Abstrakt
E-TOOLKIT EBP: WDROŻENIE OGÓLNODOSTĘPNEGO I INNOWACYJNEGO ZESTAWU NARZĘDZI DO NAUCZANIA PRAKTYKI OPARTEJ NA DOWODACH NAUKOWYCH DLA EUROPEJSKICH PROGRAMÓW NAUCZANIA PIELĘGNIARSTWA – DRUGIE MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIE PROJEKTOWE W WARSZAWIE
Wprowadzenie. Europejskie systemy opieki zdrowotnej różnią się w poszczególnych krajach, ale niemal wszystkie ulegają aktualnie dynamicznym zmianom, stając się coraz bardziej złożone. Nowe zadania oraz rosnące oczekiwania społeczne wobec opieki zdrowotnej stawiają przed specjalistami medycznymi wysokie wymagania w zakresie posiadanych kompetencji. Szczególnie pożądaną kompetencją jest wiedza i umiejętności, które pozwalają wybrać najlepszą opcję opieki nad pacjentem, opcję która jest najbardziej efektywna oraz bezpieczna. Praktyka pielęgniarska oparta na dowodach (EBP) jest koncepcją, która pozwala na rozwiązywanie problemów w podejmowaniu decyzji klinicznych, łączącą najlepsze dostępne dowody naukowe z doświadczeniem klinicznym oraz oczekiwaniami pacjentów. EBP jest narzędziem podejmowania decyzji klinicznych w opiece pielęgniarskiej, które pomaga zmniejszyć koszty opieki zdrowotnej poprzez zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa. European Federation of Nurses Associations na podstawie Dyrektywy Europejskiej 2013/55/UE opracowała ramy kwalifikacji stanowiące wymagania w zakresie kształcenia pielęgniarskiego, której jednym z kluczowych elementów jest umiejętność stosowania wyników badań naukowych w praktyce klinicznej. Pomimo powyższych zaleceń, faktyczna implementacja EBP do praktyki klinicznej napotyka liczne bariery. Dodatkowo, obecnie dostępne w Europie zasoby wspierające nauczanie EBP na studiach pielęgniarskich są bardzo ograniczone.
Podsumowanie. Projekt EBP e-Toolkit, będący odpowiedzią na istotne potrzeby środowiska akademickiego oraz praktyków pielęgniarstwa, skupia w sobie sześć instytucji, których współpraca oraz doświadczenie ma zapewnić rozwój oraz wdrożenie wysokiej jakości narzędzi edukacyjnych dostosowanych do potrzeb kształcenia nowoczesnej kadry pielęgniarskiej. Do sześciu instytucji szkolnictwa wyższego, które wspólnie realizują powyższy projekt należą: Uniwersytet w Murcji (instytucja koordynująca, Hiszpania), Technologiczny Instytut Edukacyjny na Krecie (Grecja), Uniwersytet w Modenie i Reggio Emilia (Włochy), Uniwersytet Ostrawski (Czechy), Warszawski Uniwersytet Medyczny (Polska) i Wydział Opieki Zdrowotnej Angela Boskin (Słowenia).
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy