Abstrakt
SATYSFAKCJA PACJENTÓW Z POZIOMU OTRZYMYWANYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ZMIAN W SŁOWEŃSKIM SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ
Wprowadzenie. Satysfakcja pacjentów jest niezwykle ważna jeśli chodzi o wprowadzanie reform w służbie zdrowia, które mają na celu polepszenie stanu zdrowia oraz optymalizację kosztów. Poziom informowania pacjenta jest jednym z czynników, które wpływają na jego satysfakcję.
Cel pracy. Zbadanie poziomu zadowolenia mieszkańców Słowenii z obecnego systemu opieki zdrowotnej oraz poziomu posiadanych przez nich informacji dotyczących projektu zmienionej ustawy o opiece zdrowotnej i ubezpieczeniu zdrowotnym o którym debatowano publicznie w 2017 roku.
Metody. Zastosowano metodę losowego doboru próby (metoda kuli śnieżnej). Jako narzędzie pomiarowe wykorzystano ustrukturyzowany kwestionariusz. Został on w całości wypełniony internetowo przez 488 osób. Dane zostały przeanalizowane za pomocą programu SPSS, wersji 21 (poziom istotności p <0.05) z zastosowaniem statystyki opisowej, analizy korelacji, testu t-Studenta oraz analizy regresji liniowej.
Wyniki. Mieszkańcy Słowenii nie są usatysfakcjonowani obecnym stanem systemu opieki zdrowotnej. Długie kolejki najbardziej wpływają na ich brak zadowolenia z systemu, a także poziom zaufania do decyzji dotyczących leczenia podejmowanych przez lekarzy, oraz poziom szacunku w komunikacji pracowników służy zdrowia z pacjentami. Mimo, iż respondenci są słabo poinformowani o proponowanym projekcie zmian, w dużej mierze go popierają. Postrzegają otrzymane informacje dotyczące tych zmian jako relatywnie zrozumiałe, oraz oceniają je pozytywnie. Telewizja stanowi najważniejsze źródło informacji odnośnie zmian w służbie zdrowia.
Dyskusja i wnioski. Mieszkańcy Słowenii w bardzo dużym stopniu popierają państwowy system opieki zdrowotnej, natomiast są mniej przekonani do prywatnego systemu opieki. W przyszłości, więcej uwagi powinno się poświęcić komunikacji strategicznej oraz wyborowi kanałów komunikacji w sprawie planowanych zmian w służbie zdrowia.
Bibliografia
1. Senić V, Marinković M. Patient care, satisfaction and service quality in health care. International Journal of consumer studies. 2013; 37(3): 312–319. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2012.01132.x
2. Yildiz Z, Erdogmus S. Measuring patient satisfaction of the quality of health care: A study of hospitals in Turkey. Journal of medical systems. 2004;28(6): 581–589. https://doi.org/10.1023/B:JOMS.0000044960.53049.ba
3. Akbar FH, Pratiwi R, Samad R, Fanissa F. Proceedings of the health care science international conference. Advances in Health Sciences Research. 2017; 2: 92–99.
4. Mihailović N, Kocić SS, Trajković G, Jakovljević M. Satisfaction with Health Services among the Citizens of Serbia. Frontiers in Pharmacology. 2017; 8: 50. https://doi.org/10.3389/fphar.2017.00050
5. Busse R, Valentine N, Lessof S, Prasad A, van Ginneken E. Being responsive to citizens’ expectations: the role of health services inresponsiveness and satisfaction. [in:] Figueras J, McKee M, eds. Health systems, health, wealth and societal wellbeing: assessingthe case for investing in health systems. 8. Maidenhead (UK):OpenUniversity Press; 2012. s. 175-208.
6. Bleich SN, Özaltin E, Murray CK. How does satisfaction with the health-care system relate to patient experience? Bulletin of the World Health Organization. 2009; 87(4):271–278. https://doi.org/10.2471/BLT.07.050401
7. Browne K, Roseman D, Shaller D, Edgman-Levitan S. Analysis & commentary: measuring patient experience as a strategy for improving primary care. Health Affairs (Millwood). 2010; 29(5): 921–925. https://doi.org/10.1377/hlthaff.2010.0238
8. Rechel B, Ahmedov M, Akkazieva B, et al. Lessons from two decades of health reform in Central Asia. Health Policy and Planning. 2012; 27(4): 281–287. https://doi.org/10.1093/heapol/czr040
9. Gupta D, Patel K, Lis CG. Self-rated health supersedes patient satisfaction with service quality as a predictor of survival in prostate cancer. Health and Quality of Life Outcomes. 2015; 13: 137. https://doi.org/10.1186/s12955-015-0334-1
10. Friese CR, Lake ET, Aiken LH, et al. Hospital nurse practice environments and outcomes for surgical oncology patients. Health Services Research. 2008; 43(4): 1145–1163. https://doi.org/10.1111/j.1475-6773.2007.00825.x
11. Aiken LH, Cimiotti JP, Sloane DM, et al. Effects of nurse staffing and nurse education on patient deaths in hospitals with different nurse work environments. Medical Care. 2011; 49(12): 1047–1053. https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e3182330b6e.
12. Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K, et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. BMJ. 2012; 344: 1717. https://doi.org/10.1136/bmj.e1717
13. Al-Refaie A. A structural model to investigate factors affect patient satisfaction and revisit intention in Jordanian hospitals. International Journal of Artificial Life Research. 2011; 2(4): 43–56. https://doi.org/10.4018/jalr.2011100105
14. Xesfingi S, Vozikis A. Patient satisfaction with the healthcare system: assessing the impact of socio-economic and healthcare provision factors. BMC Health Services Research. 2016; 16: 94. https://doi.org/10.1186/s12913-016-1327-4
15. Sofaer S, Firminger K. Patient perceptions of the quality of health services. Annual Review of Public Health. 2005; 26: 513–559. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.25.050503.153958
16. Adang EM, Borm GF. Is there an association between economic performance and public satisfaction in health care? The European Journal of Health Economics, 2007; 8: 279–285. https://doi.org/10.1007/s10198-007-0045-6
17. Grol R, Wensing M, Mainz J, et al. Patients’ priorities with respect to general practice care: an international comparison. European Task Force on Patient Evaluations of General Practice (EUROPEP). Family practice. 1999; 16(1): 4–11.
18. Kersnik J. Bolnik v slovenskem zdravstvu. Monografija o zadovoljstvu bolnikov in organizaciji pritožnega sistema. Ljubljana: Združenje zdravnikov družinske medicine SZD; 2003. [in Slovenian language]
19. Robida A. Nacionalna anketa o izkušnjah pacientov v bolnišnici. Ljubljana: Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije; 2007. [in Slovenian language]
20. Repolusk A. Zadovoljstvo uporabnikov zdravstvenih storitev osnovnega zdravstva na primarni ravni/User satisfaction with medical services of basic healthcare at the primary level: magistrska naloga. Celje: Mednarodna fakulteta za družbene in poslovne študije. [in Slovenian language]
21. Vuković M, Gvozdenović BS, Gajić T, et al. Validation of a patient satisfaction questionnaire in primary health care. Public health. 2012; 126(8): 710–718. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2012.03.008
22. Cencič M. Kako poteka pedagoško raziskovanje: primer kvantitativne empirične neeksperimentalne raziskave. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo; 2009. [in Slovenian language]
23. Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi. Uradni list Republike Slovenije št. 71; 2014. Available at: https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2014-01-2937/kodeks-etike-v-zdravstveni-negi-in-oskrbi-slovenije [in Slovenian language]
24. Declaration of Helsinki: Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. World Medical Association; 2008.
25. Standard Eurobarometer 90 – Autumn 2018 “Public opinion in the European Union, First results”; 2018. Available at: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiht5SU2ZLhAhWyioKHXWIA6kQFjAAegQIBhAC&url=http%3A%2F%2Fec.europa.eu%2Fcommfrontoffice%2Fpublicopinion%2Findex
26. World Health Organization. World Health Survey – Slovenia; 2003. Available at: https://www.who.int/healthinfo/survey/whssvn-slovenia.pdf
27. Figueras J, McKee M, eds. Health Systems, Health, Wealth and Societal Well-Being: Assessing the Case for Investing in Health Systems. Maidenhead: The European Observatory on Health Systems and Policies; 2012.
28. Fredriksson M, Tiainen A, Hanning, M. Regional Media Coverage Influences the Public’ S Negative Attitudes to Policy Implementation Success in Sweden. Health Expectations. 2014; 18: 2731–41. doi:10.1111/hex.12247.
29. Gollust SE, Franklin Fowler E, Niederdeppe J. Television News Coverage of Public Health Issues and Implications for Public Health Policy and Practice. Annual Review of Public Health. 2019; 40: 16.1–16.19.
30. Grilli R, Ramsay C, Minozzi S. Mass Media Interventions: Effects on Health Services Utilisation. CochraneDatabase of Systematic Reviews. 2002; 1.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy