and focus groups. Int. J. Qual. Health Care. 2007; 19(6): 349-357. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042
9. Faria-Schützer DB, Surita FG, Alves VLP, et al. Seven steps for qualitative treatment in health research: the Clinical-Qualitative Content Analysis. Cien. Saude. Colet. 2021; 26(1):265-274. https://doi.org/10.1590/1413-81232020261.07622019
10. Krueger RA, Casey MA. Designing and conducting focus group interviews. Social Analysis Selected Tools and Techniques. 2001;36:4-23.
11. Nestel D, Hui J, Kunkler K, et al. A practical guide healthcare simulation research. Cham: Springer Nature Switzerland AG; 2019.
12. Roche A, Watkins E, Pettit A, et al. Impact of prehospital ultrasound training on simulated paramedic clinical decision-making. West J. Emerg. Med. 2024;25(5):784-792. https://doi.org/10.5811/westjem.18439
13. Husain S, Eisenberg M. Police AED programs: A systematic review and meta-analysis. Resuscitation. 2013;84(9):1184-1191. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2013.03.040
14. Williams-Bell F, Kapralos B, Hogue A, et al. Using serious games and virtual simulation for training in the fire service: a review. Fire Technol. 2015; 51(3): 553-584. https://doi.org/10.1007/s10694-014-0398-1
15. Guise JM, Hansen M, Lambert W, et al. The role of simulation in mixed-methods research: A framework & application to patient safety. BMC Health Serv. Res. 2017; 17(1):1-7. https://doi.org/10.1186/s12913-017-2255-7
16. State of Victoria. Simulation and Patient Safety: The Benefits for Your Organisation. Melbourne: Department of Health & Human Services; 2015, p. 22.
17. Kardong-Edgren S, Jeffries P. The NCSBN national simulation study: a longitudinal, randomized, controlled study replacing clinical hours with simulation in prelicensure nursing education. J. Nurs. Regul. 2014;5(2):3-40. https://doi.org/10.1016/S2155-8256(15)30062-4
18. Marshall C, Van Der Volgen J, Lombardo N, et al. A mixed methods approach to assess the impact of an interprofessional education medical error simulation. Am. J. Pharm. Educ. 2020;84 (2):217-230. https://doi.org/10.5688/ajpe7133
19. Kumar A, Ameh C. Start here- principles of effective undergraduate training. Best Pract. Res. Clin. Obstet. Gynaecol. 2022;80:114-125. https://doi.org/10.1016/j.bpobgyn.2021.11.010
20. Karunathilake I. The role of simulation in Postgraduate Medical Education. J. Postgrad. Inst. Med. 2018;5(1):67. https://doi.org/10.4038/jpgim.8185
21. Padrez KA, Brown J, Zanoff A, et al. Development of a simulation-based curriculum for Pediatric prehospital skills: a mixed-methods needs assessment. BMC Emerg. Med. 2021;21(1):1-10. https://doi.org/10.1186/s12873-021-00494-4
22. Abelsson A, Lundberg L.Simulation as a means to develop firefighters as emergency care professionals. Int. J. Occup. Saf. Ergon. 2019; 25(4):650-657. https://doi.org/10.1080/10803548.2018.1541122
23. Avery P, Thompson C, Cowburn P. Training the trainers: improving the quality of education delivered to paramedics through a simulation-debrief model. Br. Paramed. J. 2023;7(4):51-56. https://doi.org/10.29045/14784726.2023.3.7.4.51
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Zalewska, Jakub Zalewski, Tomasz Ilczak, Danuta Zarzycka (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.