Egzamin OSCE z podstaw pielęgniarstwa i położnictwa jako metoda weryfi kacji i oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się

Abstrakt

EGZAMIN OSCE Z PODSTAW PIELĘGNIARSTWA I POŁOŻNICTWA JAKO METODA WERYFIKACJI I OCENY STOPNIA OSIĄGNIĘCIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

Cel pracy. Celem badania była (1) ocena stopnia przygotowania studentów pielęgniarstwa i położnictwa do egzaminu typu OSCE (Objective Structured Clinical Examination), (2) poznanie opinii studentów na temat egzaminowania w formie OSCE i (3) poznanie emocji towarzyszących egzaminowi.

Materiał i metody. Zbadano 160 (53,33%) studentów kierunku pielęgniarstwo oraz 140 (46,67%) studentów kierunku położnictwo z 5 uczelni medycznych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego i technikę ankietowania. Wykorzystano ankietę własną.

Wyniki. Studenci najlepiej zostali przygotowani z zakresu wykonywania zabiegów higieniczno–pielęgnacyjnych (M=4,22, SD=0,85) a najsłabiej do wykonywania zabiegów na przewodzie pokarmowym (M=3,03, SD=1,24). Większość (237/79%) twierdziła, że egzaminatorami OSCE powinni być wykładowcy z macierzystej uczelni. Wysoko oceniono ilość i jakość sprzętu przygotowanego do egzaminu (232/77,34%) oraz znajomość zasad i procedury przeprowadzania egzaminu (226/75,33%). Egzaminowi OSCE towarzyszył wysoki poziom stresu (M=4,64, SD=0,78) i obawy przed popełnieniem pomyłki (M=4,54, SD= 0,75). Jednym z najniżej ocenionych aspektów egzaminu OSCE przez studentów był czas przeznaczony na wykonanie zadań (M=2,96, SD=1,21). 

Wnioski. W związku z tym, że studenci nisko ocenili czas przeznaczony na wykonanie zadań, dydaktycy organizujący egzamin w przyszłości powinni poświęcić więcej uwagi na ten aspekt. Już od pierwszego semestru studiów warto rozważyć wprowadzenie na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo zajęć mających na celu naukę efektywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Objective structured clinical examination in fundamentals of nursing and obstetric care as method of verification and assessing the degree of achievement of learning outcomes.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r . w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego. [serial online] [cited 2020 Nov 13]. Available from URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001573.

2. Uchwała nr 103/IV/2017 z dnia 22 czerwca 2017 w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych w Centrach Symulacji Medycznej wielo – i monoprofilowych na kierunku pielęgniarstwo i kierunku położnictwo. [serial online] [cited 2020 Nov 13] Available from URL: https://www.gov.pl/web/zdrowie/krajowa-radaakredytacyjna-szkol-pielegniarek-i-poloznych-kraszpip-

3. Torres K, Kański A. red. Symulacja w edukacji medycznej. Lublin: MediQ; 2018.

4. Hemingway S, Stephenson J, Roberts B, et al. Mental health and learning disability nursing students’ perceptions of the usefulness of the objective structured clinical examination to assess their competence in medicine administration. Int. J. Ment. Health Nurs. 2014; 23(4): 364-373.

5. Goh HS, Zhang H, Lee CN, et al. Value of Nursing Objective Structured Clinical Examinations: A Scoping Review. Nurse Educ. 2019; 44(5): E1-E6.

6. Panczyk M, Gałązkowski R, Gotlib J. Wykorzystanie symulacji do oceny umiejętności technicznych studentów medycyny i ratownictwa medycznego: aktualny przegląd badań. Anestezjol. Rat. 2016; 10(2): 184-193.

7. Szeliga M, Kuźmicz I, Skrzypek A, et al. Ocena kompetencji klinicznych przyszłych lekarzy i pielęgniarek: tradycyjny egzamin kliniczny i OSCE. Polish J. Cont. Educ. 2016; 3: 112-119.

8. Nunnally JC. red. Psychometric Theory, 2nd ed. New York: McGraw-Hill; 1978.

9. Cook DA, Hatala R, Zendejas B, et al. Technology-enhanced simulation for health professions education: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2011; 7(306): 978-988.

10. Kamińska A, Majda A, Ogórek-Tęcza B, et al. Nowe metody oceny umiejętności praktycznych studentów pielęgniarstwa. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2014; 2(47): 5-9.

11. Skrzypek A, Szeliga M, Stalmach-Przygoda A, et al. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) from the perspective of 3rd year’s medical students – a pilot study. Folia Medica Cracoviensia. 2017; 8(3): 67-75.

12. Karol DL, Pugh D. Potential of feedback during objective structured clinical examination to evoke an emotional response in medical students in Canada. J Educ Eval Health Prof. 2020; 17: 5.

13. Nasir AA, Yusuf AS, Abdur-Rahman LO, et al. Medical students’ perception of objective structured clinical examination: a feedback for process improvement. J Surg Educ. 2014; 71(5): 701-706.

14. Zhang N, Walton DM. Why So Stressed? A Descriptive Thematic Analysis of Physical Therapy Students’ Descriptions of Causes of Anxiety during Objective Structured Clinical Exams. Physiotherapy Canada. 2018; 70(4): 356-362.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2021 Autorzy