Doświadczenia dydaktyczne edukacji cyfrowej w czasie pandemii – badanie wieloośrodkowe
Teaching experiences of digital education during the pandemic.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

nauczyciele
kompetencje cyfrowe
edukacja
pielęgniarstwo

Abstrakt

DOŚWIADCZENIA DYDAKTYCZNE EDUKACJI CYFROWEJ W CZASIE PANDEMII – BADANIE WIELOOŚRODKOWE

Cel pracy. Pandemia Covid-19 zmusiła wielu nauczycieli do przejścia w krótkim czasie z tradycyjnego nauczania twarzą w twarz na korzystanie z różnych platform cyfrowych. Celem badania było poznanie doświadczeń nauczycieli w sferze edukacji cyfrowej na wydziałach pielęgniarstwa w czterech krajach (Chorwacja, Serbia, Słowenia, Szwecja), którzy uczestniczyli w projekcie Erasmus+ Digital Education in Nursing.

Materiał i metody. Wykorzystano badania jakościowe z częściowo ustrukturyzowanymi wywiadami grupowymi. Wzięło w nich udział 28 nauczycieli pielęgniarstwa. Wywiady zostały spisane dosłownie i poddane analizie metodą indukcyjną z wykorzystaniem
jakościowej analizy treści. Wywiady poddano analizie zgodnie z celem badania, poszukując kodów, które pogrupowano w podkategorie, a następnie w kategorie bazując na podobieństwach treści.

Wyniki. Analiza wywiadów pokazała trzy ważne tematy: „sprzeczne odczucia nauczycieli w przypadku przejścia na nauczanie cyfrowe”, „brak kompetencji cyfrowych”, „wyzwania nauczania cyfrowego w przyszłości”.

Wnioski. Szybko rozwijająca się technologia cyfrowa zapewnia nowe możliwości i wsparcie w nauczaniu oraz zdobywaniu wiedzy. Badanie wykazało potrzebę dalszego rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli, którzy zalecają hybrydową metodę nauczania w przypadku kształcenia pielęgniarek, z uwagi na brak możliwości nabycia niektórych umiejętności przez uczniów wyłącznie w sposób cyfrowy.

Teaching experiences of digital education during the pandemic.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Loureiro F, Sousa L, Antunes V. Use of Digital Educational Technologies among Nursing Students and Teachers: An Exploratory Study. Journal of Personalized Medicine. 2021; 11 (10): 1010. https://doi.org/10.3390/jpm11101010 .

2. Hämäläinen R, Nissinen K, Mannonen J, et al. Understanding teaching professionals’ digital competence: What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge? Computers in Human Behavior. 2021; 117: 106672. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106672.

3. Katavić I, Milojević D, Šimunković M. Izazovi i perspektive online obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Obrazovanje za poduzetništvo / Education for entrepreneurship. 2018; 8 (1): 95-103.

4. Kučina Softič S. Digitalne kompetencije nastavnika za primjenu e-učenja u visokom obrazovanju. Teachers’ digital competencies for e-learning in higher education. Doktorski rad/Doctoral thesis; 2020.

5. Verdnik Tajki A, Virtič T, Dinevski D. Telemedicine services in family medicine. Informatica Medica Slovenica. 2021; 26: 1-2.

6. Prosen M, Karnjuš I, Ličen S. Evaluation of E-Learning Experience among Health and Allied Health Professions Students during the COVID-19 Pandemic in Slovenia: An Instrument Development and Validation Study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022; 19: 4777. DOI: https://doi. org/10.3390/ijerph19084777 .

7. Senić Ružić MM. Digitalna transformacija obrazovanja u Srbiji – pitanje digitalne pismenosti ili digitalne kompetencije; 2021.

8. The National Agency for Education; 2018.

9. Træland Meum T, Brastad Koch T, Synøve Briseid H, et al. Perceptions of digital technology in nursing education: A qualitative study. Nurse Education and Practice. 2021; 54: 103136. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103136.

10. Langegård U, Kiani K, Nielsen SJ, et al. Nursing students’ experiences of a pedagogical transition from campus learning to distance learning using digital tools. BMC Nursing. 2021; 20(23). doi: 10.1186/s12912-021-00542-1.

11. Sandelowski M. Focus on research methods: Whatever happened to qualitative description. Research in Nursing & Health. 2000; 23: 334-349. https://doi. org/10.1002/1098-240X(200008)23:4<334::AID-NUR9>3.0.CO;2-G.

12. Doody O, Slevin E, Taggart L. Focus group interview part 3: Analysis. British journal of nursing. 2013; 22 (5): 266-269. DOI: 10.12968/bjon.2013.22.5.266.

13. Krueger RA, Casey MA. Focus groups: a practical guide for applied research. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications; 2015.

14. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today. 2004; 24: 105-112. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001.

15. Jowsey T, Foster G, Cooper-Ioelu P, et al. Blended learning via distance in pre¬registration nursing education: A scoping review. Nurse Education and Practice. 2020; 44: 102775. https: doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102775.

16. Brinkley-Etzkorn KE. The Effects of Training on Instructor Beliefs about and Attitudes toward Online Teaching. American Journal of Distance Education. 2019. https://doi. org/10.1080/08923647.2020.1692553.

17. Naveed QN, Noor Qureshi MR, Tairan N, et al. Evaluating critical success factors in implementing E-learning system using multi - criteria decision-making. PLAS ONE; 2020. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231465.

18. Sinacori BC. How Nurse Educators Perceive the Transition from the Traditional Classroom to the Online Environment: A Qualitative Inquiry. Nursing Education Perspectives. 2020; 41(1): 16-19. doi: 10.1097/01.NEP.0000000000000490.

19. Zhao Y, Llorente AMP, Gómez MCS. Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education. 2021; 168: 104212. doi: 10.1016/j.compedu.2021.104212 .

20. Hampton D, Culp-Roche A, Hensley A, et al. Self-efficacy and Satisfaction with Teaching in Online Courses. Nurse Educator. 2020; 45(6): 302-306. doi: 10.1097/NNE.0000000000000805.

21. Lindfors M, Pettersson F, Olofsson AD. Conditions for professional digital competence: the teacher educators’ view. Educational Inquiry. 2021; 12(4): 390-409. https://doi.org/10.1080/20004508.2021.1890936 .

22. Tangül H, Soykan E. Comparison of Students’ and Teachers’ Opinions Toward Digital Citizenship Education. Frontiers in Psychology. 2021; 12. doi: 103389/ fpsyg.2021752059.

23. Cattaneo AAP, Antonietti C, Rause M. How digitalised are vocational teachers? Assessing digital competence in vocational education and looking at its underlying factors. Computers & Education. 2022; 176: 104358. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104358.

24. Ilomäki L, Paavola S, Lakkala M, et al. Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies. 2016; 21(3): 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Autorzy