The quality of medical services in primary healthcare centres in selected communes of the Lubelskie Voivodeship, as assessed by patients – preliminary reports
DOI:
https://doi.org/10.1515/pjph-2015-0050Słowa kluczowe:
primary healthcare, satisfaction, medical servicesAbstrakt
Introduction. Family medicine has a growing responsibility for the health of an individual, and therefore of society as a whole. Establishing an efficient primary healthcare system requires devising an appropriate management strategy. Surveying the quality assessment of medical services is an important element that influences the future shape of the development and management strategy in communes due to the dynamically changing demographic and economic trends, which are leaving their mark on the functioning of local communities.
Aim. Evaluation of quality of medical services in primary healthcare centres in communes of Lubelskie Voivodeship.
Material and methods. The anonymous survey was conducted among 60 patients benefitting from the medical services provided in healthcare centres in Niemce (Niemce Commune, Lublin District). An original questionnaire in the form of a poll was used to assess the quality of services provided in primary healthcare centres.
Results. The results of surveys carried out among the patients of medical centres providing services in the field of primary healthcare (PHC) demonstrated the high level of satisfaction with the received services among the respondents. However, the accessibility of primary healthcare services outside the business hours of PHC centres and the functioning of prevention and health-education programmes need improvement.
Conclusions. Based on the survey results we can conclude that the quality assessment of medical services provided by PHC centres, carried out through the ongoing monitoring of patients’ satisfaction, should be the most important indicator of changes in the management of primary healthcare.
Bibliografia
1. Bzdęga J, Gębska-Kuczerowska A. Epidemiologia w zdrowiu publicznym. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2010.
2. Gruszczyński L. Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego; 2003.
3. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. Bielsko-Biała: Alfa-medica Press; 2002.
4. Bojar I, Ostrowski T, Wdowiak L, et al. Lekarz rodzinny jako menedżer ochrony zdrowia. Now Lek. 2003;72(6):462-6.
5. Coulter A. The Autonomous Patient. Ending paternalism in medical care. London: The Nuffield Trust; 2003. p. 106-21.
6. Misiuna M. Zmiany ocen opieki zdrowotnej i ich społeczne zróżnicowanie. Zdr Publ. 2005;115(3):296-302.
7. Głowacka MD, Galicki J. Sprawne zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej. Poznań: Wyd. Polskie Towarzystwo Nauk o Zdrowiu; 2010.
8. Marcinowicz L, Grębowski R. Ocena opieki lekarza rodzinnego w świetle badań jakościowych: poszukiwanie komponentów zadowolenia i niezadowolenia. Fam Med Prim Care Rev. 2008;10(2):173-9.
9. Hupert Z. Jakość w opiece medycznej: koncepcja pomiaru. Lublin: Instytut Medycyny Wsi; 2003.
10. Pyra K, Raganowski P, Jabłońska J, et al. Ogólna ocena usług medycznych oferowanych przez Zakłady Podstawowej Opieki Zdrowotnej w opinii pacjentów. Ann UMCS sectio D. 2007;62(Suppl. 18):275-9.
11. Steć A, Wołyniak M, Wdowiak L. Satysfakcja pacjentów z usług świadczonych przez wybrane niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej. Probl Hig Epidemiol. 2007;88(3):272-6.
12. Bojar I, Ostrowski T, Wdowiak L. Satysfakcja pacjentów z usług podstawowej opieki zdrowotnej w mieście Lublin. Ann UMCS sectio D. 2004;LIX(Suppl. 14):185-9.
13. Bojar I, Wdowiak L, Ostrowski T, et al. Dostępność poradni POZ w Lublinie w opinii pacjentów. Zdr Publ. 2004:114(3):304-6.
14. Wójcik M, Tomaszewski M, Ruciński P, et al. Stopień zadowolenia pacjentów z udzielanych świadczeń w poradni lekarza rodzinnego. Ann UMSC sectio D. 2003;LVIII(Suppl. 13):486-91.
15. Kulczycka K, Stychno E, Wdowiak L. Publiczne i niepubliczne zakłady podstawowej opieki zdrowotnej w opinii pacjentów. Ann UMSC sectio D. 2004;LIX(Suppl. 14):262-6.
16. Kulczycka K, Stychno E, Wdowiak L. Satysfakcja pacjentów korzystających z usług podstawowej opieki zdrowotnej po przeprowadzonej reformie ochrony zdrowia. Ann UMSC sectio D. 2004;LIX(Suppl. 14):267-70.
17. Pietryka-Michałowska E, Wdowiak L, Szymańska J. Lekarz pierwszego kontaktu w opinii pacjentów. Cz. II Oczekiwania pacjentów. Zdr Publ. 2006;116(2):250-4.
18. Miller M, Supranowicz P, Gębska-Kuczerowska A, et al. Ocena poziomu satysfakcji pacjentów jako element jakości pracy podstawowej opieki zdrowotnej. Pol Merk Lek. 2007;XXIII(137):367-70.
19. Buczkowski K, Klucz K, Dachtera-Frąckiewicz M, et al. Porównanie świadczeń zdrowotnych udzielanych w praktykach lekarza rodzinnego działających w środowisku akademickim, miejskim i wiejskim. Zdr Publ. 2005;115(1):45-8.
20. Marcinowicz L, Górska A, Chlabicz S. Przyczyny niezadowolenia pacjentów z opieki lekarza rodzinnego w świetle badań ankietowych – analiza odpowiedzi na pytania otwarte. Prz Lek. 2007;64(9):559-62.
21. Marcinowicz L, Konstantynowicz J, Chlabicz S. The patient’s view of the acceptability of the primary care in Poland. In J Quality Health Care. 2008;20(4):277-83.
22. Marcinowicz L, Chlabicz S. Improvement in the accessibility and organization of services of family physicians in a small town in Poland: a comparison of patient opinions between 1998 and 2002. Adv Med Scie. 2006;52:226-31.
23. CBOS: Niezadowolenie z opieki zdrowotnej. Komunikat z badań Centrum Badania Opinii Społecznej. Warszawa: CBOS; 2005.
24. CSIOZ: Dostępność świadczeń zdrowotnych w opinii Polaków – Raport z badań. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia; 2005.
25. Dąbrowska A, Janoś-Kresło M. Znaczenie jakości w usługach zdrowotnych. In: S. Doroszewicz, A. Zbierzchchowska (ed). Jakość w dokonaniach współczesnej ekonomiki i techniki. Warszawa: SGH, 2005.
26. Miller M, Supranowicz P, Gębska-Kuczerowska A, et al. Ocena poziomu satysfakcji pacjentów jako element jakości pracy podstawowej opieki zdrowotnej. Pol Merk Lek. 2007;XXIII(137):367-70.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Polish Journal of Public Health

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.