Stanowisko Europejskiego Towarzystwa Specjalistów Pielęgniarstwa w zakresie pielęgniarstwa specjalistycznego jako pielęgniarstwa zaawansowanej praktyki do roku 2030
Position Statement of the European Specialist Nurses Organisation (ESNO) in specialist nursing as advanced practice nursing towards 2030.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

zaawansowana praktyka pielęgniarska
Europejskie Towarzystwo Pielęgniarek Specjalistek (ESNO)
nauczanie pielęgniarek

Abstrakt

STANOWISKO EUROPEJSKIEGO TOWARZYSTWA SPECJALISTÓW PIELĘGNIARSTWA W ZAKRESIE PIELĘGNIARSTWA SPECJALISTYCZNEGO JAKO PIELĘGNIARSTWA ZAAWANSOWANEJ PRAKTYKI DO ROKU 2030

Wprowadzenie. Pielęgniarstwo polskie przechodząc transformację, powinno obierać wspólne kierunki rozwoju oparte o dorobek profesjonalistów zrzeszonych w międzynarodowym stowarzyszeniu pielęgniarstwa specjalistycznego w Europie. Zmiana systemu kształcenia pielęgniarek w Polsce dała szansę na rozwój oparty na stabilnych ramach programowych.

Podsumowanie. Kształcenie pielęgniarek na poziomie studiów pierwszego i drugiego stopnia to milowy krok w kierunku podwyższenia rangi tego zawodu w Polsce. Dało możliwość prężnego rozwoju profesji, a jednocześnie stało się fundamentem dla badań naukowych. Dziś w obszarze pielęgniarstwa rozwijają się prężne zespoły badawcze zarówno na Uniwersytetach jak i uczelniach wyższych oraz pielęgniarskich towarzystwach naukowych.

Position Statement of the European Specialist Nurses Organisation (ESNO) in specialist nursing as advanced practice nursing towards 2030.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, i wsp. Staż pracy a wiedza i postawy personelu pielęgniarskiego przystępującego do egzaminów specjalizacyjnych, organizowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, wobec Evidence-Based Practice [Work experience and knowledge and attitudes of nurses taking state examinations organized by the Centre of Postgraduate Education for Nurses and Midwives with respect to Evidence-Based Practice]. Pielęgniarstwo Polskie. 2016;3(61): 340-346.

2. Ozga D, Jędrzejczyk-Cwanek M, Woźniak K, et al. Knowledge, Behaviors, and Attitudes of Polish Nurses as Compared with Evidence-Based Practice in Relation to the Guidelines of the European Resuscitation Council. Global Advances in Health and Medicine, 2019. https://doi.org/10.1177/2164956119897566

3. Gotlib J, Belowska J, Panczyk M, i wsp. Evidence-Based Medicine and Evidence- Based Nursing Practice – Przegląd Polskiego piśmiennictwa naukowego [Evidence- Based Medicine and Evidence-Based Nursing Practice – a review of the Polish scientific literature]. Problemy Pielęgniarstwa. 2014, 22(2): 223-227.

4. https://www.esno.org/assets/esno_position_statement_april_2019_final.pdf (Accessed 20 March 2020).

5. Brown B. Odwaga w przywództwie. Cztery kompetencje autentycznego lidera [Dare to Lead: Brave Work. Tough Conversations. Whole Hearts]. Wydawnictwo MT Biznes; 2019.

6. Knap M. Ocena poziomu natężenia i terapia bólu - zadanie zawodowe profesjonalnie przygotowanych pielęgniarek [Assessment of pain intensity and therapy – work duties of professional nurses]. Nowe trendy w edukacji i praktyce pracowników ochrony zdrowia. Profesjonalizm kluczem do bezpieczeństwa pacjenta [New trends in education and practice of healthcare workers. Professionalism as a key to patients’ safety]. Ostrowiec Świętokrzyski. 2018; 6: 243-255.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy