Analiza wpływu różnic generacyjnych na współpracę międzypokoleniową wśród pielęgniarek

Abstrakt

ANALIZA WPŁYWU RÓŻNIC GENERACYJNYCH NA WSPÓŁPRACĘ MIĘDZYPOKOLENIOWĄ WŚRÓD PIELĘGNIAREK

Wprowadzenie. Grupa zawodowa pielęgniarek charakteryzuje się różnorodnością pokoleniową. Przedstawiciele poszczególnych grup wiekowych prezentują podobne postawy i wartości kształtowane przez środowisko społeczno-kulturowe. Różnice pokoleń oraz budowanie wielopokoleniowych zespołów w placówkach medycznych, daje szereg korzyści w świadczeniu usług pielęgniarskich na najwyższym poziomie.

Cel pracy. Celem pracy była analiza wpływu różnic generacyjnych na współpracę międzypokoleniową wśród pielęgniarek.

Materiał i metodyka. Zastosowano niesystematyczny przegląd i analizę piśmiennictwa naukowego polsko- i anglojęzycznego.

Omówienie. Każde pokolenie ma inne wartości i przekonania. Dlatego zachowania oraz praktyka pielęgniarska mogą się od siebie różnić. Istnieje wiele wyzwań w wielopokoleniowych środowiskach pracy. Są to m.in. komunikacja w zespole  konflikty, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym oraz umiejętności nauki od współpracowników w zakresie doświadczeń klinicznych i technologicznych. Główne zróżnicowanie międzypokoleniowe można zauważyć w obszarach postawy wobec pracy i rozwoju zawodowego, komunikacji, przywództwa oraz zarządzania.

Podsumowanie. Wykorzystywanie potencjału pracowników powinno opierać się na ich zasobach, przy jednoczesnym wspieraniu ich w obszarach zwiększonych trudności. Bardzo ważnym aspektem pracy dla pielęgniarek rozpoczynających praktykę zawodową jest wsparcie mentorów oraz możliwości rozwoju. Efektywność komunikacji zespołowej można podnosić poprzesz zachęcenie współpracowników do otwartego dialogu z zachowaniem szacunku dla pielęgniarek każdego pokolenia. Promowanie wymiany wiedzy oraz doświadczenia zawodowego w codziennej praktyce pomoże wykorzystać potencjał każdego pokolenia, co umożliwi świadczenie opieki na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym poczuciu satysfakcji i spełnienia pracowników.

Analysis of the infl uence of intergenerational diff erences on cross-generational cooperation among nurses.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Leiter MP, Jackson NJ, Shaughnessy K. Contrasting burnout, turnover intention, control, value congruence and knowledge sharing between Baby Boomers and Generation X. J. Nurs. Manag. 2009 Jan; 17(1): 100-109. doi: 10.1111/j.1365-2834.2008.00884.x. PMID: 19166528.

2. Kupperschmidt BR. Multigeneration employees: strategies for effective

management. Health Care Manag (Frederick). 2000 Sep; 19(1): 65-76. doi:

10.1097/00126450-200019010-00011. PMID: 11183655.

3. Hampton D, Welsh D. Work Values of Generation Z Nurses. J. Nurs. Adm. 2019; 49(10): 480-486.

4. Stutzer K. Generational Differences and Multigenerational Teamwork. Crit Care Nurse. 2019 Feb; 39(1): 78-81. doi: 10.4037/ccn2019163. PMID: 30710039.

5. Wilson B, Squires M, Widger K, et al. Job satisfaction among a multigenerational nursing workforce. J Nurs Manag. 2008 Sep; 16(6): 716-723. doi: 10.1111/j.1365-2834.2008.00874.x. PMID: 18808466

6. Hampton D, Welsh D, Wiggins AT. Learning Preferences and Engagement Level of Generation Z Nursing Students. Nurse Educ. 2020; 45(3): 160-164.

7. Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych. Liczba pielęgniarek i położnych wg

przedziałów wiekowych a podstawie daty urodzenia. https://nipip.pl/liczbapielegniarek-poloznych-wg-przedzialow-wiekowych-podstawie-daty-urodzenia/ [data dostępu: 18.01.2021r.]

8. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Wstępna ocena zasobów kadrowych

pielęgniarek i położnych w Polsce do roku 2020. Warszawa, czerwiec 2010.https:// arch.nipip.pl/attachments/article/1782/Wstepna.ocena.zasobow.kadrowych.pdf [data dostępu: 18.01.2021r.].

9. Grubb VM. The new workplace reality. In clash of the generations. Hoboken NJ. USA: John Wiley & Sons; 2016. https://doi.org/10.1002/9781119220640.

10. Zemke R, Raines C, Filipczak B. Generations at work: Managing the clash of boomers, Gen Xers and Gen Yers in the workplace. New York; 2013, NY: AMACOM.

11. Babiker A, El Husseini M, Al Nemri A, et al. Health care professional development: Working as a team to improve patient care. Sudan J. Paediatr. 2014; 14(2):.9-16. PMID: 27493399; PMCID: PMC4949805.

12. Moore JM, Everly M, Bauer R. Multigenerational Challenges: Team-Building for Positive Clinical Workforce Outcomes. Online J. Issues Nurs. 2016 May 31; 21(2): 3.doi: 10.3912/OJIN.Vol21No02Man03. PMID: 27854424.

13. Ridley D. The literature review: A step-by-step guide for students. London 2012, UK: Sage.

14. Brunetto Y, Shriberg A, Farr-Wharton R, et al. The importance of supervisor-nurse relationships, teamwork, wellbeing, affective commitment and retention of North American nurses. J. Nurs. Manag. 2013 Sep; 21(6): 827-837. doi: 10.1111/jonm.12111. Epub 2013 Jul 29. PMID: 23890080.

