Abstrakt
MODEL DEDICATED EDUCATION UNITS W PRAKTYCZNYM KSZTAŁCENIU STUDENTÓW KIERUNKU POŁOŻNICTWO
Cel pracy. Identyfikacja czynników utrudniających i ułatwiających wdrożenie modelu Dedicated Education Units w procesie kształcenia studentów kierunku położnictwo Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ponadto opis doświadczeń uczestników projektu zaangażowanych we wdrażanie i ewaluację Dedicated Education Units w Polsce.
Materiał i metody. Opisowym badaniem jakościowym, z wykorzystaniem grupy fokusowej, objęto sześcioro uczestników realizujących projekt wdrożenia modelu DEU do zajęć praktycznych studentów kierunku położnictwo Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Dyskusję wyników przeprowadzono w oparciu o cztery główne pytania przewodnie. Dane interpretowano za pomocą analizy tematycznej.
Wyniki. Nie dostrzeżono poważnych barier uniemożliwiających wdrożenie modelu Dedicated Education Units. Wśród trudności związanych z implementacją stwierdzono brak świadomości istnienia takiego modelu wśród położnych, czasochłonność/obciążenie mentorów, brak dodatkowego wynagrodzenia za bycie mentorem, niedocenienie roli mentora w środowisku pracy. Za czynniki ułatwiające jego wdrożenie uznano zaangażowanie uczestników projektu, w tym koncentrację na wspólnych celach, skuteczną komunikację, właściwą organizację zajęć oraz stworzenie dla studentów przyjaznego i wspierającego środowiska uczenia się.
Wnioski. Model Dedicated Education Units pozwala studentom poszerzać i rozwijać w szczególny sposób umiejętności praktyczne w przyjaznym i wspierającym środowisku uczenia. Zastosowanie tego modelu w edukacji klinicznej jest jednym z kluczowych elementów wpływających na poprawę jakości kształcenia praktycznego studentów położnictwa.
Bibliografia
1. Stefaniak M, Dmoch-Gajzlerska E. red. Mentoring w praktycznym kształceniu studentów położnictwa. Warszawa: Oficyna wydawnicza Warszawski Uniwersytet Medyczny; 2020.
2. Pedregosa S, Fabrellas N, Risco E, i wsp. Implementing dedicated education units in 6 European undergraduate nursing and midwifery students clinical placements. BMC Nurs. 2021. 13; 20(1): 61.
3. Edgecombe K, Wotton K, Gonda J, i wsp. Dedicated education units: A new concept for clinical teaching and learning. Contemp. Nurse. 1999; 8(4): 166-171.
4. Canadian Nurses Association (CNA): Achieving excellence in professional practice. A guide to preceptorship and mentoring. Ottawa 2004. https://saskpreceptors.ca/documents/CNA%20Preceptor%20guide.pdf (dostęp 12.01.2021).
5. American Associate of College of Nursing. https://www.aacnnursing.org/ (dostęp 02.06.2021).
6. Europejska Strategia WHO kształcenia pielęgniarek i położnych. DLVR020301- Strategia kształcenia – 14 maja 1999. Światowa Organizacja Zdrowia. Biuro Regionalne w Europie, Kopenhaga 1999. Nurses and midwives for health. A WHO European Strategy for nursing and midwifery education. Copenhagen, WHO Regional Office for Europa, 2000 (dokument /00/5010303/15).
7. Gonda J, Wotton K, Edgecombe K, i wsp. Dedicated education units: An evaluation. Contemp Nurse. 1999; 8(4): 172-176.
8. Stefaniak M, Dmoch-Gajzlerska E. Mentoring in the clinical training of midwifery students – a focus study of the experiences and opinions of midwifery students at the Medical University of Warsaw participating in a mentoring program. BMC Med Educ. 2020; 20: 394.
9. Dobrowolska B, McGonagle I, Kane R, i wsp. Ratterns of clinical mentorship in undergraduate nurse education: A comparative case analysis of eleven EU and non-EU countries. Nurse Educ. Today. 2016; 36: 44-52.
10. Moran M, Banks D. An exploration of the value of the role of the mentor and mentoring in midwifery. Nurse Educ. Today. 2016; 40: 52-56.
11. Lennox S, Skinner J, Foureur M. Mentorship preceptorship and clinical supervisio: three key processes for supporting midwives. N. Z. Coll. Midwives J. 2008; 39: 7e12.
12. Gibson T, Heartfield M. Mentoring for nurses in general practice: an Australian study. J. Interprof Care. 2005; 19(1): 50-62.
13. Górka E, Kunecka D, Szylińska A, i wsp. Coaching and mentoring in nursing practice. Pomeranian J. Life Sci. 2019; 65(1): 98-104.
14. Cummins AM, Denney-Wilson E, Homer CSE. The mentoring experiences of new graduate midwives working in midwifery continuity of care models in Australia. Nurse Educ. Pract. 2017; 24: 106-111.
15. Claeys M, Deplaecie M, Vanderplancke T, i wsp. The difference in learning culture and learning performance between a traditional clinical placement, a dedicated education unit and work-based learning. Nurse Educ. Today. 2015; 35(9): 70-77.
16. Casey DC, Clark L. Roles and responsibilities of the student nurse mentor: an update. Br. J. Nurs. 2011; 20(15): 933-937.
17. Warne T, Johansson U-B, Papastavrou E, i wsp. An exploration of the clinical learning experience of nursing students in nine European countries. Nurse Educ. Today. 2010; 30(8): 809-815.
18. Davis D, Foureur M, Clements V, i wsp. The self reported confidence of newly graduated midwives before and after their first year of practice in Sydney, Australia. Women Birth. 2012; 25(3): e1ee10.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2021 Autorzy