Zachowania seksualne wśród młodzieży ponadgimnazjalnej, a system moralności seksualnej

Autor

  • Aneta Kościołek Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa I Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Tomasz Cuber Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa I Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Joanna Girzelska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa I Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

zachowania seksualne, młodzież ponadgimnazjalna, moralność

Abstrakt

Wstęp. Ludzie młodzi, wkraczający dopiero w dorosłe życie, stają przed dylematem wyboru określonych zachowań seksualnych. Modele zachowań seksualnych są kształtowane głównie przez: wzorce identyfikacyjne płci i podejmowanie roli płci, wczesnodziecięcy trening emocji, trening zachowań społecznych oraz światopogląd religijny i zasady moralne. Seksualność człowieka można traktować jako lustro, w którym odbijają się problemy epoki, kultury, filozofii czy moralności. Seksualność obejmuje zarówno sfery biologiczne, jak i  antropologiczne: inspiruje pytania o tożsamość osobową i konstrukcję cielesności, dotyczy relacji międzyludzkich i struktury wspólnotowości.

Cel pracy. Celem niniejszej pracy było ukazanie zachowań seksualnych młodzieży ponadgimnazjalnej i ich wpływ na system moralności seksualnej.

Materiał i metoda. Badania przeprowadzono w oparciu o metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety. Objęto nim 145 uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dwóch województw Polski: mazowieckiego i śląskiego. Materiał badawczy zebrano w styczniu 2010 roku. Zebrane dane empiryczne poddano analizie opisowej i statystycznej.

Wyniki i wnioski. Badania pozwoliły na poznanie zachowań seksualnych i problemów życia seksualnego młodych dorosłych województwa mazowieckiego i śląskiego. Średnia wieku ankietowanych wynosiła 18 (±1.8) lat. Z materiału empirycznego wynika, iż 46% badanych rozpoczęło współżycie seksualne. Średni wiek inicjacji wynosił 16.5 (±1.5), co stanowi dowód stopniowego obniżania się wieku, w którym dochodzi do pierwszych doświadczeń seksualnych. Taki stan rzeczy czasami może sprzyjać utrzymywaniu kontaktów z wieloma różnymi partnerami seksualnymi. Wśród respondentów aktywnych seksualnie, prawie 80% stosowało zabezpieczenia przed ciążą. Najczęściej stosowną metodą antykoncepcji była prezerwatywa. Wraz ze wzrostem poziomu intelektualnego, wzrasta częstość stosowania różnorodnych metod antykoncepcyjnych. 60% ankietowanych w podejmowaniu współżycia kierowało się miłością. Główne źródło edukacji seksualnej stanowią media.

Bibliografia

1. Jarząbek–Bielecka G. Seksuologia a etyka seksualna i problemy przemocy seksualnej wobec dzieci. Poznań: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu; 2009.

2. Lew–Starowicz Z. Zagrożenia zdrowotne związane z aktywnością seksualną. W: Karski JB, red. Promacja zdrowia. Warszawa: IGNIS; 1999.

3. Lew–Starowicz Z. Zaburzenia seksualne w praktyce ogólnolekarskiej. Poznań: Termedia; 2004.

4. Kozakiewicz M. Moralne aspekty wychowania seksualnego. W: Imieliński K. Seksuologia społeczna. Warszawa: PZWL; 1985.

5. Lew–Starowicz Z. Seksualność człowieka w ujęciu wieloaspektowym. Warszawa: Vizja Press & IT; 2009.

6. Lew–Starowicz Z, Długołęcka A. Edukacja seksualna. Warszawa: Wyd. Świat Książki – Bertelsmann Media; 2006.

7. Wenzel M. Młodzież o życiu seksualnym. Komunikat z badań nr 2152: 1999; www.cbos.pl; 12.01.2010.

8. Nowosielski K, Drosdzol A, Skrzypulec V. i wsp. Seksualność młodych dorosłych. Gin Prakt 2005;2:32-9.

9. Wróblewska W. Nastoletni Polacy wobec seksualności. Warszawa: SGH; 1998.

10. Izdebski Z. Zachowania seksualne młodzieży. Remedium 2001; 6: 20.

11. Young people’s health in context. Health Behaviour in School-aged Children Study: International Report from 2001-2002 Survey (ed. Currie C. et al.). Health Policy for Children and Adolescents. WHO Regional Office for Europe 2004; 4.

12. Abma JC, Martinez GM, Mosher WD, Dawson BS. Teenagers in the United States: Sexual activity, contraceptive use, and childbearing. National Center for Health Statistics. Hyattville, MD. 2004.

13. Terry-Humen E, Manlove J, Cottingham S. Trends and Recent Estimates: Sexual Activity Among U.S. Teens. Child Trends. Research Brief. June 2006. http://www.childtrends.org/files/SexualActivityRB.pdf ; 2.02.20110.

14. Borzucka–Sitkiewicz K. Kształtowanie zachowań zdrowotnych w procesje socjalizacji a styl życia młodzieży (w regionie górnośląskim). Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego; 2005.

15. Zielińska M. Metody antykoncepcyjne mieszkanek Łodzi w wieku rozrodczym. Gin Prakt 2008;1:42-5.

16. Mishell DR. State of the art in hormonal contraception: an overviwe. Am J Obstet Gynecol 2004;190:1-4.

17. Pochałowski M. Antykoncepcja w wieku rozrodczym i przedmenopauzalnym. Polska Medycyna Rodzinna 2000;2:430.

18. Trends in sexual risk behaviors among high school students – United States, 1991-2001. Morb Mortal Wkly Rep 2002;1:856-9.

Opublikowane

2011-01-01