Elementy wizerunku zawodowego pielęgniarek w mediach elektronicznych oraz ich konteksty. Opinia pielęgniarek aktywnych zawodowo

Autor

  • Anna Sykut Prywatna Przychodnia Top Medical w Lublinie Autor
  • Klaudia Massalska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Beata Dobrowolska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

DOI:

https://doi.org/10.1515/pielxxiw-2016-0007

Słowa kluczowe:

wizerunek zawodowy, media elektroniczne, pielęgniarki

Abstrakt

ELEMENTY WIZERUNKU ZAWODOWEGO PIELĘGNIAREK W MEDIACH ELEKTRONICZNYCH ORAZ ICH KONTEKSTY. OPINIA PIELĘGNIAREK AKTYWNYCH ZAWODOWO

Cel pracy. Celem pracy było określenie elementów wizerunku zawodowego pielęgniarek, które najczęściej pojawiają się w mediach elektronicznych oraz analiza ich wydźwięku.

Materiał i metodyka. W badaniu ankietowym wzięło udział 171 kobiet i 10 mężczyzn, pielęgniarek/pielęgniarzy aktywnych zawodowo. Badania przeprowadzono w 2015 roku, wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety.

Wyniki. Wśród najczęstszych elementów określających wizerunek zawodowy pielęgniarek w mediach elektronicznych były strajki/ protesty – 54,1% ankietowanych oraz wygląd zewnętrzny pielęgniarki – 40,9%. Wydźwięk tych elementów został określony przez respondentów jako obojętny. Według ankietowanych pielęgniarek, najrzadziej pojawiającymi się elementami wizerunku w mediach elektronicznych były pewność siebie (7,7%), samodzielność (10,5%) oraz uczciwość i sumienność (po 13,3%). Wydźwięk tych elementów został oceniony jako obojętny z wyjątkiem samodzielności – 36,5% ankietowanych określiło go jako negatywny. Zdaniem badanych, działania na rzecz poprawy wizerunku w mediach elektronicznych powinny podejmować organizacje zawodowe pielęgniarek i położnych oraz same pielęgniarki/pielęgniarze. Najważniejszym zadaniem, które powinny przedsięwziąć organizacje zawodowe w celu poprawy wizerunku zawody były poprawa płac i warunków pracy oraz utożsamianie pielęgniarek ze środowiskiem zawodowym.

Wnioski. Najczęściej pojawiającymi się elementami wizerunku zawodowego pielęgniarek w mediach elektronicznych były strajki/ protesty. Najrzadziej pojawiają się w mediach takie cechy pielęgniarek i grupy zawodowej jak pewność siebie, samodzielność oraz uczciwość i sumienność. Istnieje duża potrzeba działań w zakresie zmian w wizerunku zawodowym pielęgniarek funkcjonującym w mediach elektronicznych.

Bibliografia

1. McAllister M, Downer T, Hanson J, Oprescu F. Transformers: Changing the face of nursing and midwifery in the media. Nurse Education in Practice. 2014; 14(2): 148-153.

2. Heilemann M. Media images and screen representations of nurses. Nursing Outlook. 2012; 60: 1-3.

3. Włodarczyk D, Tobolska B. Wizerunek zawodu pielęgniarki z perspektywy lekarzy, pacjentów i pielęgniarek. Medycyna Pracy. 2011; 62(3): 269-279.

4. Kojder E, Zarzycka D. Wizerunek zawodowy pielęgniarki i jego determinanty. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2014; 2(47): 47-52.

5. Kunecka D. Jak cię widzą tak cię piszą. Wizerunek zawodowy. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2011; 9:4.

Opublikowane

2016-05-09