Jakość opieki okołoporodowej w Szpitalu Wojewódzkim im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży

Autor

  • Urszula Roszkowska Szpital Wojewódzki im. Kard. St. Wyszyńskiego w Łomży Autor
  • Bożena Kulesza-Brończyk Zakład Pielęgniarstwa Położniczo-Ginekologicznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Bożena Dobrzycka Zakład Pielęgniarstwa Położniczo-Ginekologicznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Sławomir Terlikowski Zakład Pielęgniarstwa Położniczo-Ginekologicznego, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor

Słowa kluczowe:

jakość opieki, opieka okołoporodowa

Abstrakt

Wprowadzenie. Prawa pacjenta stanowią integralną część szeroko rozumianych praw człowieka. Ich podstawą jest uznanie niezbywalnej godności człowieka, jego autonomii i wolności w każdej sytuacji, także w swoistych relacjach z personelem medycznym. 

Cel pracy. Celem pracy była ocena jakości realizowanej opieki położniczej i respektowania praw pacjenta w oddziale położniczym Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży. 

Materiał i metoda. Badaniem ankietowym objęto 200 losowo wybranych rodzących. 

Wyniki i dyskusja. Odnotowano szereg pozytywnych praktyk, świadczących o tym, że personel szpitala stara się stwarzać warunki sprzyjające przestrzeganiu praw pacjenta. Godny odnotowania jest fakt, że 90% rodzących towarzyszyła osoba bliska. Zadawalające informacje odnośnie własnego stanu zdrowia, jak również dziecka, uzyskało 82% badanych. Ponad 40% rodzących uzyskało pełną informację na temat przebiegu porodu. Zgodę na interwencje medyczne uzyskano od 91% badanych. Wysoki odsetek rodzących (78%) mógł się swobodnie poruszać i wybierać dogodne pozycje podczas porodu. 

Wnioski. Wojewódzki Szpital Zespolony im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży realizuje wysoki standard opieki położniczej oparty na wytycznych akcji „Rodzić po Ludzku”. Prowadzony monitoring przestrzegania praw pacjenta istotnie wpływa na jej jakość. 

Bibliografia

1. Iwanowicz-Palus G, editor. Stany nagłe w okresie okołoporodowym. Warszawa: Wyd. Lek. PZWL; 2008. p. 7-8.

2. Alexander J, Levy V, Roch S. Opieka Poporodowa. Warszawa: Wyd. Lek. PZWL; 1995. p. 163-74.

3. Hamrol A, Montura W. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN; 2006. p. 91-113.

4. Ksykiewicz Dorota A, editor. Zarządzanie w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studentów studiów magisterskich Wydziałów Pielęgniarskich i Wydziałów Nauk o Zdrowiu. Lublin: Wyd. Czelej; 2005. p. 30-3.

5. Fundacja Rodzić po Ludzku: Opieka okołoporodowa w Polsce i przestrzeganie praw pacjenta w świetle opinii konsumenckiej. Warszawa; p. 7-8, 13-7.

6. Fundacja Rodzić po Ludzku: Opieka okołoporodowa w Polsce. War- szawa; 2007. p. 5-46.

7. Fundacja Rodzić po Ludzku: W interesie rodziców i położnych. Mag Piel Poloz. 2006;1-2:1.

8. Olejek A, Rembielak-Sławecka B. Poród przyjazny matce i dziecku. Ogólnopolski Przegląd Medyczny. 2006;7:39-41.

9. Fundacja Rodzić po Ludzku: Przykłady dobrych praktyk. Jak prze- strzegać praw pacjenta? Warszawa; 2004. p. 9-31.

10. Jędrzejewska L. Jakość opieki prenatalnej i perinatalnej. Mag Piel Poloz. 2003;12:26-7.

11. Fundacja Rodzić po Ludzku: O bólu porodowym i metodach jego łagodzenia. Warszawa; 2006. p. 13-32.

Opublikowane

2009-09-01