Zadowolenie pacjenta z opieki medycznej na oddziałach onkologicznych
Patient satisfaction with health care in an oncology setting.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

jakość usług zdrowotnych
zadowolenie pacjenta
pacjenci onkologiczni
opieka zdrowotna w dziedzinie onkologii
oddział szpitalny

Abstrakt

ZADOWOLENIE PACJENTA Z OPIEKI MEDYCZNEJ NA ODDZIAŁACH ONKOLOGICZNYCH

Cel pracy. Celem badania przekrojowego jest ocena zadowolenia pacjentów z opieki medycznej na oddziałach onkologii klinicznej i radioterapii onkologicznej Szpitala w Preszowie oraz Wschodniosłowackiego Instytutu Onkologii w Koszycach (Słowacja). Ocena zadowolenia pacjenta przyczynia się do identyfikowania usług, które powinny być stale ulepszane oraz do utrzymywania jakości świadczonej opieki zdrowotnej.

Materiał i metody. Do zebrania danych, użyto kwestionariusza EORTC IN-PATSAT 32 zawierającego odpowiedzi w pięciostopniowej skali Likerta. Z 64 zakwalifikowanych do niniejszego badania pacjentów przebywających na oddziałach onkologicznych powyżej tygodnia, wypełniono i zwrócono 63 kwestionariusze. Badano zadowolenie pacjenta w odniesieniu do jego płci, wieku oraz stanu cywilnego.

Wyniki. Pacjenci chorzy na nowotwór wykazali niski poziom zadowolenia z dostępu do szpitala i z komfortu na oddziałach. Pod względem obserwowanych zmiennych, niższy poziom zadowolenia ze świadczonej opieki (czas oczekiwania, dostęp do szpitala, komfort) odnotowano u pacjentów nie posiadających partnera życiowego.

Wnioski. Pacjenci wskazali na niedociągnięcia w obszarach takich jak, dostęp do opieki w kontekście dostępności transportu czy orientacji w placówkach medycznych. Otoczenie placówek medycznych również nie zostało wysoko ocenione. Te problemy są niezwykle istotne gdyż wpływają na przeżycia pacjentów. Osoby zarządzające organizacjami opieki zdrowotnej powinny skupić się na tych słabych punktach i podjąć kroki prowadzące do zwiększenia zadowolenia pacjentów z opieki medycznej.

Patient satisfaction with health care in an oncology setting.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Dennison CR. The role of patient-reported outcomes in evaluating the quality of oncology care. Am J Manag Care. 2002;8 (18 Suppl):580-586.

2. Pešek J. Tvorba systému jakosti ve zdravotníctví a lékárenství s využitím norem ISO. 1. vyd. Praha: Grada Publising; 2003, p.110.

3. Ganz PA. What outcomes matter to patients: a physician-researcher point of view. Med Care. 2002;40(6Suppl):III11-19.

4. Labarere J, Francois P, Auquier P, et al. Development of a french inpatient satisfaction questionnaire. International J Quality In Health Care. 2001;13(2): 99-108.

5. Brédart, A, Bottomley A, Blazeby JM, et al. An international prospective study of the EORTC cancer in-patient satisfaction with care measure (EORTC IN-PATSAT32). European Journal of Cancer. 2005;41(14):2120-2131.

6. Brédart A, et al. Determinants of patient satisfaction in oncology settings from European and Asian countries: Preliminary results based on the EORTC IN-PATSAT32 questionnaire. European Journal of Cancer. 2007; 43(2):323-330.

7. Davies E, Higginson IJ. Systematic review of specialist palliative day-care for adults with cancer. Support Care Cancer. 2005; 13(8):607-27.

8. Bártlová S, Hnilicová H. Vybrané metódy a techniky výzkumu. Zjisťovaní spokojnosti pacietu. Brno: Institut pro daľší vzdělávání pracovníku ve zdravotníctví; 2000, s.118.

9. Berč A, Palková Ľ et al. Onkologické ošetrovateľstvo I. 1. vyd. Košice: ZZ desing studio; 2008, s.182.

10. Yeboah E, Thomas M. A cost effective way of reducing outpatient clinic waiting times: How we did it. The Internet Journal of Healthcare Administration. 2009;7(1):1-4.

11. Tschuschke V. Psychoonkologie. 1. vyd. Praha: Portál; 2004, s.215.

12. Akhbari F, Hosseini M, Arab M, Chozokly N. Study of effective factors on inpatient satisfaction in Hospitals of Tehran University of medical science. Scientific Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2006;4(3):25-36.

13. Hajifathali A, Ainy A, Jafari H, et al. In-patient satisfaction and its related factors in Taleghani University hospital, Tehran, Iran. Pak J Med Sci. 2008;24(2):274-277.

14. Arvin Koruthu George BA, Martin G, Sanda MD. Measuring Patient Satisfaction. In Clinical Research for Surgeons. Editors: Penson DF, Wei JT. 2007, p.253-265.

15. Schwartz CE, Sprangers MA. An introduction to quality of life assessment in oncology: the value of measuring patient-reported outcomes. Am J Manag Care. 2002;18(Suppl):S550-S559.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2017 Autorzy