Abstrakt
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA WŚRÓD STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA
Wprowadzenie. Pielęgniarki powinny zachęcać swoich pacjentów do prowadzenia zdrowego trybu życia, ponieważ już w czasie studiów stają się one świadome tego, jak ważna jest aktywność fizyczna. Przedmiotem pracy było zbadanie poziomu aktywności fizycznej studentów pielęgniarstwa.
Cel pracy. Celem pracy było przeanalizowanie stanu aktywności fizycznej studentów pielęgniarstwa oraz poznanie głównych przyczyn w przypadku braku takiej aktywności.
Materiał i metodyka. Przeprowadzono badanie przekrojowe z użyciem mieszanych metod badawczych. Dane ilościowe zostały zebrane za pomocą ankiety w wygodnej próbie 123 studentów, a do ich analizy zastosowano statystykę opisową i dedukcyjną. W przypadku danych jakościowych użyto teorii ugruntowanej z częściowo ustrukturyzowanymi wywiadami z czworgiem celowo dobranych studentów.
Wyniki i wnioski. W części ilościowej badania dostrzeżono znacząco wyższy stosunek aktywności fizycznej uprawianej na zewnątrz do aktywności uprawianej wewnątrz (p < 0,001). Część jakościowa badania zawiera główną kategorię aktywności fizycznej oraz trzy podkategorie: stosunek do aktywności fizycznej, przeszkody i bodźce zachęcające. Studenci pielęgniarstwa nie uprawiają regularnie aktywności fizycznych z powodów, takich jak braku czasu, obowiązki na uczelni, pora roku czy finanse.
Bibliografia
1. da Silva Pires CG, Carneiro Mussi F, Borges de Cerqueira B, et al. Physical activity practice among undergraduate students in nursing. Acta Paul Enferm. 2013; 26(5): 436-443.
2. Esposito EM, Fitzpatrick JJ. Registered nurses’ beliefs of the benefits of exercise, their exercise behaviour and their patient teaching regarding exercise. International J Nurs Pract. 2011; 17(4): 351-356.
3. Banfield M, McGorm K, Sargent G. Health promotion in schools: A multi-method evaluation of an Australian School Youth Health Nurse Program. BMC Nurs. 2015; 21(14): 1-11.
4. Škrbina V, Zurc J. Gibalna aktivnost pri diplomiranih medicinskih sestrah, ki opravljajo enoizmensko in večizmensko delo. Obzor Zdrav Neg. 2016; 50(3): 193-206.
5. Klainin-Yobas P, He HG, Lau Y. Physical fitness, health behaviour and health among nursing students: A descriptive correlational study. Nurse Educ Today. 2015; 35(12): 1-7.
6. Monteiro CR, Mancussi e Faro AC. Physical exercise according to nursing students’ perceptions. Lat Am Enfermagem. 2006; 14(6): 843-848.
7. Chung-Yan Chan J. Psychological determinants of exercise behavior of nursing students. Contemp Nurse. 2014; 49(1): 60-67.
8. Bryer J, Cherkis F, Raman J. Health-Promotion Behaviors of Undergraduate nursing Students: A Survey Analysis. Nurs Educ Perspect. 2013; 34(6): 410-415.
9. Hawker CL. Physical activity and mental well-being in student nurses. Nurse Educ Today. 2012; 32(3): 325-331.
10. Babić M, Sitar P, Radmilovič PH, et al. Predlogi aktivnosti za zdravo in varno delovno in bivalno okolje za študente in zaposlene na UM (TDOUM 2014-2020). Maribor: Univerza v Mariboru Center za razvoj kakovosti; 2014.
11. Zanotti FitzGerald L. Categorization and determinants of physical activity among nursing students. J Nurs Educ Pract. 2015; 5(5): 10-20.
12. Vrbnjak D, Pajnkihar M. Raziskave mešanih metod v zdravstveni negi. [in:] Pajnkihar M, ed. Znanstveni dokazi za razvoj izobraževanja in prakse v zdravstvu. Mednarodna konferenca, 2. junij 2015. Maribor. Maribor: Fakulteta za zdravstvene vede; 2015. s. 30-33.
13. Pender NJ. The Health Promotion Model. Manual. United States of America: Deep Blue; 2011.
14. Ellis P. Understanding Research for Nursing Students. California: SAGE Publications; 2012.
15. Corbin J, Strauss A. Basics of Qualitative Research. California: SAGE Publications; 2015.
16. World Health Organization. Global Recommendations on Physical Acivity for Health. Geneva: World Health Organization; 2010.
17. Code of Ethics in Health Care and supply of Slovenia. Official Journal of the Republic of Slovenia no. 52; 2014.
18. Corbin J, Strauss A. Basics of Qualitative Research. California: SAGE Publications; 1998.
19. Maučec Zakotnik J, et al. Z gibanjem do zdravja. Ljubljana: National institute for public health; 2016.
20. Hosseini M, Ashktorab T, Hossein Taghdisi M, et al. Health-Promoting Behaviors and Their Association With Certain Demographic Characteristics of Nursing Students of Tehran City in 2013. Glob J Health Sci. 2015; 7(2): 264-272.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2017 Autorzy