Effects of working in the studied profession during a Master’s degree Nursing course on self-assessment of vocational preparation of students G

Authors

  • Joanna Gotlib Division of Teaching and Outcomes of Education, Faculty of Health Science, Medical University of Warsaw, Poland Author
  • Joanna Synowiec Warsaw Medical University, major: Nursing, Poland Author

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-2/a.12

Keywords:

self-assessment, professional activity, nursing

Abstract

Introduction. According to the National Qualification Framework (binding in Poland since the academic year 2012/2013), the analysis of self-assessment of students shall be one of mandatory components of evaluation of outcomes of education.

Aim. The aim of the study was to analyse the self-assess-ment of nursing students of WMU regarding their vocational preparation as well as to compare the self-assessment of students who have taken on employment in their profession and those who have not.

Material and methods. A group of 573 nursing students of the Faculty of Health Science, WMU (74.4% of students); 39% of the first year students and 55% of the second year students; women: 96%. Group 1 (446 persons, 78%) comprised those ho were working as nurses; Group 2 (126 persons, 22%) included those who were not working as nurses. An anonymous, voluntary questionnaire developed by the authors, a personal-ized link to the questionnaire http://www.ankieter.pl/wypelnij/ankiete/id/5612/. A non-parametric statistical Mann-Whitney U test was used for statistical analysis (p<0.05).

Results. The self-assessment of the students regarding their general professional and specific competences did not vary significantly between persons working and those not working in their profession (p=NS).

Conclusions. Among the study group of students, taking on employment in the profession of a nurse did not influence the self-assessment of their vocational preparation or their professional competences. The self-assessment of vocational preparation among the study group of nursing students was high, which may be a sign that their expectations concern-ing the chosen major, curricula, and teaching content offered by the university were met and that the quality of teaching was high. Among the study group of nursing students, taking on employment in their profession during the studies did not decrease the self-assessment of the competences typical of the profession. This may be suggestive of sufficient vocational preparation acquired as early as during a Bachelor’s degree course.

References

1. Tobiasz-Adamczyk B. Wybrane elementy socjologii zawodów medycznych. Kraków: Wydawnictwo Collegium Medicum UJ; 1996.

2. Sawicka M. Definiowanie kompetencji przez pielęgniarki. Pielęg XXI wieku. 2006;4(17):38-44.

3. Kieczka K. Opieka profesjonalna i zakres kompetencji pielęgniarek w Polsce świetle prawa w ostatnim stuleciu. Pielęg XXI wieku. 2010; 1-2 (30-31):21-6.

4. Czerniak J, Cieśla D. Ścieżki rozwoju zawodowego. Mag Pielęg Poł. 2009;3:17-21.

5. Kulik T. Pielęgniarstwo w europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego. Mag Pielęg Poł. 2009;10:56-60.

6. Czabanowska K, Włodarczyk C. Zatrudnienie w zdrowiu publicznym w Europie. Kraków: Wydawnictwo Collegium Medicum UJ; 2004.

7. Gotlib J, Rebandel H. Samoocena kompetencji zawodowych studentów

kierunku pielęgniarstwo w Akademii Medycznej w Warszawie. Pielęg XXI wieku. 2007;3/4(21):15-23.

8. Gotlib J, Durka M, Goworek P. Analiza samooceny kompetencji zawodowych studentek położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Pol Prz Nauk Zdr 2008;23(1):23-6.

9. Gotlib J, Pakuła J. Samoocena przygotowania zawodowego studentek Położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Prz Med Uniw Rzesz Narodow Inst Leków w Warszawie. 2012;1: in print.

10. StatSoft STATISTICA 10. http://www.statsoft.pl/pdf/nowosci10.html [18.01.2012 r.]

11. Górajek-Jóźwik J. Samoocena studentów na przykładzie nauczania

procesu pielęgnowania w Wydziale Pielęgniarskim w Lublinie. Poznań: Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Akademia Medyczna w Poznaniu; 2002. p. 175-9.

12. Ciechanowicz W, Kepska T, Burian J. Znajomość terminologii zawodowej przez studentów Wydziału Pielęgniarskiego. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 2002. p. 180-5.

13. Głowacka MD. Poszukiwane obszary wiedzy zawodowej w badaniach sondażowych pielęgniarek. Postępy Pielęgniarstwa i Promocji Zdrowia. Cz. IX. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 98-101.

14. Szymczak M. Podstawowe trudności występujące w pierwszym okresie pracy w zawodzie pielęgniarki. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa, Cz. VII. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 2003. p. 69-71.

15. Gawin E, Cylkowska-Nowak M. Czynniki warunkujące sukces w studiowaniu pielęgniarstwa w opinii studentów Wydziału Pielęgniarskiego Akademii Medycznej w Lublinie i Poznaniu. Postępy Pielęgniarstwa i Promocji Zdrowia. Cz. IX. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 30-6.

16. Motyka M. Noworyta J. Psychologiczna przygotowanie pielęgniarek

w opinii studentek kierunku pielęgniarskiego CM UJ. Postępy Pielęgniarstwa i Promocji Zdrowia. Cz.IXa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 141-7.

17. Marć M, Binkowska-Bury M, Penar-Zadarko B. Wymagania stawiane nauczycielom zawodu pielęgniarstwo – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Wydział Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. Probl Pielęg. 2008;4(16):36-42.

18. Mianowana V, Kościołek A. Ocena działalności dydaktycznej nauczycieli akademickich jako jeden z determinantów jakości kształcenia. Pielęg XXI wieku. 2009;1/2(14/15):12-9.

19. Rodak C, Zielińska B. Zadania zawodowe założone, realizowane i postulowane przez magistrów pielęgniarstwa. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 95-

20. Wołowicka L, Kubiak-Pokrzywniak D. Cylkowska-Nowak M.Absolwenci poznańskiego Wydziału Pielęgniarskiego wobec własnej aktywności społecznej i zawodowej. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 87-94.

21. Rębała L. Cechy osobowości studentek pielęgniarstwa jako determinanta powodzenia na studiach. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 2002. p. 100-4.

22. Macniak J. Czynniki odpowiedzialne za powstawanie stresu zawodowego u pielęgniarek. Post Pielęg Prom Zdr. 1996;IX a:274-9.

23. Zysnarska M, Głowacka MD. Wybrane zakresy czynności pielęgniarki– kierownika. Post Pielęg Prom Zdr. 1996;IX a:230-43.

24. Wrońska I. Kompetencje pielęgniarek w procesie edukacji. Wirtualny Mag Pielęg i Położnej. http://www.nursing.com.pl/kształcenie_kompe-tencje_pielęgniarek_w_procesie_eduka cji_21.html

25. Kuczyński J. Przyczyny stresu wśród pielęgniarek Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach. Instytut Ochrony Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Suwałkach. http:// www.pwsz.suwalki.pl/pwsz/pl/Instytuty0/Instytut-Ochrony-Zdrowia/ Publikacje/mainColumnParagraphs/0/document/stres.pdf [18.01.2012 r.].

26. Orzechowska A, Talarowska M, Drozda R. Zespół wypalenia zawodowego u lekarzy i pielęgniarek. Pol Merk Lek. 2008;XXV(150):507-9.

27. Skowron K. Ocena skuteczności metod zarządzania czasem pracy w placówkach służby zdrowia. Praca doktorska. Wydział Organizacji i Zarządzania. Politechnika Śląska w Gliwicach; 2003.

28. Gaweł G, Pater B. Świadomość odpowiedzialności zawodowej w opinii pielęgniarek. Probl Pielęg. 2010;18(2):105-10.

Downloads

Published

2013-04-01