Abstrakt
STANOWISKO EUROPEJSKIEGO TOWARZYSTWA SPECJALISTÓW PIELĘGNIARSTWA W ZAKRESIE PIELĘGNIARSTWA SPECJALISTYCZNEGO JAKO PIELĘGNIARSTWA ZAAWANSOWANEJ PRAKTYKI DO ROKU 2030
Wprowadzenie. Pielęgniarstwo polskie przechodząc transformację, powinno obierać wspólne kierunki rozwoju oparte o dorobek profesjonalistów zrzeszonych w międzynarodowym stowarzyszeniu pielęgniarstwa specjalistycznego w Europie. Zmiana systemu kształcenia pielęgniarek w Polsce dała szansę na rozwój oparty na stabilnych ramach programowych.
Podsumowanie. Kształcenie pielęgniarek na poziomie studiów pierwszego i drugiego stopnia to milowy krok w kierunku podwyższenia rangi tego zawodu w Polsce. Dało możliwość prężnego rozwoju profesji, a jednocześnie stało się fundamentem dla badań naukowych. Dziś w obszarze pielęgniarstwa rozwijają się prężne zespoły badawcze zarówno na Uniwersytetach jak i uczelniach wyższych oraz pielęgniarskich towarzystwach naukowych.
Bibliografia
1. Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, i wsp. Staż pracy a wiedza i postawy personelu pielęgniarskiego przystępującego do egzaminów specjalizacyjnych, organizowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, wobec Evidence-Based Practice [Work experience and knowledge and attitudes of nurses taking state examinations organized by the Centre of Postgraduate Education for Nurses and Midwives with respect to Evidence-Based Practice]. Pielęgniarstwo Polskie. 2016;3(61): 340-346.
2. Ozga D, Jędrzejczyk-Cwanek M, Woźniak K, et al. Knowledge, Behaviors, and Attitudes of Polish Nurses as Compared with Evidence-Based Practice in Relation to the Guidelines of the European Resuscitation Council. Global Advances in Health and Medicine, 2019. https://doi.org/10.1177/2164956119897566
3. Gotlib J, Belowska J, Panczyk M, i wsp. Evidence-Based Medicine and Evidence- Based Nursing Practice – Przegląd Polskiego piśmiennictwa naukowego [Evidence- Based Medicine and Evidence-Based Nursing Practice – a review of the Polish scientific literature]. Problemy Pielęgniarstwa. 2014, 22(2): 223-227.
4. https://www.esno.org/assets/esno_position_statement_april_2019_final.pdf (Accessed 20 March 2020).
5. Brown B. Odwaga w przywództwie. Cztery kompetencje autentycznego lidera [Dare to Lead: Brave Work. Tough Conversations. Whole Hearts]. Wydawnictwo MT Biznes; 2019.
6. Knap M. Ocena poziomu natężenia i terapia bólu - zadanie zawodowe profesjonalnie przygotowanych pielęgniarek [Assessment of pain intensity and therapy – work duties of professional nurses]. Nowe trendy w edukacji i praktyce pracowników ochrony zdrowia. Profesjonalizm kluczem do bezpieczeństwa pacjenta [New trends in education and practice of healthcare workers. Professionalism as a key to patients’ safety]. Ostrowiec Świętokrzyski. 2018; 6: 243-255.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy