Rozwój funkcjonalny dziecka urodzonego przedwcześnie – studium przypadku
The functional development of a premature baby.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

wcześniak
rozwój funkcjonalny
technologia cyfrowa

Abstrakt

ROZWÓJ FUNKCJONALNY DZIECKA URODZONEGO PRZEDWCZEŚNIE – STUDIUM PRZYPADKU

Wprowadzenie. Intensywny rozwój nowoczesnych metod leczenia w neonatologii znacznie obniżył próg przeżywalności dzieci urodzonych przedwcześnie. Przedterminowe przerwanie procesu dojrzewania wszystkich układów w życiu płodowym wiąże się z ryzykiem powstania nieprawidłowości w rozwoju funkcjonalnym wcześniaków. Dzieci urodzone przedwcześnie narażone są w kolejnych latach życia na wiele problemów związanych z rozwojem motorycznym, poznawczym, społecznym i komunikacyjnym, dlatego aktualnie rośnie zapotrzebowanie na dokładniejsze śledzenie i badanie ich rozwoju. Wpływ urządzeń ekranowych na rozwój niemowląt i małych dzieci jest coraz większym problemem społecznym. Obecnie, dzięki rozwojowi nowych technologii cyfrowych, małe dzieci, a nawet niemowlęta dorastają w środowisku ekranu.

Cel pracy. Celem pracy była ocena rozwoju funkcjonalnego dziecka urodzonego w 29 tygodniu ciąży, w wieku kalendarzowym 28 miesięcy, z uwzględnieniem wieloaspektowej pracy rodziców.

The functional development of a premature baby.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Chawanpaiboon S, Vogel JP, Moller AB. Global, regional, and national estimates of levels of preterm birth in 2014: a systematic review and modelling analysis. Lancet Glob Health. 2019; 7(1): e37–e46.

2. Czerwińska E. Czynniki wpływające na poród przedwczesny. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna. 2018; 3(2): 52–57.

3. Świetliński J. Noworodek urodzony przedwcześnie – wcześniak [w:] Świetliński J. Neonatologia i opieka nad noworodkiem. Warszawa: PZWL; 2018, s.144-155.

4. Rutkowska M, Polak K, Seroczyńska M, i wsp. Długofalowa ocena rozwoju noworodków przedwcześnie urodzonych: doświadczenia własne (badanie PREMATURITAS) na tle wybranych badań europejskich. Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia. 2010; 3(3): 175-180.

5. Vandormael C, Schoenhals L, Hüppi PS, et al. Language in Preterm Born Children: Atypical Development and Effects of Early Interventions on Neuroplasticity. Neural Plasticity. 2019: 1-10.

6. Wojtasik Ł, Dziemidowicz E. Urządzenia ekranowe w rękach dzieci w wieku 0-6 lat – zagrożenia, szanse, postulaty profilaktyczne. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. 2019; 18(2):106-119.

7. Bąk A. Jak małe dzieci korzystają z urządzeń mobilnych? Raport na podstawie danych zebranych od rodziców, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. 2015; 14(3): 55-82.

8. Radesky J, Dimitri Ch. Media and young minds. Pediatrics. 2016; 138(5): 1-6.

9. Pempek TA, Kirkorian HL, Anderson DR. The effects of background television on the quantity and quality of child-directed speech by parents. Journal of Children and Media. 2014; 8(3):211-222.

10. Spittle A, Orton J, AndersonxPJ, et al. Early developmental intervention programmes provided post hospital discharge to prevent motor and cognitive impairment in preterm infants, Cochrane Database Syst Rev. 2015;11: 1-83.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy