Analiza porównawcza przebiegu kształcenia e-learningowego studentów pielęgniarstwa w zakresie rzetelności w badaniach naukowych
PDF

Słowa kluczowe

szkolnictwo pielęgniarskie
ocena wiadomości
nauczanie zdalne

Abstrakt

ANALIZA PORÓWNAWCZA PRZEBIEGU KSZTAŁCENIA E-LEARNINGOWEGO STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA W ZAKRESIE RZETELNOŚCI W BADANIACH NAUKOWYCH

Cel pracy. Analiza porównawcza dwóch sposobów organizacji e-kursów przeznaczonych dla studentów Pielęgniarstwa przeprowadzonych w latach 2012/13 i 2013/14 na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM) w ramach kształcenia w zakresie „Rzetelność w badaniach naukowych”.

Materiał i metodyka. Badaniami objęto 285 studentów studiów I stopnia na kierunku Pielęgniarstwo, w tym 141 z rocznika 2012/13 i 144 z rocznika 2013/14. Analizie porównawczej poddano dane pochodzące z raportów aktywności studentów oraz wyniki punktowe stanowiące ocenę za rozwiązane zadania przygotowane w formie krótkich odpowiedzi pisemnych (ang. Short Answer Questions – SAQs) lub generowanych automatycznie sprawdzianów testowych (ang. Multiple-Choice Questions – MCQs).

Wyniki. Studenci, którzy zaliczali e-kurs w formie SAQs spędzali znacząco dłuższy czas na platformie MoodleTM (229,1 ± 122,23 minut, rok 2012/13), niż studenci zaliczający e-kurs w postaci MCQs (175,3 ± 93,38 minut, rok 2013/14) (test U Manna-Whitney’a = 7298,0, p = 0,0002). Ponadto, aktywność studentów w kolejnych miesiącach dla rocznika 2012/13 była bardzo zbliżona w stosunku do aktywności z r. akad. 2013/14. Ocena rzetelności banku zadań testowych wskazuje na wysoki  stopień wewnętrznej spójności zestawu egzaminacyjnego (α-Cronbacha = 0,93).

Wnioski. Zastosowanie e-testu MCQs zapewniło rzetelną ocenę postępów studentów. Końcowy sprawdzian typu MCQs z ustalonym limitem czasowym zwiększa rzetelność pomiaru edukacyjnego. Niezależnie od przyjętego sposobu organizacji e-kursów, problemem był brak systematycznej pracy studentów w trakcie trwania całego semestru.

PDF

Bibliografia

1. Lewis MJ, Davies R, Jenkins D, et al. A review of evaluative studies of computer-based learning in nursing education. 2001. Nurse. Educ. Today. 2005; 25(8): 586-97; Discussion 98-600.

2. Bloomfield JG, While AE, Roberts JD. Using computer assisted learning for clinical skills education in nursing: integrative review. J. Adv. Nurs. 2008; 63(3): 222-35.

3. Bitzer M. Clinical nursing instruction via the PLATO simulated laboratory. Nurs. Res. 1966; 15(2): 144-150.

4. Glen S. E-learning in nursing education: Lessons learnt? Nurse. Educ. Today. 2005; 25(6): 415-417.

5. Strona Moodle Zakładu Dydaktyki i Efektów Kształcenia Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego: http://www.nzd.moodle.wum.edu.pl/ [dostęp 29-08-2015].

6. Uribe-Tirado A, Melgar-Estrada L-M, Bornacelly-Castro J-A. Moodle learning management system as a tool for information, documentation, and knowledge management by research groups. Prof. Inform. 2007;16(5): 468-474.

7. Moodle: http://moodle.net/stats/ [dostęp 29-08-2015].

8. Pineda J. Implementation of the virtual platform Moodle in a clinical pharmacology course for medical students. Methods and Findings in Experimental and Clinical Pharmacology. Barcelona: Prous Science; 2008.

9. Garcia Urena MA, Marin Gomez LM, Vega Ruiz V, Diaz Godoy A. Application of new technologies to the teaching of surgery in the school of medicine. Cir. Esp. 2009; 85(3): 165-170.

10. Sparacia G, Cannizzaro F, D’Alessandro DM, et al. Initial experiences in radiology e-learning. Radiographics. 2007; 27(2): 573-581.

11. Ludert T, Nast A, Zielke H, et al. E-learning in the dermatological education at the Charite: evaluation of the last three years. J. Dtsch. Dermatol. Ges. 2008; 6(6):467-472.

12. Gotlib J. Opinie studentów pielęgniarstwa na temat realizacji zajęć dydaktycznych z przedmiotu „Prawo w ochronie zdrowia” w formie kursu e-learningowego. Zdr. Pub. 2012; 122(4): 419-425.

13. Ramos C, Yudko E. “Hits”(not “discussion posts”) predict student success in online courses: a double cross-validation study. Comput. Educ. 2008; 50(4): 1174-1182.

14. Wang AY, Newlin MH. Characteristics of students who enroll and succeed in psychology Web-based classes. J. Educ. Psychol. 2000; 92(1): 137-143.

15. Seluakumaran K, Jusof FF, Ismail R, Husain R. Integrating an open-source course management system (Moodle) into the teaching of a first-year medical physiology course: a case study. Adv. Physiol. Educ. 2011; 35(4): 369-377.

16. Ahern TC, Durrington V. Effects of anonymity and group saliency on participation and interaction in a computer-mediated small-group discussion. J. Res. Comput. Educ. 1995; 28(2): 133-147.

17. Dillon GF, Clyman SG. The computerization of clinical science examinations and its effect on the performances of third-year medical students. Acad. Med. 1992; 67(10 Suppl): S66-S68.

18. Gierl MJ, Lai H, Turner SR. Using automatic item generation to create multiple-choice test items. Med. Educ. 2012; 46(8): 757-765.

19. Kibble J. Use of unsupervised online quizzes as formative assessment in a medical physiology course: effects of incentives on student participation and performance. Adv. Physiol. Educ. 2007; 31(3): 253-260.

20. Ben-David MF. AMEE Guide No. 18: Standard setting in student assessment. Med. Teach. 2000; 22(2): 120-130.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2015 Mariusz Panczyk, Magdalena Woynarowska-Sołdan, Jarosława Belowska, Aleksander Zarzeka, Joanna Gotlib (Autor)