Abstrakt
POSTAWY ETYCZNE W OPINII PIELĘGNIAREK PEDIATRYCZNYCH
Wstęp. Postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej ma znaczenie w kształtowaniu postaw etycznych pielęgniarek. Kontakt pielęgniarki z chorym dzieckiem wymaga od niej wzorowej postawy etyczno-zawodowej, wysokiej kultury osobistej i wrażliwości.
Cel pracy. Ocena postaw etycznych w opinii pielęgniarek pediatrycznych.
Materiał i metoda. Badania przeprowadzono wśród 133 pielęgniarek pracujących w dwóch łódzkich szpitalach: w Szpitalu Klinicznym nr 4 UM i Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki. W badaniach posłużono się kwestionariuszem ankiety własnej konstrukcji. Do analizy statystycznej uzyskanych wyników zastosowano test ch² z określeniem wskaźnika współzależności Pearsona.
Wyniki i wnioski. Ponad połowa badanych pielęgniarek (63,4%) potrafiła określić pojęcie etyki zawodowej. Dla 86,4% respondentów zawód pielęgniarki był nie tylko zawodem zarobkowym. Większość ankietowanych (56,8%) wyraziła opinię, że pielęgniarki nie zawsze postępują etycznie. Zbyt niskie zarobki były najczęstszą przyczyną (67%) która, w opinii respondentek, wpływała na nieetyczne postępowanie. Wysokie poczucie odpowiedzialności i cierpliwość to główne cechy, którymi według badanych powinna odznaczać się pielęgniarka pediatryczna. Ponad połowa respondentów ponownie wybrałaby swój zawód. Uczestniczki badania najczęściej (95,5%) twierdziły, że pielęgniarki powinny pogłębiać swoją wiedzę, ale nie każda pielęgniarka, również w tej grupie, dokształcała się.
Bibliografia
1. Jachymczyk E. Etyka i odpowiedzialność zawodowa w pracy pielęgniarki sprawującej opiekę nad pacjentem neurochirurgicznym. Studia Medyczne. 2008; 11:47-50.
2. Szlachta B.(red). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo Wam; 2004.
3. Barczykowska E. Pielęgniarstwo w pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Borgis; 2006.
4. Kram M, Przybysz A. Pielęgniarka a hospitalizacja dziecka. Wiad. Akad. 2008; 2: 20-21.
5. Tałaj A, Suchorzewska J. Postawy pielęgniarek i położnych wobec chorych i cierpiących w aspekcie obowiązujących norm moralnych i prawnych. Probl. Piel. 2007; 15(1): 32-37.
6. Brykczyńska M. (red). Pielęgniarstwo pediatryczne. Zagadnienia etyczne. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 1996.
7. Wrońska I, Mariański J (red). Etyka w pracy pielęgniarskiej. Lublin: Czelej; 2002.
8. Kostrzanowska Z, Małek K. Respektowanie zasad etycznych w pracy zawodowej pielęgniarki. Probl. Piel. 2008; 16 (3): 259-268.
9. Paszkiewicz-Mes E, Mielczarek J, Głowacka A i wsp. Postawy etyczne pielęgniarek pediatrycznych w opinii rodziców dzieci hospitalizowanych. Piel. XXI wieku. 2013;2(43):29-34.
10. Gaweł G, Potok H, Ogonowska D i wsp. Opinia pielęgniarek na temat stosowania zasad etycznego postępowania w sprawowaniu opieki nad pacjentem. Probl. Piel. 2008; 16(4): 364-368.
11. Gaweł G, Pater B, Potok H i wsp. Świadomość odpowiedzialności zawodowej wśród pielęgniarek. Probl. Piel. 2010; 18(2): 105-110.
12. Osinaga CH, Nalwada G, Ngabirano T i wsp. Nurses knowledge In ethic and their perceptions regarding continuing ethic education: a cross-sectional survey among nurses AT Tyree hospitals in Uganda. BMC Res. Notes. 2015; 8: 319-323
13. Hariharana S, Jonnalagada R, Walnord E i wsp. Knowledge, attitudes and practise of ethics and law among doctors and nurses I Barbados. BMC Med. ETHICS. 2006; 7:7
14. Jakubik M, Kierys A, Bednarek A. Udział pielęgniarki w adaptacji dziecka do warunków szpitalnych. Probl. Piel. 2011; 19(4): 545-550.
15. Bilicka M, Kosińska M, Popow A i wsp. Oczekiwania rodziców względem opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem w warunkach szpitalnych. Piel. Chir. Angiol. 2009;1: 20-25
16. Kuna J, Tymecka I. Czynniki wpływające na pełnienie roli ekspresyjnej przez pielęgniarkę pediatryczną. Probl. Szkol. 1983; 3-4: 41-45.
17. Jakubczyk M, Sakson A, Krzemkowska A i wsp. Analiza stosunku chorych dzieci i ich rodziców do hospitalizacji. Pediatr. Pol. 2003; 10 : 897-903.
18. Jormsri M, Kunaviktikul W, Ketefian S i wsp. Moral competence in nursing practise. Nurs Ethics. 2005;12(6): 582-94.
19. Korczak M. Refleksje na temat kodeksu etyki zawodowej polskiej pielęgniarki. Stud. Med. 2008; 9: 93-95.
20. Bidzińska E, Sobczak M, Rakowska A. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Probl. Piel. 2007;15 (2,3): 197-202.
21. Mroczek B, Kędzia A, Trzaszczka M i wsp. Stan wiedzy na temat Kodeksu Etyki Zawodowej. Probl. Piel. 2008; 16(4): 369-373.
22. Dehghani A, Mosalanejad L, Dehghan-Nayeri N. Factors affecting profesional ethics in nursing practise in Iran, a qualitative study. BMC Med. Ethics. 2015; 9(1): 61-71
23. Puczkowska E, Krajewska-Kułak E, Jankowiak B i wsp. Ocena stopnia zadowolenia matek z opieki na oddziale pediatrycznym. Pediatr. Pol. 2005; 80: 294-298
24. Bartnik A, Kopański, Brukwicka I i wsp. Pielęgniarstwo – zawód czy misja? J. Public. Health. Med. Nurs. Med. Rescue. 2012; 2:4-8.
25. Franek G, Budka M, Grzywna T i wsp. Wzory osobowe w procesie kształcenia postaw etycznych. Probl. Piel. 2008; 16(1,2): 94-99.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2016 Autorzy