Wpływ szkolenia z zakresu pierwszej pomocy na wiedzę gimnazjalistów w tym zakresie
Słowa kluczowe:
szkolenia, gimnazjum, pierwsza pomocAbstrakt
Wstęp. Nagłe zatrzymanie krążenia (NZK) jest główną przyczyną zgonów w Europie. NZK rozpoznaje się u 350 000–700 000 osób w skali roku. Szybka reakcja oraz podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) przez świadków zdarzenia, wpływa na zwiększenie skuteczności zaawansowanych czynności resuscytacyjnych i znacząco zwiększa szanse na przeżycie poszkodowanego. Tylko u 30% pacjentów z NZK świadek zdarzenia prowadzi RKO w trakcie oczekiwania na przybycie służb medycznych. Główną przyczyną niepodejmowania RKO przez świadków zdarzenia jest nieumiejętność udzielania pierwszej pomocy. Uczestnictwo w szkoleniach z zakresu pierwszej pomocy zwiększa nie tylko wiedzę na ten temat, ale również zwiększa gotowość i chęć do jej udzielania.
Cel. Celem badania była ocena wpływu szkolenia z zakresu pierwszej pomocy na wiedzę uczniów przed i po szkoleniu.
Materiał i metody. Badaniu poddano 119 uczniów. Uczniowie przed i po kursie otrzymali do wypełnienia kwestionariusz zawierający pytania dotyczące niesienia pomocy zarówno w zatrzymaniu krążenia jak i w obrażeniach ciała. Autorzy badali nie tylko ogólny progres wiedzy gimnazjalistów, ale także progres w poszczególnych zakresach tematycznych kursu (podstawowe zabiegi resuscytacyjne oraz udzielanie pierwszej pomocy osobom, które doznały urazów).
Wyniki. Szkolenie zwiększyło wiedzę uczestników na temat udzielania pierwszej pomocy o 39,5%. Zdecydowana większość osób prawidłowo wskazywała miejsce uciskania klatki piersiowej, podawała prawidłowy stosunek oddechów do ucisków oraz podawała prawidłowy numer telefonu alarmowego.
Wnioski. Szkolenie z udzielania pierwszej pomocy zwiększyło wiedzę gimnazjalistów. Konieczne są dalsze szkolenia oraz kursy udzielania pierwszej pomocy.
Bibliografia
1. Sans S, Kesteloot H, Kromhout D. The burden of cardiovascular diseases mortality in Europe. Task Force of the European Society of Cardiology on Cardiovascular Mortality and Morbidity Statistics in Europe. Eur Heart J. 1997;18:231-48.
2. Richard WS. Recommended guidelines for uniform reporting of data from out-of-hospital cardiac arrest: the “Utstein style”. Can Med ASSOC. 1991;145(5):407-10.
3. USTAWA z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Dz.U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1410.
4. Rasmus A, Kołodziejczyk-Wojtczak DI, Balcerzyk Barzdo E. Wpływ postępowania resuscytacyjnego na przeżycie chorych po pozaszpitalnym zatrzymaniu krążenia na terenie łódzkiej aglomeracji miejskiej oraz analiza długości i jakości ich życia. Med Intens Rat. 2005;8(4):183-93.
5. Nordberg P, Hollenberg J, Herlits J, Rosenqvist M, Svensson L. Aspects on the increase in bystander CPR in Sweden and its association with outcome. Resuscitation. 2009;80:329-33.
6. Paciorek P, Cichańska M, Jolanta Pawlikowska-Cichy J. Analiza przygotowania społeczeństwa do ratowania życia w opinii studentów ratownictwa medycznego. Edukacja XXI wieku. 2007;11:347-53.
7. Bartczak M, Balcerzyk-Barzdo E. Gotowość do udzielania pierwszej pomocy przed i po kursie BLS/AED certyfikowanym przez Europejską Radę Resuscytacji i Polską Radę Resuscytacji. Zdr Publ. 2011;121(3):234-7.
8. Maconochie I, Bingham B, Simpson S. Teaching children basic life support skills. BMJ. 2007;334:1174.
9. Dane Centralnego Instytutu Ochrony Pracy PIB 2001-2002, http://www. wypadek.pl/bibl/oprac/wypadki1/wypadki.htm (16.05.2007).
10. Europejska Rada Resuscytacji, Polska Rada Resuscytacji. Wytyczne 2010 resuscytacji krążeniowo-oddechowej. PANDIT Kraków 2010.
11. Connolly M, Toner P, Connolly D, McCluskey DR. The “ABC for life” program – teaching basic life support in schools. Resuscitation. 2007;72(2):270-9.
12. Skotnicka-Klonowicz G, Śmigielska E. Ocena poziomu wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy wśród uczniów szkół gimnazjalnych. Probl Hig Epidemiol. 2007;88(suppl.):119. V Podlaska Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa. Białowieża, 23-27 maja 2007.
13. Grześkowiak M, Frydrysiak K. Wiedza młodzieży szkolnej i studentów pierwszego roku z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Nowiny Lek. 2007;76(5):402-5.
14. Raport TNS OBOP. Gotowość i umiejętności Polaków w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Warszawa, lipiec 2003 r. http://www.tnsglobal. pl/archive-report/id/1446
15. Padlewski R. Udzielanie pierwszej pomocy w społeczeństwie polskim – raport z badań. Systemy komunikacji i dydaktyka w ratownictwie; Inowrocław; 2001. p. 275-97.