Elementy wizerunku zawodowego pielęgniarek w mediach elektronicznych oraz ich konteksty. Opinia pielęgniarek aktywnych zawodowo
Elements of nurses’ professional image in electronic media and their contexts.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

wizerunek zawodowy
media elektroniczne
pielęgniarki

Abstrakt

ELEMENTY WIZERUNKU ZAWODOWEGO PIELĘGNIAREK W MEDIACH ELEKTRONICZNYCH ORAZ ICH KONTEKSTY. OPINIA PIELĘGNIAREK AKTYWNYCH ZAWODOWO

Cel pracy. Celem pracy było określenie elementów wizerunku zawodowego pielęgniarek, które najczęściej pojawiają się w mediach elektronicznych oraz analiza ich wydźwięku.

Materiał i metodyka. W badaniu ankietowym wzięło udział 171 kobiet i 10 mężczyzn, pielęgniarek/pielęgniarzy aktywnych zawodowo. Badania przeprowadzono w 2015 roku, wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety.

Wyniki. Wśród najczęstszych elementów określających wizerunek zawodowy pielęgniarek w mediach elektronicznych były strajki/ protesty – 54,1% ankietowanych oraz wygląd zewnętrzny pielęgniarki – 40,9%. Wydźwięk tych elementów został określony przez respondentów jako obojętny. Według ankietowanych pielęgniarek, najrzadziej pojawiającymi się elementami wizerunku w mediach elektronicznych były pewność siebie (7,7%), samodzielność (10,5%) oraz uczciwość i sumienność (po 13,3%). Wydźwięk tych elementów został oceniony jako obojętny z wyjątkiem samodzielności – 36,5% ankietowanych określiło go jako negatywny. Zdaniem badanych, działania na rzecz poprawy wizerunku w mediach elektronicznych powinny podejmować organizacje zawodowe pielęgniarek i położnych oraz same pielęgniarki/pielęgniarze. Najważniejszym zadaniem, które powinny przedsięwziąć organizacje zawodowe w celu poprawy wizerunku zawody były poprawa płac i warunków pracy oraz utożsamianie pielęgniarek ze środowiskiem zawodowym.

Wnioski. Najczęściej pojawiającymi się elementami wizerunku zawodowego pielęgniarek w mediach elektronicznych były strajki/ protesty. Najrzadziej pojawiają się w mediach takie cechy pielęgniarek i grupy zawodowej jak pewność siebie, samodzielność oraz uczciwość i sumienność. Istnieje duża potrzeba działań w zakresie zmian w wizerunku zawodowym pielęgniarek funkcjonującym w mediach elektronicznych.

Elements of nurses’ professional image in electronic media and their contexts.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. McAllister M, Downer T, Hanson J, Oprescu F. Transformers: Changing the face of nursing and midwifery in the media. Nurse Education in Practice. 2014; 14(2): 148-153.

2. Heilemann M. Media images and screen representations of nurses. Nursing Outlook. 2012; 60: 1-3.

3. Włodarczyk D, Tobolska B. Wizerunek zawodu pielęgniarki z perspektywy lekarzy, pacjentów i pielęgniarek. Medycyna Pracy. 2011; 62(3): 269-279.

4. Kojder E, Zarzycka D. Wizerunek zawodowy pielęgniarki i jego determinanty. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2014; 2(47): 47-52.

5. Kunecka D. Jak cię widzą tak cię piszą. Wizerunek zawodowy. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2011; 9:4.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2016 Autorzy