Abstrakt
ZAGADNIENIE ŚMIERCI PNIA MÓZGU I TRANSPLANTACJI W ŚWIETLE NAUCZANIA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Cel. Celem pracy jest prezentacja nauczania Kościoła Katolickiego w kwestii definicji śmierci człowieka i transplantacji.
Materiał i metodyka. Analizie poddano oficjalnie dokumenty Stolicy Apostolskiej, jak również nauczanie i przemówienia papieży.
Wyniki. Kościół Katolicki popiera transplantacje od osób zmarłych i uważa podarowanie swoich narządów po śmierci do przeszczepu za dar największej miłości. Nie jest to jednak zgoda bezwarunkowa. Najważniejszymi warunkami są: zgoda pacjenta na pobranie narządów oraz definitywne orzeczenie śmierci dawcy. Stosowana obecnie definicja śmierci mózgu została uznana przez Kościół nie tylko wystarczającym określeniem śmierci człowieka ale i kryterium definitywnym. W etyce chrześcijańskiej kryterium to umożliwia taki stopień osądu etycznego, który nazywany jest pewnością moralną, który pozwala i stanowi podstawę poprawnego etycznie działania. Podkreśla się również, że darowanie narządów do przeszczepu musi być bezinteresowne. Niedopuszczalne jest oczekiwanie i pobieranie jakiejkolwiek zapłaty za swój czyn.
Bibliografia
1. http://www.poltransplant.org.pl/statystyka_2015.html (06.04.2015r.).
2. http://www.poltransplant.org.pl/statystyka_2014.html (06.04.2015r. ).
3. Sobczak K, Janaszczyk A. Kontrowersje wokół neurologicznego kryterium śmierci mózgu. Forum Medycyny Rodzinnej. 2012, 6 (4).
4. Nowacka M. Etyka a transplantacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2003.
5. Luft S. Medycyna pastoralna. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej. 2002.
6. Bohatyrewicz R, Makowski A, Kępiński S. Rozpoznawanie śmierci mózgu. [w:] Rowiński W, Wałaszewski J, Pączek L, red. Transplantologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2004.
7. Załącznik do Obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 17 lipca 2007 roku w sprawie kryteriów i sposobu stwierdzenia trwałego nieodwracalnego ustania czynności mózgu, M. P. 2007, nr 46, poz. 547.
8. Zembala M. Zasady pobierania i przeszczepiania narządów i tkanek do transplantacji w ujęciu Europejskiej Konwencji Bioetycznej. Kardiochirurgia i Torakochirurgia Polska. 2009; 6 (4): 407-411.
9. Noszczyk W. Chirurgia repetytorium. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich; 2009.
10. Pius XII. W sprawie sztucznego utrzymywania pacjenta przy życiu. Opieka paliatywna nad dziećmi. Wydanie XIII. Warszawa; 2005.
11. Papieska Rada Cor Unum. Niektóre kwestie etyczne odnoszące się do ciężko chorych i umierających. 27.07.1981r. [w:] W trosce o życie, wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej. Tarnów: wydawnictwo Biblios; 1998.
12. Papieska Akademia Nauk. Deklaracja o sztucznym przedłużaniu życia i dokładnym ustaleniu momentu śmierci, 21.10.1985r., [w:] W trosce o życie, wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej. Tarnów: wydawnictwo Biblios; 1998.
13. Karta pracowników służby zdrowia. [w:] W trosce o życie, wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej. Tarnów: Wydawnictwo Biblios; 1998: 87.
14. Jan Paweł II. Przemówienie do uczestników Kongresu Światowego Towarzystwa Transplantologicznego, 29 VIII 2000r. L’Osservatore Romano. 2000; 11-12: 228.
15. Nadprzyrodzony krwiobieg miłości. Słowo biskupów polskich w sprawie przeszczepiania narządów (na niedzielę 23 września 2007r.), http://www.uniatransplantacyjna.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=129&Itemid=157 [data dostępu: 19.04.2015].
16. Papieska Akademia Nauk. Why the Concept of Brain Death is Valid as a Definition of Death, excerpt of Scripta Varia 10. Vatican; 2008.
17. Gulak S. Transplantacja narządów w świetle nauczania Kościoła Katolickiego. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2011; 4 (37).
18. Gręźlikowski J. Prawne i teologiczno – moralne aspekty transplantacji. http://drugieserce.jaw.pl/przeszczepy_narzadow/?pl_prawne-i-teologiczno-moralne-aspekty-transplantacji,107 [data dostępu: 31.12.2013r].
19. Majchrowicz B, Sadowska L. Problemy społeczne w świetle badań poziomu akceptacji transplantacji narządów i tkanek wśród mieszkańców Podkarpacia. Onkologia Polska. 2012; 1(15): 9-16.
20. Katechizm Kościoła Katolickiego. Wydanie II poprawione. Poznań: Wydawnictwo Pallotinum. 2012; 2296.
21. Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego. Kielce: Wydawnictwo Jedność. 2005; 476.
22. Jan Paweł II. Evangelium Vitae, o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego. [w:] W trosce o życie, wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, Tarnów: Wydawnictwo Biblios. 1998; 86.
23. Jan Paweł II. Najwyższy akt miłości, przemówienie do uczestników I Międzynarodowego Kongresu Towarzystwa Transplantacji Narządów, 20.06.1991. [w:] W trosce o życie, wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej. Tarnów: Wydawnictwo Biblios; 1998.
24. Jan Paweł II. Przemówienie do uczestników Światowego Kongresu Towarzystwa Transplantacyjnego. Rzym; 2000.
25. Komunikat z 275. Konferencji Plenarnej Episkopatu Polski. „L’Osservatore Romano”. 1995; 5.
26. Norkowski JM. Medycyna na krawędzi. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN; 2011.
27. Zwłoki z bijącym sercem. Wywiad z o. dr n. med. Jackiem Marią Norkowskim. Tygodnik Katolicki Niedziela. 2011; 24: 14-15.
28. Kowalski J. Bijące serca zwłok. Gazeta Wyborcza. 15.10.2013. http://wyborcza.pl/1,87648,14778670,Bijace_serca_zwlok.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2016 Autorzy