Poziom inteligencji emocjonalnej studentów pierwszego stopnia kierunku pielęgniarstwo
The level of emotional intelligence in undergraduate students of nursing.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

inteligencja emocjonalna
studenci kierunku pielęgniarswo
nauczanie pielęgniarstwa

Abstrakt

POZIOM INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ STUDENTÓW PIERWSZEGO STOPNIA KIERUNKU PIELĘGNIARSTWO

Cel pracy. Teoria inteligencji emocjonalnej stanowi ramę dla wszelkich pozatechnicznych umiejętności niezbędnych w zawodzie pielęgniarki. Termin ten jest często opisywany jako zdolność wyczuwania, rozpoznawania, zapamiętywania, opisywania, identyfikowania, rozumienia i wyjaśniania emocji. Celem badania było określenie światowego poziomu inteligencji emocjonalnej wśród studentów pierwszego stopnia kierunku pielęgniarstwo, a także sprawdzenie wpływu czynników (rok studiów, rodzaj ukończonej szkoły średniej) na inteligencję emocjonalną.

Materiał i metody. Badanie obejmowało 86 studentów kierunku pielęgniarstwo (średnia wieku 21,7±1,4; 96,5% stanowiły kobiety). Jako narzędzie użyto standardowego kwestionariusza badania Inteligencji Emocjonalnej (IE) – skróconej formy (TEIQue-SF).

Wyniki. Wyniki pokazały wyższy poziom punktowy u studentów kierunku pielęgniarstwo we wszystkich obszarach IE poza Samokontrolą w porównaniu z normą społeczeństwa. Studenci, którzy ukończyli wcześniejszą edukację nie związaną ze zdrowiem, uzyskali wyższy poziom punktowy w obszarze Umiejętności Emocjonalne (p ≤ 0,05).

Wnioski. Cechy IE są niezbędne w zawodzie pielęgniarki zarówno w praktyce edukacyjnej, jak i klicznej. Potrzebne są badania dotyczące roli edukacji i rozwijania cech IE u studentów kierunku pielęgniarstwo, aby potwierdzić wyniki niniejszego badania.

The level of emotional intelligence in undergraduate students of nursing.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Mayer JD, Salovey P, Caruso DR. A further consideration of the issues of emotional intelligence. Psychol. Inq. 2004; 15: 249-255.

2. Petrides KV, Furnham A. Trait emotional intelligence: Behavioral validations in two studies of emotion, recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality. 2013; 57(17): 3957. http://doi.org/10.1002/per.466.

3. Schutte NS, Malouff JM, Bobik C, et al. Emotional intelligence and interpersonal relations. J. Soc. Psychol. 2001; 141: 523-536.

4. Bulmer Smith K, Profetto-McGrath J, Cummings GG. Emotional intelligence and nursing: An integrative literature review. Int. J. Nurs. Stud. 2009; 46: 1624-1636.

5. Taylor R, Macduff C, Stephen A A national study of selection processes for student nurses and midwives. Nurse Educ. Today. 2014;34:1155–1160. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2014.04.024.

6. Austin E, Saklofske D, Huang S, Mckenney D. Measurement of trait emotional intelligence: testing and cross-validating a modified version of Schutte et al’s. (1998) measure. Personal. Individ. Differ. 2004;36:555–562. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00114-4.

7. Qualter P, Ireland J, Gardner K. Exploratory and confirmatory factor analysis of the Schutte Self-Report Emotional Intelligence Scale (SSREI) in a sample of male offenders. Br. J. Forensic Pract. 2010; 12: 43–52.

8. Salovey P, Mayer JD. Emotional intelligence. Imagin. Cogn. Pers. 1990; 9: 185-211.

9. Petrides KV, Furnham A. The role of trait emotional intelligence in a gender-specific model of organizational variables. Journal of Applied Social Psychology. 2006; 36(2): 552-569. http://doi.org/10.1111/j.0021-9029.2006.00019.x

10. Petrides KV, Mikolajczak M, Mavroveli S, et al. Developments in trait emotional intelligence research. Emotion Review. 2016; 8(4): 335-341.

11. Szeles HM. Developing emotional intelligence in student nurse leaders: a mixed methodology study. Asia Pac J Oncol Nurs. 2015;2(2):89-98. doi: 10.4103/2347-5625.157575.

12. Petrides KV, Furnham A. The role of trait emotional intelligence in a gender-specific model of organizational variables. Journal of Applied Social Psychology. 2006; 36: 552-569.

13. Cooper A, Petrides KV. A psychometric analysis of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Short Form (TEIQue-SF) using Item Response Theory. Journal of Personality Assessment. 2010; 92: 449-457.

14. Kaliská LE, Nábělková Psychometrické vlastnosti a slovenské normy Dotazníkov črtovej emocionálnej inteligencie pre deti, adolescentov a dospelých. Banská Bystrica: Belianum; 2015.

15. Adeyemo DA. Emotional intelligence and the relationship between job satisfaction and organizational commitment of employee in public parastatals in Oyo S tate, Nigeria. Pakistan Journal of Social Sciences. 2007; 4: 324-330.

16. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of teaching communication skills using a video clip on a smart phone on communication competence and emotional intelligence in nursing students. Archives of Psychiatric Nursing. 2015; 29: 90-95.

17. Oi Sun L, Mee Ock G. Development and effects of emotional intelligence program for undergraduate nursing students: Mixed methods research. Journal of Korean Academy of Nursing. 2014;44: 682-696.

18. Hegge M, Larson V. Stressors and coping strategies of students in accelerated baccalaureate nursing programs. Nurse Educator. 2008; 33: 26-30.

19. Codier E, Kamikawa C, Kooker BM. The impact of emotional intelligence development on nurse managers. Nurs Adm Q. 2011;35:270-276.

20. Nelis D, Quoidbach J, Mikolajczak M, Hansenne M. Increasing emotional intelligence: (How) is it possible? Pers Individ Dif. 2009;47:36-41.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2017 Autorzy