15. Wieck K, Dols J, Landrum P. Retention priorities for the intergenerational nurse workforce. Nurs. Forum. 2010; 45: 7-17.

16. Brunetto Y, Farr-Wharton R, Shacklock K. Communication, training, well-being, and commitment across nurse generations. Nurs. Outlook. 2012 Jan-Feb; 60(1):.7-15. doi: 10.1016/j.outlook.2011.04.004. Epub 2011 Jun 23; PMID: 21703652.

17. Cahill TF, Sedrak M. Leading a multigenerational workforce: strategies for attracting and retaining millennials. Front Health Serv. Manage. 2012 Fall; 29(1): 3-15. PMID: 23050333.

18. Haile KK, Asnakew S, Waja T, et al. Shift work sleep disorders and associated factors among nurses at federal government hospitals in Ethiopia: a crosssectional study. BMJ Open. 2019; 9: e029802.

19. Anselmo-Witzel S, Heitner KL, Dimitroff LJ. Retaining Generation Y Nurses: Preferred Characteristics of Their Nurse Managers. J. Nurs. Adm. 2020 Oct; 50(10): 508-514. doi: 10.1097/NNA.0000000000000926. PMID: 32889974.

20. Hisel ME. Measuring work engagement in a multigenerational nursing workforce. J Nurs Manag. 2020 Mar; 28(2): 294-305. doi: 10.1111/jonm.12921. PMID: 31788903.

21. Bittner A. Mentoring millennials for nursing leadership. Nursing. 2019 Oct; 49(10): 53-56. doi: 10.1097/01.NURSE.0000580656.81188.ee. PMID: 31568084.

22. Serafin L, Danilewicz D, Chyla P, et al. What is the most needed competence for newly graduated generation z nurses? Focus groups study. Nurse Educ. Today. 2020 Nov; 94: 104583. doi: 10.1016/j.nedt.2020.104583. Epub 2020 Aug 29. PMID: 32920466.

23. Hampton D, Keys Y. Generation Z: emerging force in the work- place. Voice Nurs. Leadersh. 2016; 14(6): 14-16.

24. Stutzer K. What’s age got to do with it? Managing a multigenerational workforce. Session presented at: National Teaching Institute & Critical Care Exposition; May 21, 2018; Boston, MA.

25. Stanley D. Multigenerational workforce issues and their implications for leadership in nursing. J. Nurs. Manag. 2010; 18(7): 846-852.

26. Riggs CJ. Multiple generations in the nursing workplace: part I. J. Contin. Educ. Nurs. 2013 Mar; 44(3): 105-106. doi: 10.3928/00220124-20130222-04. PMID: 23444877.

27. Stevanin S, Bressan V, Vehviläinen-Julkunen K, et al. The Multidimensional Nursing Generations Questionnaire: development, reliability, and validity assessments. J. Nurs. Manag. 2017 May; 25(4): 287-296. doi: 10.1111/jonm.12465. Epub 2017 Feb 6. PMID: 28164399.

28. Thompson JA. Why work in perioperative nursing? Baby boomers and Generation Xers tell all. AORN J. 2007 Oct; 86(4): 564-587. doi: 10.1016/j.aorn.2007.03.010. PMID: 17931539.

29. Huber P, Schubert HJ. Attitudes about work engagement of different generations-A cross-sectional study with nurses and supervisors. J. Nurs. Manag. 2019 Oct; 27(7): 1341-1350. doi: 10.1111/jonm.12805. Epub 2019 Jul 17. PMID: 31136020.

30. Saber DA. Generational differences of the frontline nursing workforce in relation to job satisfaction: what does the literature reveal? Health Care Manag (Frederick). 2013 Oct-Dec; 32(4): 329-335. doi: 10.1097/HCM.0b013e3182a9d7ad. PMID: 24168868.

31. Iorgulescu MC. Generation Z and its perception of work. Cross-Cultural Management Journal. 2016; 18(1): 47-54.

32. Bullington J, Söderlund M, Bos Sparén E, et al. Communication skills in nursing: A phenomenologically-based communication training approach. Nurse Educ. Pract. 2019 Aug; 39: 136-141. doi: 10.1016/j.nepr.2019.08.011. Epub 2019 Aug 28. PMID: 31487674.

33. David L, Alderson GG, Brown W, et al. Operational Models of Infrastructure Resilience. Risk Analysis. Vol. 35, Issue 4 p. 562-586. https://doi.org/10.1111/risa.12333.

34. Skiba DJ, Barton AJ. Adapting your teaching to accommodate the net generation of

learners. Online J. Issues Nurs. 2006 May 31; 11(2): 5. PMID: 17201579.

35. NDMU Celebrates Graduation 2019. https://notredamegators.com/news/2019/5/20/ general-ndmu-celebrates-graduation-2019.aspx [data dostępu:10.02.2021r.]

36. Singh AP, Dangmei, J. Understanding the Generation Z: the future workforce. South-Asian Journal of Multidisciplinary Studies (SAJMS). 2016; 3(3): 1-5.

37. Moyo MR. Adapting the Nurse Manager Role to Attract Generation X and Millennial Nurses. Am. J. Nurs. 2019 Mar; 119(3): 11. doi: 10.1097/01.NAJ.0000554016.08401. b7. PMID: 30801296.

38. Tan TC, Zhou H, Kelly M. Nurse-physician communication – An integrated review. J. Clin. Nurs. 2017 Dec; 26(23-24): 3974-3989. Doi: 10.1111/jocn.13832. Epub 2017 May 18. PMID: 28370533.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Autorzy