Doniesienie wstępne kulturowej adaptacji i walidacji psychometrycznej Skali Kompetencji Holistycznych Pielęgniarki

Autor

  • Magdalena Brodowicz Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Danuta Zarzycka Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/p21w-2015-3/29

Słowa kluczowe:

pielęgniarstwo, pielęgniarstwo holistyczne, kompetencje, kompetencje zawodowe, Skala Kompetencji Holistycznych Pielęgniarki

Abstrakt

DONIESIENIE WSTĘPNE KULTUROWEJ ADAPTACJI I WALIDACJI PSYCHOMETRYCZNEJ SKALI KOMPETENCJI HOLISTYCZNYCH PIELĘGNIARKI

Cel pracy. Celem badania była adaptacja oraz określenie rzetelności wewnętrznej Skali Kompetencji Holistycznych Pielęgniarki opracowanej do oceny rozwoju kompetencji studentów (Holistic Nursing Competence Scale)W skład skali wchodzą dwa obszary tematyczne. Pierwszy obszar pytań bada postępowanie w życiu codziennym (podskala 1-7), drugi ocenia kompetencje pielęgniarskie (podskala 1-29). Zgodnie ze wskazaniem autora skali, może ona być stosowana do badania rozwoju kompetencji pielęgniarskich nie tylko studentów pielęgniarstwa, ale również pozwala na ocenę kompetencji zawodowych już pracujących pielęgniarek.

Metoda. Badaniem objęto w sumie 103 studentów pielęgniarstwa pierwszego roku studiów magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Analiza statystyczna, testy: test alfa Cronbacha, analizę czynnikową, test W-Kendalla, test U Manna-Withneya.

Wyniki. Badania wykazały, że zastosowana procedura adaptacyjna pozwala na wykazanie, że adaptowana skala spełnia kryteria psychometryczne na akceptowanym poziomie. Dwa obszary wchodzące w skład Skali Kompetencji Holistycznych Pielęgniarki cechuje wysoka rzetelność. Współczynnik α Cronbcha dla podskali wyniósł A 0,921, natomiast dla podskali B 0,962. Trafność kryterialną The Holistic Nursing Competence Scale (HNCS) określono korelując ocenę kompetencji badanych ze skalą Ascent to Nursing Competence Scale (ACS).

Wnioski. Przeprowadzone badania wskazują, że polskojęzyczna wersja narzędzia badawczego: Holistic Nursing Competence Scale to proste w użyciu i skutecznie różnicujące podmioty badane narzędzie diagnostyczne służące do oceny rozwoju kompetencji pielęgniarskich. Struktura dwuczłonowa została potwierdzona przez analizę czynnikową. Skala HNCS (podskala 1-7), kompetencje pielęgniarskie (podskala 1-29), mogą znaleźć zastosowanie w badaniach oryginalnych i replikacyjnych oraz wspomagać monitorować ocenę rozwoju efektów kształcenia studentów pielęgniarstwa.

Bibliografia

1. Kuliga M. Relacje z konferencji. Wizerunek Pielęgniarki XXI wieku. Kraków: 13.10.2012. (http://biznurse.pl/relacje-z-konferencji/relacja-z-konferencji-wizerunek-pielegniarki-xxi-wieku 14.09.2015).

2. Marzanna Magdoń. Współodczuwanie w medycynie. Kraków: Universitas; 2002.

3. Motyka H. Interpersonal communication in medical care. Medycyna Rodzinna. 2009;4:124-128.

4. Rusin M. Podmiotowość pacjenta w interakcji fizjoterapeuta – pacjent. Człowiek – Zdrowie. 2007;3: 200-202.

5. Czachowski S. Postawa studentów medycznych wobec holistycznego modelu postrzegania pacjenta. Problemy Medycyny Rodzinnej. 2008; 10:7-11.

6. Cuber T, Figarska K, Ślusarska B i wsp. Deklaracje europejskie i ich wpływ na współczesne kształcenie pielęgniarskie. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2011; 36:45-49.

7. Suhonen R, Gustafsson M-L, Katajisto J, i wsp. Nurses’ perceptions of individualized care. Journal of Advanced Nursing. 2009; 66: 1035-1046.

8. Krajewska-Kułak E, Sierakowska M, Lewko J, i wsp. (red.) Pacjent podmiotem troski zespołu terapeutycznego. Białystok: Białostocka Biblioteka Pielęgniarki i Położnej; 2005.

9. Malicka M, Depta H. Aspekte Internationaler Erziehungwissnschaft. Geburtsages. Weinheim 1996; 3-4:263-269.

10. Coultner A. Paternalism or partnership. British Medical Journal. 1999; 18; 319 (7212):719-720.

11. Takase M, Teraoka S. Development of the Holistic Nursing Competence Scale. Nursing and Health Sciences. 2011;13: 396-403.

12. Laidaw A, Hart J. Communication skills. An essential component of medical curricula. Medical Teacher. 2011; 33: 6-8.

13. Strelau J, Jaworska A, Wrześniewski K, i wsp. Kwestionariusz radzenia sobie w sy¬tuacjach stresowych. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa; 2005: 28-30.

14. Brzeziński J. (red.): Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2005; 61-82,180-183.

Pobrania

Opublikowane

2015-11-24