Satysfakcja pacjentów z poziomu otrzymywanych informacji dotyczących zmian w słoweńskim systemie opieki zdrowotnej
Patient satisfaction with the level of being informed about the changes in Slovenian healthcare system.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

satysfakcja pacjenta
poziom informacji
komunikacja
reforma zdrowotna

Abstrakt

SATYSFAKCJA PACJENTÓW Z POZIOMU OTRZYMYWANYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ZMIAN W SŁOWEŃSKIM SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ

Wprowadzenie. Satysfakcja pacjentów jest niezwykle ważna jeśli chodzi o wprowadzanie reform w służbie zdrowia, które mają na celu polepszenie stanu zdrowia oraz optymalizację kosztów. Poziom informowania pacjenta jest jednym z czynników, które wpływają na jego satysfakcję.

Cel pracy. Zbadanie poziomu zadowolenia mieszkańców Słowenii z obecnego systemu opieki zdrowotnej oraz poziomu posiadanych przez nich informacji dotyczących projektu zmienionej ustawy o opiece zdrowotnej i ubezpieczeniu zdrowotnym o którym debatowano publicznie w 2017 roku.

Metody. Zastosowano metodę losowego doboru próby (metoda kuli śnieżnej). Jako narzędzie pomiarowe wykorzystano ustrukturyzowany kwestionariusz. Został on w całości wypełniony internetowo przez 488 osób. Dane zostały przeanalizowane za pomocą programu SPSS, wersji 21 (poziom istotności p <0.05) z zastosowaniem statystyki opisowej, analizy korelacji, testu t-Studenta oraz analizy regresji liniowej.

Wyniki. Mieszkańcy Słowenii nie są usatysfakcjonowani obecnym stanem systemu opieki zdrowotnej. Długie kolejki najbardziej wpływają na ich brak zadowolenia z systemu, a także poziom zaufania do decyzji dotyczących leczenia podejmowanych przez lekarzy, oraz poziom szacunku w komunikacji pracowników służy zdrowia z pacjentami. Mimo, iż respondenci są słabo poinformowani o proponowanym projekcie zmian, w dużej mierze go popierają. Postrzegają otrzymane informacje dotyczące tych zmian jako relatywnie zrozumiałe, oraz oceniają je pozytywnie. Telewizja stanowi najważniejsze źródło informacji odnośnie zmian w służbie zdrowia. 

Dyskusja i wnioski. Mieszkańcy Słowenii w bardzo dużym stopniu popierają państwowy system opieki zdrowotnej, natomiast są mniej przekonani do prywatnego systemu opieki. W przyszłości, więcej uwagi powinno się poświęcić komunikacji strategicznej oraz wyborowi kanałów komunikacji w sprawie planowanych zmian w służbie zdrowia.
 

Patient satisfaction with the level of being informed about the changes in Slovenian healthcare system.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Senić V, Marinković M. Patient care, satisfaction and service quality in health care. International Journal of consumer studies. 2013; 37(3): 312–319. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2012.01132.x

2. Yildiz Z, Erdogmus S. Measuring patient satisfaction of the quality of health care: A study of hospitals in Turkey. Journal of medical systems. 2004;28(6): 581–589. https://doi.org/10.1023/B:JOMS.0000044960.53049.ba

3. Akbar FH, Pratiwi R, Samad R, Fanissa F. Proceedings of the health care science international conference. Advances in Health Sciences Research. 2017; 2: 92–99.

4. Mihailović N, Kocić SS, Trajković G, Jakovljević M. Satisfaction with Health Services among the Citizens of Serbia. Frontiers in Pharmacology. 2017; 8: 50. https://doi.org/10.3389/fphar.2017.00050

5. Busse R, Valentine N, Lessof S, Prasad A, van Ginneken E. Being responsive to citizens’ expectations: the role of health services inresponsiveness and satisfaction. [in:] Figueras J, McKee M, eds. Health systems, health, wealth and societal wellbeing: assessingthe case for investing in health systems. 8. Maidenhead (UK):OpenUniversity Press; 2012. s. 175-208.

