Refleksyjna praktyka w rozwoju zawodowym pracujących pielęgniarek
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

refleksyjna praktyka
pielęgniarki
rozwój zawodowy

Abstrakt

REFLEKSYJNA PRAKTYKA W ROZWOJU ZAWODOWYM PRACUJĄCYCH PIELĘGNIAREK

Wprowadzenie. Jednym z głównych założeń refleksyjnej praktyki przedstawionej przez Donalda Schöna, obok radzenia sobie w sytuacjach trudnych i nietypowych, było wykorzystanie jej w rozwoju własnej działalności zawodowej.

Cel pracy. Poznanie opinii pielęgniarek na temat koncepcji samorozwoju zawodowego oraz możliwości wykorzystania w tym celu refleksyjnej praktyki.

Materiał i metodyka. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z autorskim kwestionariuszem ankiety. Grupa badana liczyła 136 osób (100%) pielęgniarek i pielęgniarzy pracujących w lubelskich szpitalach.

Wyniki. Zdecydowana większość badanych potwierdziła, że refleksja jest często (44,90%) i bardzo często (28,70%) stałym elementem ich rozwoju zawodowego. Większość pielęgniarek (85,29%) widzi potrzebę dbania o swój rozwój. Stwierdzono zależność pomiędzy potrzebą dbania o swój rozwój, a wykształceniem (p=0,030); zależność pomiędzy potrzebą dbania o swój rozwój, a opinią dotyczącą wypalenia zawodowego (p=0,019) oraz zależność pomiędzy potrzebą dbania o swój rozwój, a wykorzystywaniem refleksji w praktyce zawodowej (p=0,005).

Wnioski. (1) Zdecydowana większość pielęgniarek widzi potrzebę dbania o swój rozwój zawodowy, jednocześnie pielęgniarki wykorzystujące refleksję w praktyce widzą większą potrzebę w tym zakresie. (2) Pielęgniarki z wyższym wykształceniem częściej uważały, że trzeba dbać o rozwój zawodowy. (3) Pielęgniarki, które w sposób zdecydowany określiły siebie jako niewypalone zawodowo, rozumieją, że rozwój zawodowy jest ważny.

PDF (Angielski)

Bibliografia

1. Schön D. The Reflective Practicioner. How professionals think in action. Basic Books; 1983.

2. Benner P. From Novice to Expert. Addison-Wesley, C.A; 1984.

3. Cotton AH. Private thoughts in public spheres: issues in reflection and reflective practices in nursing. Journal of Advanced Nursing. 2001. 36 (4): 512-519.

4. Ruth-Sahd L. Reflective Practice: A Critical Analysis of Data-Based Studies and Implications for Nursing Education. Journal of Nursing Education. 2003. 42(11): 488-497.

5. Cooney A. Reflection demystified: answering some common questions. British Journal of Nursing. 1999. 8, (22): 1530-1534.

6. Seed J. Reflection on action: communication is the key. Journal of Perioperative Practice. 2006. 16, (12).

7. Clarke M. Action and reflection: practice and theory in nursing. Journal of Advanced Nursing. 1986. 11: 3-11.

8. Plack M, Santasier A. Reflective Pratice: A Model for Facilitating Critical Thinking Skills Within an Integrative Case Study Classroom Experience. Journal of Physical Therapy Education. 2004. 18, (1): 4-12.

9. Rolfe G. Beyond expertise: theory, practice and the reflexive practitioner. Journal of Clinical Nursing. 1997. 6: 93-97.

10. Gibbs, G. Learning by Doing: A guide to teaching and learning methods. Further Education Unit, Oxford Brookes University, Oxford, 1988.

11. http://www.cumbria.ac.uk/Public/LISS/Documents/skillsatcumbria/ReflectiveCycleGibbs.pdf (dostęp: 28.01.2015)

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2015 Tomasz Zdanowicz, Tomasz Cuber, Beata Dobrowolska (Autor)