Akceptacja, adaptacja i przekraczanie granic: życie z cukrzycą typu 1 z perspektywy teorii humanbecoming
DOI:
https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0029Słowa kluczowe:
cukrzyca typu 1, znaczenie, teoria Human BecomingAbstrakt
AKCEPTACJA, ADAPTACJA I PRZEKRACZANIE GRANIC: ŻYCIE Z CUKRZYCĄ TYPU 1 Z PERSPEKTYWY TEORII HUMAN BECOMING
Wprowadzenie. Cukrzyca typu 1 jest przewlekłą chorobą autoimmunologiczną, wymagającą dożywotniego samodzielnego zarządzania i wpływającą na dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny pacjentów. Teoria Human Becoming autorstwa Rosemarie Parse dostarcza holistycznych ram do zrozumienia doświadczeń jednostek, koncentrując się na znaczeniu, rytmiczności i transcendencji.
Cel pracy. Celem badania jest zbadanie doświadczeń osób z T1DM, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań, strategii adaptacyjnych oraz skutków psychospołecznych, w kontekście teorii Human Becoming.
Metody. W badaniu zastosowano podejście jakościowe, a dane zebrano za pomocą półstrukturalizowanych wywiadów z 11 pacjentami z T1DM. Do analizy danych wykorzystano analizę tematyczną, która pozwoliła wyróżnić trzy główne tematy: nadawanie znaczenia chorobie, dostosowywanie się do rytmu codziennego życia oraz pokonywanie trudności.
Wyniki. Diagnoza T1DM wiąże się z początkowymi uczuciami szoku, smutku i zaprzeczenia. Stopniowo pacjenci rozwijali strategie samodzielnego zarządzania chorobą, wzmacniając swoją odporność i samoświadomość. Wsparcie społeczne ze strony rodziny i przyjaciół odegrało kluczową rolę w procesie akceptacji i radzenia sobie z chorobą. Pomimo trudności, doświadczenie choroby prowadziło do osobistego rozwoju i przewartościowania życiowych priorytetów.
Wnioski. Teoria Human Becoming dostarcza cennych wskazówek w zakresie zrozumienia doświadczeń osób z T1DM. Holistyczne i spersonalizowane podejście do opieki może poprawić zarządzanie chorobą, wspierając jakość życia pacjentów oraz ich rozwój osobisty.
Bibliografia
1. Tuomilehto J. The emerging global epidemic of type 1 diabetes. Curr. Diab. Rep. 2013;13(6):795-804. https://doi.org/10.1007/s11892-013-0433-5
2. Oluchi E, Odeniyi IA, Okoye HC. Psychological impact of type 1 diabetes management. Diabetes Res. Clin. Pract. 2021; 177: 108841. https://doi.org/10.1016/j.diabres.2021.108841
3. van Duinkerken E, Snoek FJ, de Wit M. The cognitive and psychological effects of living with type 1 diabetes: a narrative review. Diabet. Med. 2020;37(4):555-563. https://doi.org/10.1111/dme.14216
4. Kalra S, Jena BN, Yeravdekar R. Emotional and psychological needs of people with diabetes. Indian J. Endocrinol. Metab. 2018;22(5):696-704. https://doi.org/10.4103/ijem.IJEM_579_17
5. Parse RR. The Human Becoming Theory: the was, is, and will be. Nurs. Sci. Quart. 1992;5(1):35-42. https://doi.org/10.1177/089431849200500109
6. Parse RR. The Human Becoming School of thought: a perspective for nurses and other health professionals. Thousand Oaks, CA: Sage Publications; 1997.
7. Mitchell GJ. Parse’s theory of human becoming: A critique. Nurs. Sci. Quart. 1999;12(2):126-132. https://doi.org/10.1177/08943189922106644
8. Mantzoukas S. Qualitative research in six easy steps. Epistemology, methods and presentation’. Nursery. 2007; 46(1): 236-246.
9. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006;3(2):77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
10. Popoviciu MS, Kaka N, Sethi Y, et al. Type 1 diabetes mellitus and autoimmune diseases: a critical review of the association and the application of personalized medicine. J. Pers. Med. 2023;13(3):422. https://doi.org/10.3390/jpm13030422
11. Mansouri F, Darvishpour A. applying parse’s human becoming theory for caring of an elderly with spontaneous pneumothorax following the COVID-19: A case study. J. Caring Sci. 2023;13(1):3-11. https://doi.org/10.34172/jcs.2023.33017
12. Lalwani M, Jan R, Rattani S. Intersecting pathways: examining Hildegard Peplau’s and Rosemarie Parse’s nursing Theories through a Comparative Lens. Clin. J. Nurs. Care Pract. 2023; 7: 009-014. https://www.nursingpracticejournal.com/apdf/cjncp¬aid1046.pdf
13. Van Duinkerken E, Snoek FJ, De Wit M. The cognitive and psychological effects of living with type 1 diabetes: a narrative review. Diabetic Medicine. 2020;37(4):555-563. https://doi.org/10.1111/dme.13838
14. Due‐Christensen M, Willaing I, Ismail K, et al. Learning about Type 1 diabetes and learning to live with it when diagnosed in adulthood: two distinct but inter‐related psychological processes of adaptation A qualitative longitudinal study. Diabetic Medicine. 2019;36(6):742-752. https://doi.org/10.1111/dme.13838
15. Akhter K, Turnbull T, Simmons D. Influences of social issues on type 1 diabetes self-management: are we doing enough? Pract. Diabetes. 2016;33(9):307-312. https://doi.org/10.1002/pdi.2061
16. Núñez-Baila MÁ, Gómez-Aragón A, Marques-Silva AM, et al. Lifestyle in emerging adults with Type 1 Diabetes Mellitus: a qualitative systematic review. Healthcare. 2024;12(3):309. https://doi.org/10.3390/healthcare12030309
17. Kim JE, So HS. Experience of hope in terminal cancer patients: applying Parse’s human becoming methodology. Asian Oncol. Nurs. 2019;19(2):55-70. https://doi.org/10.5388/aon.2019.19.2.55
18. Hansen-Ketchum P. Parse’s theory in practice: an interpretive analysis. J. Holist. Nurs. 2004;22(1):57-72. https://doi.org/10.1177/0898010103261120
19. Koetsenruijter J, van Eikelenboom N, van Lieshout J, et al. Social support and self-management capabilities in diabetes patients: An international observational study. Patient Educ. Couns. 2016;99(4):638-643. https://doi.org/10.1016/j.pec.2015.10.029
20. Carreon SA, Duran B, Tang TS, et al. Here for You: a review of social support research in young adults with diabetes. Diabetes Spectr. 2021;34(4):363-370. https://doi.org/10.2337/dsi21-0013
21. Gerson J. Expressive narrative writing therapy with inflammatory bowel disease patients. Human Systems. 2024;4(2):115-124. https://doi.org/10.1177/2634404124122
22. Bergmame L, Shaw S. Clinical utility of psychoeducational interventions for youth with type 1 diabetes: a scoping review. Continuity in Education. 2021;2(1):76. https://doi.org/10.5334/cie.28
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Georgia Liampa, Aikaterini Toska, Paraskevi Maria Prapa, Maria Saridi, Vissarion Bakalis, Eleni Albani, Pavlos Sarafis, Chryssoula Dafogianni, Evangelos Fradelos (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.