Wybrane problemy moralne w praktyce pielęgniarek pediatrycznych oraz strategie ich rozwiązywania

Abstrakt

WYBRANE PROBLEMY MORALNE W PRAKTYCE PIELĘGNIAREK PEDIATRYCZNYCH ORAZ STRATEGIE ICH ROZWIĄZYWANIA

Wprowadzenie. Badania na temat charakteru problemów moralnych w pracy pielęgniarek pediatrycznych oraz strategii ich rozwiązywania mają znaczenie m.in. dla doskonalenia edukacji zawodowej.

Cel pracy. Celem pracy było zbadanie opinii pielęgniarek pediatrycznych na temat problemów moralnych doświadczanych przez nich w praktyce zawodowej oraz strategii ich rozwiązywania.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w grupie 104 pielęgniarek pediatrycznych wykorzystując metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem autorskiego kwestionariusza ankiety.

Wyniki. Połowa badanych pielęgniarek przyznała, że rzadko doświadczała problemów natury moralnej (55; 52,88%) w swojej pracy zawodowej. W rozwiązywaniu dylematów moralnych pielęgniarki kierowały się przede wszystkim głosem własnego sumienia (64; 61,54%), normami kodeksu etyki zawodowej (61; 75,00%) i procedurami obowiązującymi w ich miejscu pracy (58; 55,77%). W sytuacji wystąpienia dylematu moralnego, ważne dla badanych było wsparcie pielęgniarki oddziałowej (78; 46,15%) i pielęgniarki z dłuższym stażem pracy (75; 72,11%). Większość respondentek (90; 86,53%) starała się kierować zasadami wyznawanej religii w pracy zawodowej. Zdaniem ponad połowy ankietowanych (70; 67,31%), wiedza z etyki zawodowej zdobyta podczas studiów przydaje się w praktyce klinicznej.

Wnioski. Badane pielęgniarki pediatryczne wypracowały strategie rozwiązywania problemów natury moralnej w praktyce zawodowej. Rozwijanie wrażliwości moralnej, doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji etycznych oraz wzajemnego wsparcia w zespołach pielęgniarskich to ważne zagadnienia, na które należy zwrócić uwagę w procesie kształcenia podyplomowego i ustawicznego pielęgniarek.

Selected moral problems in the practice of pediatric nurses and strategies for solving them.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Wrońska I. Problemy specyficzne dla zawodów pielęgniarki i położnej. [w:] Marczewski K. (red.). Notatki do ćwiczeń z etyki medycznej. Lublin: Akademia Medyczna w Lublinie; 2003.

2. Szuta W. Wybrane wartości aksjologiczne w etosie pielęgniarki. [w:] Krajewska-Kułak E, Łukaszuk C, Lewko J, Kułak W. (red.), W drodze do brzegu życia, Tom XI. Białystok: 2013, s. 35-47.

3. Wrońska I. Filozoficzne i etyczno – deontologiczne podstawy pracy pielęgniarskiej, w: K. Zahradniczek (red.). Wprowadzenie do pielęgniarstwa. Warszawa: PZWL; 1995.

4. Fry ST, Johnstone MJ. Etyka w praktyce pielęgniarskiej. Zasady podejmowania decyzji etycznych. Lublin: Makmed; 2009.

5. Turkmen AS, Savaser S. Pediatric nurses’ information and applications related to ethical codes. Iran J Pediatr. 2015; 25(1): e321.

6. Bagnasco A, Cadorin L, Barisone M, i wsp. Ethical dimensions of paediatric nursing: A rapid evidence assessment. Nurs Ethics. 2018; 25(1): 11-122.

7. Choe K, Kim J, Yang Y. Pediatric nurses’ ethical difficulties in the bedside care of children. Nurs Ethics. 2019; 26(2): 541-552.

8. Lankau A, Krajewska-Kułak E, Wrońska I. Wpływ przekonań religijnych na ocenę pracy pielęgniarki w percepcji pacjentów. Medycyna Paliatywna. 2015; 7(3): 176-185.

9. Paszkiewicz-Mes E, Głowacka A, Grzanek M, i wsp. Postawy etyczne w opinii pielęgniarek pediatrycznych. Pielęg XXI w. 2016; 1(54): 37-42.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy