Skala pielęgniarskich kompetencji społecznych
PDF

Słowa kluczowe

kompetencje społeczne
kompetencje zawodowe
pielęgniarki

Abstrakt

SKALA PIELĘGNIARSKICH KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

Cel pracy. Celem doniesienia jest przedstawienie nowatorskiego narzędzia do oceny kompetencji społecznych studentów kierunku pielęgniarstwo oraz ukazanie procesu oceny rzetelności i mocy dyskryminacyjnej.

Materiał i  metodyka. Badania przeprowadzono w styczniu i lutym 2014 r., wśród studentów pierwszego roku studiów licencjackich, kierunku pielęgniarstwo. Badaniami pierwszego etapu objęto 72 studentów, którzy za pomocą narzędzia – „Skala Pielęgniarskich Kompetencji Społecznych” (Scale of Social Competence Nursing – SSCN) zostali zbadani w obszarze kompetencji społecznych określonych w standardzie kształcenia na kierunku pielęgniarstwo. Skala SSCN jest utworzona z 10 podskal pomiarowych, nazwy podskal odpowiadają nazwom kompetencji społecznych od D.K1. do D.K10. Założenia procesu badawczego uwzględniają badanie studenta Skalą SSCN dwukrotnie tj. na pierwszych zajęciach kształcenia praktycznego, jak również w ostatnim semestrze kształcenia podczas realizacji zajęć w warunkach naturalnych. Dwukrotna ocena narzędziem SSCN ukazuje progresję lub regresję badanego studenta w obszarze kompetencji społecznych. Rzetelność poszczególnych podskal pomiarowych i całą skalę SSCN zmierzono wskaźnikiem Alfa-Cronbacha, opartym o metodę zgodności wewnętrznej w ujęciu klasycznej teorii testów.

Wyniki. Analiza statystyczna materiału badawczego, pierwszego etapu badań potwierdziła wysoką wartość walidowanego narzędzia. Oceniane kompetencje społeczne wynikając ze standardu kształcenia określone symbolami D.K1., D.K2., D.K3., D.K4., D.K5., D.K6., D.K7., D.K8., D.K9., D.K10., wykazały wartość wskaźnika Alfa-Cronbacha powyżej 0,9.

PDF

Bibliografia

1. Solarczyk-Szewc H. Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E – mentor. Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 2013; 5 (52):4-14.

2. Starostka E. Kompetencje społeczne, a możliwości interpersonalne. www.psychologia. net.pl. 2014-10-28; 17:37

3. Tomorowicz A. Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym. Psychiatria. 2011,8 (3): 91-96.

4. Bandach M. Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych. Economics and Management. 2013; 4:82-97.

5. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012, w sprawie standardów kształcenia dla kierunku studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa. Dz. U. z 2012, poz. 631.

6. Bedyńska S, Cypryańska M. (red.). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo SWPS; 2013.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Renata Rabiasz, Hanna Kachaniuk (Autor)