Internet jako źródło informacji o zdrowiu publicznym. Cz. II. Najpopularniejsze usługi w Internecie a informacja o zdrowiu publicznym

Autor

  • Marek Bryła Katedra Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Autor
  • Grzegorz Stegienta atedra Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Autor
  • Alina Kowalska Katedra Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Autor
  • Irena Maniecka-Bryła Katedra Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Autor

Słowa kluczowe:

usługi w Internecie, zdrowie publiczne, informacja naukowa

Abstrakt

W tej części pracy zarysowano problematykę najbardziej popularnych usług, jakie oferuje Internet w zakresie zdrowia publicznego. Należy stwierdzić, że Internet jest najbardziej interaktywnym mass-medium w historii świata, ponieważ może mieć teoretycznie tyle samo nadawców, co odbiorców. Istotnymi cechami Internetu jest jego globalność i masowość. Wszystkie te obszary wciąż podlegają zmianom ilościowym i jakościowym. Nieustannie przybywa nowych zasobów informacyjnych, również tworzą się ich nowe kategorie. Technika informatyczna podlega ciągłym zmianom, stając się coraz bardziej złożona i zaawansowana, co czyni ją bardziej potężną i coraz łatwiejszą w użyciu. Z dnia na dzień powstają nowe technologie internetowe wyższego poziomu – popularnie nazywane właśnie usługami internetowymi, które mogą współistnieć równolegle z usługami starszymi lub nawet być z nimi łączone, gdyż funkcjonują na tej samej infrastrukturze. Obecnie najpopularniejszymi usługami są: World Wide Web, e-mail, komunikatory internetowe, P2P, FTP, listy dyskusyjne, Telnet. W pracy odniesiono się do każdej z tych usług, przy czym najwięcej uwagi poświęcono problematyce związanej z WWW. Przedmiotem rozważań uczyniono z jednej strony jakość i wiarygodność informacji, z drugiej zaś przejrzystość, uczciwość i odpowiedzialność właścicieli stron WWW. Wskazano na możliwości, jakie stwarzają internetowe strony WWW w zakresie dostępu do czasopism medycznych, bibliotek, baz literaturowych on-line. Stosunkowo wiele miejsca przeznaczono na dyskusję na temat katalogów i wyszukiwarek internetowych, wskazując przy tym na to, że niejako przy okazji administratorzy sieci mogą zbierać najrozmaitsze informacje o zachowaniach użytkownika bez jego wiedzy. Ze względu na to, że najczęściej w skali świata internauci korzystają z wyszukiwarki Google, podano podstawowe zasady formułowania pytań w Google.

Bibliografia

1. Katalog Rozproszony Bibliotek Polskich, http://karo.umk.pl/Karo, 09.12.2008.

2. Biblioteka cyfrowa, http://pl.wikipedia.org/wiki/Biblioteka_cyfrowa, 28.09.2009

3. http://www.umed.lodz.pl/wun/pubmed.pdf, s. 1-2, 28.09.2009.

4. Serwisy Ogólnomedyczne. Medycyna Praktyczna, http://www.mp.pl/ katalog_www/index.php?l=224, 28.09.2009.

5. http://pl.wikipedia.org/wiki/, 28.09.2009.

6. Share of Online Searches by Engine, December 2008. http://www. marketingcharts.com/interactive/share-of-online-searches-by-enginedecember- 2008-7750, 28.09.2009.

7. Szpunar W. Magia Google. Mag Internet. 2008;4:70-2.

8. Ryś E, Stachura-Chatłas M. Informacja naukowa w zdrowiu publicznym. W: Zdrowie publiczne – wybrane zagadnienia. Tom I. Czupryna A, Poździoch S, red. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius; 2000. s. 229-64.

9. Listy dyskusyjne; W: Informatyka medyczna. Rudowski R. red. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2003. s. 223. 10. http://pl.wikipedia.org/wiki/P2P, 28.09.2009. 11. http://pl.wikipedia.org/wiki/Telnet, 28.09.2009.

Pobrania

Opublikowane

2009-12-01