Wiedza pacjentów z Górnego Śląska na temat praw pacjenta

Autor

  • Sandra Kryska Medical University of Silesia in Katowice, Faculty of Medicine and Division of Medicine and Dentistry in Zabrze, Poland Autor
  • Anna Rej Medical University of Silesia in Katowice, Faculty of Medicine and Division of Medicine and Dentistry in Zabrze, Poland Autor
  • Stanisław Horák Department and Clinic of Gynecology, Obstetrics and Gynecology Oncology in Bytom, Medical University of Silesia, Poland Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-1/a.02

Słowa kluczowe:

prawa pacjenta, stopień uświadomienia, zakłady opieki zdrowotnej

Abstrakt

Wstęp. Prawa pacjenta to uprawnienia przysługujące w równym stopniu każdemu człowiekowi z tytułu korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Dlatego też każdy pacjent powinien znać swoje prawa i umieć z nich korzystać. W polskim prawie najważniejszym dokumentem odnoszącym się do problematyki praw pacjenta jest ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W ustawie tej znalazły się zapisy odnoszące się tak do praw przysługujących pacjentom, jak również zapisy odnoszące się do sposobów dochodzenia swoich praw w przypadku wystąpienia zdarzenia medycznego.

Cel. Celem pracy było zbadanie stopnia uświadomienia i znajomości praw pacjenta wśród osób korzystających
ze świadczeń w wybranych zakładach opieki zdrowotnej na terenie Górnego Śląska.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w okresie od września 2011 do stycznia 2012 roku na grupie 1000 pacjentów w wybranych zakładach opieki zdrowotnej na terenie Śląska. W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety wypełniony anonimowo przez każdego pacjenta.

Wyniki. Na podstawie analizy kwestionariuszy stwierdzono, że pacjenci wiedzą o istnieniu praw, które ich chronią. Zdecydowana większość z nich nie potrafi jednak wymienić przysługujących im praw oraz nie potrafią konkretnie wskazać ich zastosowania.

Wnioski. Poziom uświadomienia praw pacjenta w badanej populacji nie różni się w znaczący sposób od poziomu uświadomienia respondentów biorących udział w innych badaniach. Świadomość i znajomość tych praw wśród pacjentów jest niepełna, niewystarczająca i zależy m.in. od: płci, wieku i wykształcenia. Z przedstawionych danych wynika, że należy nadal informować pacjentów o prawach, które im przysługują

Bibliografia

1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.).

2. Nestorowicz M. Prawo medyczne. Prawa pacjenta i obowiązki lekarza. Odpowiedzialność cywilna lekarza. Akty prawne. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”; 1998. Review match

3. Ostrowska A. Prawa pacjenta. Antidotum. 1996;6-8:86-90.

4. Safjan D. Prawa pacjenta (raport o stanie prawnym). Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Warszawa: EXIT;1992.

5. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 76 poz. 641). Review match

6. Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej (2010/C 83/02) Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 30.03.2010 C83/389. Review match

7. Wiedzieć więcej. Poradnik chorych na PKU i RD oraz ich rodzin i wolontariuszy. Warszawa; 2009.

8. Karta Praw Pacjenta. http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/karta_praw_pacjenta_07082007.pdf

9. Karta Praw Pacjenta opracowana przez Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

10. Millward Brown SMG/KRC. Prawa pacjenta. Raport z badania Capibus. Przygotowane dla Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej w dniach 28 lutego – 4 marca 2008. Warszawa; 2008.

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Kryska, S., Rej, A., & Horák, . S. (2013). Wiedza pacjentów z Górnego Śląska na temat praw pacjenta. Polish Journal of Public Health, 123(1), 7-10. https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-1/a.02