6. Bleich SN, Özaltin E, Murray CK. How does satisfaction with the health-care system relate to patient experience? Bulletin of the World Health Organization. 2009; 87(4):271–278. https://doi.org/10.2471/BLT.07.050401

7. Browne K, Roseman D, Shaller D, Edgman-Levitan S. Analysis & commentary: measuring patient experience as a strategy for improving primary care. Health Affairs (Millwood). 2010; 29(5): 921–925. https://doi.org/10.1377/hlthaff.2010.0238

8. Rechel B, Ahmedov M, Akkazieva B, et al. Lessons from two decades of health reform in Central Asia. Health Policy and Planning. 2012; 27(4): 281–287. https://doi.org/10.1093/heapol/czr040

9. Gupta D, Patel K, Lis CG. Self-rated health supersedes patient satisfaction with service quality as a predictor of survival in prostate cancer. Health and Quality of Life Outcomes. 2015; 13: 137. https://doi.org/10.1186/s12955-015-0334-1

10. Friese CR, Lake ET, Aiken LH, et al. Hospital nurse practice environments and outcomes for surgical oncology patients. Health Services Research. 2008; 43(4): 1145–1163. https://doi.org/10.1111/j.1475-6773.2007.00825.x

11. Aiken LH, Cimiotti JP, Sloane DM, et al. Effects of nurse staffing and nurse education on patient deaths in hospitals with different nurse work environments. Medical Care. 2011; 49(12): 1047–1053. https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e3182330b6e.

12. Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K, et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. BMJ. 2012; 344: 1717. https://doi.org/10.1136/bmj.e1717

13. Al-Refaie A. A structural model to investigate factors affect patient satisfaction and revisit intention in Jordanian hospitals. International Journal of Artificial Life Research. 2011; 2(4): 43–56. https://doi.org/10.4018/jalr.2011100105

14. Xesfingi S, Vozikis A. Patient satisfaction with the healthcare system: assessing the impact of socio-economic and healthcare provision factors. BMC Health Services Research. 2016; 16: 94. https://doi.org/10.1186/s12913-016-1327-4

15. Sofaer S, Firminger K. Patient perceptions of the quality of health services. Annual Review of Public Health. 2005; 26: 513–559. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.25.050503.153958

16. Adang EM, Borm GF. Is there an association between economic performance and public satisfaction in health care? The European Journal of Health Economics, 2007; 8: 279–285. https://doi.org/10.1007/s10198-007-0045-6

17. Grol R, Wensing M, Mainz J, et al. Patients’ priorities with respect to general practice care: an international comparison. European Task Force on Patient Evaluations of General Practice (EUROPEP). Family practice. 1999; 16(1): 4–11.

18. Kersnik J. Bolnik v slovenskem zdravstvu. Monografija o zadovoljstvu bolnikov in organizaciji pritožnega sistema. Ljubljana: Združenje zdravnikov družinske medicine SZD; 2003. [in Slovenian language]

19. Robida A. Nacionalna anketa o izkušnjah pacientov v bolnišnici. Ljubljana: Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije; 2007. [in Slovenian language]

20. Repolusk A. Zadovoljstvo uporabnikov zdravstvenih storitev osnovnega zdravstva na primarni ravni/User satisfaction with medical services of basic healthcare at the primary level: magistrska naloga. Celje: Mednarodna fakulteta za družbene in poslovne študije. [in Slovenian language]

21. Vuković M, Gvozdenović BS, Gajić T, et al. Validation of a patient satisfaction questionnaire in primary health care. Public health. 2012; 126(8): 710–718. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2012.03.008

22. Cencič M. Kako poteka pedagoško raziskovanje: primer kvantitativne empirične neeksperimentalne raziskave. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo; 2009. [in Slovenian language]

23. Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi. Uradni list Republike Slovenije št. 71; 2014. Available at: https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2014-01-2937/kodeks-etike-v-zdravstveni-negi-in-oskrbi-slovenije [in Slovenian language]

24. Declaration of Helsinki: Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. World Medical Association; 2008.

25. Standard Eurobarometer 90 – Autumn 2018 “Public opinion in the European Union, First results”; 2018. Available at: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiht5SU2ZLhAhWyioKHXWIA6kQFjAAegQIBhAC&url=http%3A%2F%2Fec.europa.eu%2Fcommfrontoffice%2Fpublicopinion%2Findex

26. World Health Organization. World Health Survey – Slovenia; 2003. Available at: https://www.who.int/healthinfo/survey/whssvn-slovenia.pdf

27. Figueras J, McKee M, eds. Health Systems, Health, Wealth and Societal Well-Being: Assessing the Case for Investing in Health Systems. Maidenhead: The European Observatory on Health Systems and Policies; 2012.

28. Fredriksson M, Tiainen A, Hanning, M. Regional Media Coverage Influences the Public’ S Negative Attitudes to Policy Implementation Success in Sweden. Health Expectations. 2014; 18: 2731–41. doi:10.1111/hex.12247.

29. Gollust SE, Franklin Fowler E, Niederdeppe J. Television News Coverage of Public Health Issues and Implications for Public Health Policy and Practice. Annual Review of Public Health. 2019; 40: 16.1–16.19.

30. Grilli R, Ramsay C, Minozzi S. Mass Media Interventions: Effects on Health Services Utilisation. CochraneDatabase of Systematic Reviews. 2002; 1.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy