Abstrakt
SATYSFAKCJA PERSONELU MEDYCZNEGO Z WYKONYWANEJ PRACY, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM PIELĘGNIAREK
Wprowadzenie. Satysfakcja z pracy zarówno lekarzy jak i pielęgniarek, oraz pozostałego personelu medycznego, prowadzi do lepszej jakości opieki oraz poprawia satysfakcję pacjenta. Istnieje wiele czynników determinujących zadowolenie z pracy. Główne powody niskiej lub braku satysfakcji zawodowej to nieadekwatne do pracy wynagrodzenie, środowisko pracy, relacje z przełożonym, godziny pracy oraz niski prestiż zawodu. Istotne jest stałe monitorowanie satysfakcji zawodowej pracowników oraz podejmowanie działań zmierzających do jej podnoszenia.
Cel pracy. Celem pracy jest ocena poziomu satysfakcji zawodowej wśród personelu medycznego.
Materiał i metoda. Badanie przeprowadzono wśród personelu medycznego – 73 osób losowo wybranych i pracujących w szpitalach państwowych w Lublinie, Warszawie i Tarnobrzegu. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, jako narzędzie badawcze wykorzystano kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.
Wyniki. Zdecydowana większość – 83,5% personelu medycznego lubi swoją pracę. Osoby, które lubią swoją pracę, 84,9% odczuwają jednocześnie satysfakcję z jej wykonywania. Prawie wszyscy ankietowani nie są zadowoleni z otrzymywanego wynagrodzenia za pracę – 94,5%. Warunki pracy w miejscu zatrudnienia badanych są z reguły zadowalające. Zdecydowana większość, bo 89% respondentów zadeklarowało, że praca, którą wykonują, wywołuje u nich zmęczenie. Ponad połowa uważa swoją pracę za niebezpieczną. Badani w 56,1% poleciliby wykonywany zawód przyszłym pokoleniom studentów.
Wnioski. Personel medyczny deklaruje, że lubi swoją pracę i odczuwa satysfakcję z jej wykonywania. Zdecydowana większość personelu medycznego nie jest zadowolona z otrzymywanego wynagrodzenia. Istnieje zależność między relacjami z przełożonym a tym czy pracownik lubi swoją pracę.
Bibliografia
1. Rotter I, Kemicer-Chmielewska E, Lipa P, i wsp. Assessment of psychosocial work conditions of nurses at selected hospital wards. Med. Pracy. 2014; 65(2): 173-179.
2. Kaniewska E, Stawny P. Satysfakcja zawodowa pracowników sektora ochrony zdrowia. Pielęgniarstwo Pol. 2012; 2(44): 81-84.
3. Atefi N, Abdullah KL, Wong LP, et al. Factors influencing registered nurses perception of their overall job satisfaction: a qualitative study. Int. Nurs. Rev. 2014; 61:352-360.
4. Curtis EA, Glacken M. Job satisfaction among public health nurses: a national survey. J Nurs. Manag. 2014; 22: 653-663.
5. Jiang H, Li Ch, Gu Y, et al. Nurse satisfaction and burnout in Shandhai neurology wards. Rehabil. Nurs. 2014; 0: 1-8.
6. Goh Y, Lee A, Chan SW, et al. Profiling nurses’ job satisfaction, acculturation, work environment, stress, cultural values and coping abilities: A cluster analysis. Int. J Nurs. Pract. 2014; 2: 1-10.
7. Gurkova E, Harokova S, Dzuka J, et al. Job satisfaction and subjective well-being among Czech nurses. Int. J Nurs. Pract. 2014; 20: 194-203.
8. Kęcka K, Jasińska M, Brzeźniak H, i wsp. Tożsamość zawodowa pielęgniarek i położnych. Fam. Med. Prim. Care Rev. 2011; 13(4): 719-723.
9. Mbaruku GM, Larson E, Kimweri A, et al. What elements of the work environment are most responsible for health worker dissatisfaction in rural primary care clinics in Tanzania? Hum. Resour. Health. 2014; 12: 1-9.
10. Engeda EH, Birhanu AM, Elene KA. Intent to stay in the nursing profession and associated factors among nurses working in Amhara Regional State Referral Hospitals, Ethiopia. BMC Nurs. 2014; 13: 1-8.
11. Kaur S, Sharma R, Talwar R et al. A study of satisfaction and work environment perception among doctors in a tertiary hospital in Delhi. Indian J Med. Sci. 2009; 63: 139-44.
12. Kunecka D. Satysfakcja pracownika a jakość usług medycznych. Probl. Hig. Epidemiol. 2010; 91(3): 451-457.
13. Szreter B. Czy lubisz być pielęgniarką? Mag. Pielęgniarki i Położnej. 2012; 5: 6-7.
14. Ghiyasvandian S, Gebra AA. Coping work strategies and job satisfaction among Iranian nurses. Iran Red. Crescent Med. J. 2014; 16(6): 1-7.
15. McNeese-Smith DK, VanServellen G. Age developmental, and job stage influences on nurse outcomes. Outcomes Manag. Nurs. Pract. 2000; 4: 97-104.
16. Shader K, Broome M, Broome CD, et al. Factors influencing satisfaction and anticipated turnover for nurses in an academic medical center. J Nurs. Adm. 2001; 31: 210-216.
17. Chan MF, Luk All, Leong SM, et al. Factors influencing Macao nurses intention to leave current employment. J Clin. Nurs. 2009; 18: 893-901.
18. Warshawsky NE, Havens DS. Nurse manager Job satisfaction and intent do leave. Nurs. Econ. 2014; 32: 32-39.
19. Plomp HN, Van der Beek AJ. Job satisfaction of occupational physicians In commercial and Rother delivery settings: a comparative and explorative study. Int. J Occup Med. Environ. Health. 2014; 27(4): 672-682.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Dorota Kozak-Putowska, Michał Putowski, Jolanta Piskorz, Gustaw Wójcik (Autor)