Model Dedicated Education Units w praktycznym kształceniu studentów kierunku Położnictwo
The Dedicated Education Units model in the practical education of midwifery students.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

edukacja kliniczna
student
położnictwo
mentor
położna
dydaktyka

Abstrakt

MODEL DEDICATED EDUCATION UNITS W PRAKTYCZNYM KSZTAŁCENIU STUDENTÓW KIERUNKU POŁOŻNICTWO

Cel pracy. Identyfikacja czynników utrudniających i ułatwiających wdrożenie modelu Dedicated Education Units w procesie kształcenia studentów kierunku położnictwo Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ponadto opis doświadczeń uczestników projektu zaangażowanych we wdrażanie i ewaluację Dedicated Education Units w Polsce.

Materiał i metody. Opisowym badaniem jakościowym, z wykorzystaniem grupy fokusowej, objęto sześcioro uczestników realizujących projekt wdrożenia modelu DEU do zajęć praktycznych studentów kierunku położnictwo Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Dyskusję wyników przeprowadzono w oparciu o cztery główne pytania przewodnie. Dane interpretowano za pomocą analizy tematycznej.

Wyniki. Nie dostrzeżono poważnych barier uniemożliwiających wdrożenie modelu Dedicated Education Units. Wśród trudności związanych z implementacją stwierdzono brak świadomości istnienia takiego modelu wśród położnych, czasochłonność/obciążenie mentorów, brak dodatkowego wynagrodzenia za bycie mentorem, niedocenienie roli mentora w środowisku pracy. Za czynniki ułatwiające jego wdrożenie uznano zaangażowanie uczestników projektu, w tym koncentrację na wspólnych celach, skuteczną komunikację, właściwą organizację zajęć oraz stworzenie dla studentów przyjaznego i wspierającego środowiska uczenia się.

Wnioski. Model Dedicated Education Units pozwala studentom poszerzać i rozwijać w szczególny sposób umiejętności praktyczne w przyjaznym i wspierającym środowisku uczenia. Zastosowanie tego modelu w edukacji klinicznej jest jednym z kluczowych elementów wpływających na poprawę jakości kształcenia praktycznego studentów położnictwa.

The Dedicated Education Units model in the practical education of midwifery students.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Stefaniak M, Dmoch-Gajzlerska E. red. Mentoring w praktycznym kształceniu studentów położnictwa. Warszawa: Oficyna wydawnicza Warszawski Uniwersytet Medyczny; 2020.

2. Pedregosa S, Fabrellas N, Risco E, i wsp. Implementing dedicated education units in 6 European undergraduate nursing and midwifery students clinical placements. BMC Nurs. 2021. 13; 20(1): 61.

3. Edgecombe K, Wotton K, Gonda J, i wsp. Dedicated education units: A new concept for clinical teaching and learning. Contemp. Nurse. 1999; 8(4): 166-171.

4. Canadian Nurses Association (CNA): Achieving excellence in professional practice. A guide to preceptorship and mentoring. Ottawa 2004. https://saskpreceptors.ca/documents/CNA%20Preceptor%20guide.pdf (dostęp 12.01.2021).

5. American Associate of College of Nursing. https://www.aacnnursing.org/ (dostęp 02.06.2021).

6. Europejska Strategia WHO kształcenia pielęgniarek i położnych. DLVR020301- Strategia kształcenia – 14 maja 1999. Światowa Organizacja Zdrowia. Biuro Regionalne w Europie, Kopenhaga 1999. Nurses and midwives for health. A WHO European Strategy for nursing and midwifery education. Copenhagen, WHO Regional Office for Europa, 2000 (dokument /00/5010303/15).

7. Gonda J, Wotton K, Edgecombe K, i wsp. Dedicated education units: An evaluation. Contemp Nurse. 1999; 8(4): 172-176.

8. Stefaniak M, Dmoch-Gajzlerska E. Mentoring in the clinical training of midwifery students – a focus study of the experiences and opinions of midwifery students at the Medical University of Warsaw participating in a mentoring program. BMC Med Educ. 2020; 20: 394.

9. Dobrowolska B, McGonagle I, Kane R, i wsp. Ratterns of clinical mentorship in undergraduate nurse education: A comparative case analysis of eleven EU and non-EU countries. Nurse Educ. Today. 2016; 36: 44-52.

10. Moran M, Banks D. An exploration of the value of the role of the mentor and mentoring in midwifery. Nurse Educ. Today. 2016; 40: 52-56.

11. Lennox S, Skinner J, Foureur M. Mentorship preceptorship and clinical supervisio: three key processes for supporting midwives. N. Z. Coll. Midwives J. 2008; 39: 7e12.

12. Gibson T, Heartfield M. Mentoring for nurses in general practice: an Australian study. J. Interprof Care. 2005; 19(1): 50-62.

13. Górka E, Kunecka D, Szylińska A, i wsp. Coaching and mentoring in nursing practice. Pomeranian J. Life Sci. 2019; 65(1): 98-104.

14. Cummins AM, Denney-Wilson E, Homer CSE. The mentoring experiences of new graduate midwives working in midwifery continuity of care models in Australia. Nurse Educ. Pract. 2017; 24: 106-111.

15. Claeys M, Deplaecie M, Vanderplancke T, i wsp. The difference in learning culture and learning performance between a traditional clinical placement, a dedicated education unit and work-based learning. Nurse Educ. Today. 2015; 35(9): 70-77.

16. Casey DC, Clark L. Roles and responsibilities of the student nurse mentor: an update. Br. J. Nurs. 2011; 20(15): 933-937.

17. Warne T, Johansson U-B, Papastavrou E, i wsp. An exploration of the clinical learning experience of nursing students in nine European countries. Nurse Educ. Today. 2010; 30(8): 809-815.

18. Davis D, Foureur M, Clements V, i wsp. The self reported confidence of newly graduated midwives before and after their first year of practice in Sydney, Australia. Women Birth. 2012; 25(3): e1ee10.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2021 Autorzy