Wpływ pracy w zawodzie podczas studiów na kierunku Pielęgniarstwo na samoocenę przygotowania zawodowego studentów

Autor

  • Joanna Gotlib Division of Teaching and Outcomes of Education, Faculty of Health Science, Medical University of Warsaw, Poland Autor
  • Joanna Synowiec Warsaw Medical University, major: Nursing, Poland Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-2/a.12

Słowa kluczowe:

samoocena, praca zawodowa, pielęgniarstwo

Abstrakt

Wstęp. Według obowiązujących w Polsce od roku akademickiego 2012/2013 Krajowych Ram Kwalifikacji analiza samooceny studentów będzie jednym z obowiązkowych elementów oceny efektów kształcenia.

Cel. Celem pracy była analiza samooceny przygotowania zawodowego studentów Pielęgniarstwa WUM oraz porównanie samooceny studentów, którzy podjęli i nie podjęli pracy w wybranym zawodzie.

Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 573 studentów Pielęgniarstwa WNoZ WUM (74,4% studentów); 39% studentów I roku i 55% II roku. Kobiety stanowiły 96%. Grupę I (446 osoby, 78%) stanowiły osoby pracujące w zawodzie pielęgniarki a Grupę II (126 osoby, 22%) – osoby nie pracujące w tym zawodzie. Jako metodę badań wybrano anonimowy, dobrowolny, samodzielnie skonstruowany kwestionariusz, spersonalizowany link do ankiety http://www.ankieter.pl/wypelnij/ankiete/id/5612/. Do analizy statystycznej wykorzystano nieparametryczny test statystyczny U Manna-Whitneya (p<0,05).

Wyniki. Samoocena studentów w zakresie kompetencji ogólnozawodowych i specyficznych nie różniła się istotnie pomiędzy osobami pracującymi i nie pracującymi w zawodzie (p=NS). Studenci chcą uczestniczyć w kursach doskonalenia zawodowego (mediana: 5, modalna: 5) (p=NS).

Wnioski. Podjęcie pracy w zawodzie pielęgniarki nie wpłynęło na samoocenę przygotowania zawodowego oraz ocenę kompetencji zawodowych w badanej grupie studentów. Wysoka ocena przygotowania zawodowego w badanej grupie studentów pielęgniarstwa była wysoka, co może świadczyć o spełnieniu ich oczekiwań wobec wybranego kierunku studiów, oferowanych przez uczelnię programów i treści kształcenia oraz dobrym poziomie kształcenia. W badanej grupie studentek pielęgniarstwa podjęcie podczas studiów pracy związanej z kierunkiem studiów nie wpłynęło na spadek samooceny kompetencji specyficznych dla wykonywania zawodu, co świadczyć może o wystarczającym przygotowaniu do zawodu już podczas studiów I stopnia

Bibliografia

1. Tobiasz-Adamczyk B. Wybrane elementy socjologii zawodów medycznych. Kraków: Wydawnictwo Collegium Medicum UJ; 1996.

2. Sawicka M. Definiowanie kompetencji przez pielęgniarki. Pielęg XXI wieku. 2006;4(17):38-44.

3. Kieczka K. Opieka profesjonalna i zakres kompetencji pielęgniarek w Polsce świetle prawa w ostatnim stuleciu. Pielęg XXI wieku. 2010; 1-2 (30-31):21-6.

4. Czerniak J, Cieśla D. Ścieżki rozwoju zawodowego. Mag Pielęg Poł. 2009;3:17-21.

5. Kulik T. Pielęgniarstwo w europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego. Mag Pielęg Poł. 2009;10:56-60.

6. Czabanowska K, Włodarczyk C. Zatrudnienie w zdrowiu publicznym w Europie. Kraków: Wydawnictwo Collegium Medicum UJ; 2004.

7. Gotlib J, Rebandel H. Samoocena kompetencji zawodowych studentów

kierunku pielęgniarstwo w Akademii Medycznej w Warszawie. Pielęg XXI wieku. 2007;3/4(21):15-23.

8. Gotlib J, Durka M, Goworek P. Analiza samooceny kompetencji zawodowych studentek położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Pol Prz Nauk Zdr 2008;23(1):23-6.

9. Gotlib J, Pakuła J. Samoocena przygotowania zawodowego studentek Położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Prz Med Uniw Rzesz Narodow Inst Leków w Warszawie. 2012;1: in print.

10. StatSoft STATISTICA 10. http://www.statsoft.pl/pdf/nowosci10.html [18.01.2012 r.]

11. Górajek-Jóźwik J. Samoocena studentów na przykładzie nauczania

procesu pielęgnowania w Wydziale Pielęgniarskim w Lublinie. Poznań: Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Akademia Medyczna w Poznaniu; 2002. p. 175-9.

12. Ciechanowicz W, Kepska T, Burian J. Znajomość terminologii zawodowej przez studentów Wydziału Pielęgniarskiego. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 2002. p. 180-5.

13. Głowacka MD. Poszukiwane obszary wiedzy zawodowej w badaniach sondażowych pielęgniarek. Postępy Pielęgniarstwa i Promocji Zdrowia. Cz. IX. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 98-101.

14. Szymczak M. Podstawowe trudności występujące w pierwszym okresie pracy w zawodzie pielęgniarki. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa, Cz. VII. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 2003. p. 69-71.

15. Gawin E, Cylkowska-Nowak M. Czynniki warunkujące sukces w studiowaniu pielęgniarstwa w opinii studentów Wydziału Pielęgniarskiego Akademii Medycznej w Lublinie i Poznaniu. Postępy Pielęgniarstwa i Promocji Zdrowia. Cz. IX. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 30-6.

16. Motyka M. Noworyta J. Psychologiczna przygotowanie pielęgniarek

w opinii studentek kierunku pielęgniarskiego CM UJ. Postępy Pielęgniarstwa i Promocji Zdrowia. Cz.IXa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 141-7.

17. Marć M, Binkowska-Bury M, Penar-Zadarko B. Wymagania stawiane nauczycielom zawodu pielęgniarstwo – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Wydział Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. Probl Pielęg. 2008;4(16):36-42.

18. Mianowana V, Kościołek A. Ocena działalności dydaktycznej nauczycieli akademickich jako jeden z determinantów jakości kształcenia. Pielęg XXI wieku. 2009;1/2(14/15):12-9.

19. Rodak C, Zielińska B. Zadania zawodowe założone, realizowane i postulowane przez magistrów pielęgniarstwa. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 95-

20. Wołowicka L, Kubiak-Pokrzywniak D. Cylkowska-Nowak M.Absolwenci poznańskiego Wydziału Pielęgniarskiego wobec własnej aktywności społecznej i zawodowej. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 1996. p. 87-94.

21. Rębała L. Cechy osobowości studentek pielęgniarstwa jako determinanta powodzenia na studiach. Wybrane Zagadnienia Pielęgniarstwa. Poznań: Akademia Medyczna w Poznaniu; 2002. p. 100-4.

22. Macniak J. Czynniki odpowiedzialne za powstawanie stresu zawodowego u pielęgniarek. Post Pielęg Prom Zdr. 1996;IX a:274-9.

23. Zysnarska M, Głowacka MD. Wybrane zakresy czynności pielęgniarki– kierownika. Post Pielęg Prom Zdr. 1996;IX a:230-43.

24. Wrońska I. Kompetencje pielęgniarek w procesie edukacji. Wirtualny Mag Pielęg i Położnej. http://www.nursing.com.pl/kształcenie_kompe-tencje_pielęgniarek_w_procesie_eduka cji_21.html

25. Kuczyński J. Przyczyny stresu wśród pielęgniarek Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach. Instytut Ochrony Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Suwałkach. http:// www.pwsz.suwalki.pl/pwsz/pl/Instytuty0/Instytut-Ochrony-Zdrowia/ Publikacje/mainColumnParagraphs/0/document/stres.pdf [18.01.2012 r.].

26. Orzechowska A, Talarowska M, Drozda R. Zespół wypalenia zawodowego u lekarzy i pielęgniarek. Pol Merk Lek. 2008;XXV(150):507-9.

27. Skowron K. Ocena skuteczności metod zarządzania czasem pracy w placówkach służby zdrowia. Praca doktorska. Wydział Organizacji i Zarządzania. Politechnika Śląska w Gliwicach; 2003.

28. Gaweł G, Pater B. Świadomość odpowiedzialności zawodowej w opinii pielęgniarek. Probl Pielęg. 2010;18(2):105-10.

Opublikowane

2013-04-01

Jak cytować

Gotlib, J., & Synowiec, J. (2013). Wpływ pracy w zawodzie podczas studiów na kierunku Pielęgniarstwo na samoocenę przygotowania zawodowego studentów. Polish Journal of Public Health, 123(2), 157-163. https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-2/a.12