Ocena zadowolenia z jakości leczenia konwencjonalnego u pacjentów z rozpoznanymi wybranymi chorobami cywilizacyjnymi w kontekście kompetencji zawodowych pielęgniarki

Słowa kluczowe

jakość opieki konwencjonalnej
kompetencje
pielęgniarka
pacjent
satysfakcja

Abstrakt

OCENA ZADOWOLENIA Z JAKOŚCI LECZENIA KONWENCJONALNEGO U PACJENTÓW Z ROZPOZNANYMI WYBRANYMI CHOROBAMI CYWILIZACYJNYMI W KONTEKŚCIE KOMPETENCJI ZAWODOWYCH PIELĘGNIARKI

Wprowadzenie. Zadowolenie z jakości leczenia konwencjonalnego, w tym z opieki pielęgniarskiej w opinii pacjentów jest bezpośrednim wymiarem satysfakcji, która daje mierzalny wskaźniki oceny jakości w systemie opieki zdrowotnej. Wymaga ono od personelu medycznego jak najlepszego pełnienia funkcji zawodowych, szczególnie zaś ma to znaczenie w odniesieniu do pacjentów z chorobami sercowo-naczyniowymi, które stały się niezwykle istotnym problemem zdrowotnym wśród populacji ludzi starszych.

Cel pracy. Ocena kompetencji i jakości opieki konwencjonalnej sprawowanej wśród pacjentów leczonych z powodu chorób sercowonaczyniowych.

Materiał i metodyka. Badaniem objęto grupę 100 hospitalizowanych pacjentów z powodu choroby niedokrwiennej serca i nadciśnienia tętniczego. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety oraz anonimowa Ankieta Satysfakcji Pacjenta (ang. Questionnaire of Patient Satisfaction – QPS).

Wyniki. Badani jakość opieki medycznej ocenili w 74% na poziomie wysokim. Znacząca część badanych (77%) wykazała zadowolenie z wykonywanych zabiegów pielęgnacyjno-leczniczych. Podobnie liczna grupa uczestników badań (76%) wskazywała na uzyskanie od pielęgniarki wiedzy odnośnie funkcjonowania z chorobą. Badani równie pozytywnie ocenili współpracę (66%) z zespołem medycznym oraz ich gotowość do niesienia pomocy (60%) Zaobserwowano zależność istotną statystycznie pomiędzy wiekiem badanych, a zadowoleniem z pełnionej opieki medycznej.

Wnioski. Ogólna ocena jakości opieki w opinii osób badanych kształtowała się na poziomie wysokim. Lepiej jakość świadczonych usług medycznych ocenili mężczyźni i osoby w wieku 66-85 lat. Ogólna ocena kompetencji pielęgniarki w zakresie edukacyjnym oceniona została na poziomie średnim. Bardziej wymagającymi odbiorcami opieki, krytyczniej oceniającymi kompetencje pielęgniarki były osoby wykształcone oraz badani w wieku 26-45 lat.

Bibliografia

1. Piątek A. Zarządzanie jakością. [w]: Ksykiewicz-Dorota A. red. Zarządzanie w pielęgniarstwie. Lublin: Czelej; 2005: 303-329.

2. Ustawa z dnia 5 lipca 1996r. o zawodach pielęgniarki i położnej (tekst jedn. Dz U z 2001 r., nr 57, poz.602 z późn.zm).

3. Garczyk D. Jakość i ocena opieki pielęgniarskiej. Neuroskop. 2012; 14: 72-78.

4. Glińska J, Bednarska A, Brosowska B, i wsp. Analiza poziomu jakości opieki pielęgniarskiej w opinii pielęgniarek i pacjentów. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2012; 4: 151-160.

5. Wykrzykowska M. Ocena opieki pielęgniarskiej w opinii pacjentów. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2007; 1: 3-10.

6. Juszczak K. Czynniki wpływające na zadowolenie pacjenta z opieki pielęgniarskiej w świetle badań. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2013; 4: 115-117.

7. Gaweł G, Twarduś K, Kin-Dąbrowska J, i wsp. Jakość opieki pielęgniarskiej na oddziale kardiologicznym. Problemy Pielęgniarstwa. 2008; 16: 339-342.

8. Laschinger HS, Hall LM, Pederson C, et al. A psychometric analysis of the patient satisfaction with nursing care quality questionnaire: an actionable approach to measuring patient satisfaction. J Nurs Care Qual. 2005; 20: 220-230.

9. Grabska K, Stefańska W. Sylwetka zawodowa pielęgniarki w opinii pacjentów. Problemy Pielęgniarstwa. 2009; 17 (1): 8-12.

10. Gniadek A, Malinowska-Lipień I, Zaniewska M, et al. Wybrane aspekty satysfakcji pacjentów z pobytu w oddziałach chorób wewnętrznych szpitala w Krakowie. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012; 4(41): 17-21.

11. Grochans E, Seewald K, Szkup-Jabłońska M. et al. Satysfakcja z opieki pielęgniarskiej pacjentów pielęgnowanych tradycyjnie oraz w systemie Primary Nursing. Problemy Pielęgniarstwa. 2011; 19(2): 177-184.

12. Brodzińska M, Modzelewska K, Stachowska M, i wsp. Stratyfikacja czynników determinujących opinię o jakości świadczeń w zakresie kompetencji pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej. Doniesienia wstępne. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2010; 91(2): 303-307.

13. Piątek A. Doskonalenie jakości opieki pielęgniarskiej. [w:] Ksykiewicz-Dorota A. red. Podstawy organizacji pracy pielęgniarki. Lublin: Czelej; 2004: 161-179.

14. Kózka M, Majda A, Kula A. Ocena jakości życia i zachowań zdrowotnych pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową w wieku geriatrycznym. Problemy Pielęgniarstwa. 2013; 21(4): 433-442.

15. Pabiś M, Ślusarska B, Jarosz MJ, et al. Kompetencje pielęgniarek w zakresie edukacji zdrowotnej w polskim systemie opieki zdrowotnej. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2010; 3-4 (32-33): 75-85.

16. Ogórek-Tęcza B, Ratoń A, Kamińska A, et al. Poczucie sensu życia u osób chorych przewlekle. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012; 4 (41): 41-45.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2015 Beata Ogórek-Tęcza, Natalia Zachara (Autor)