Poziom sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji

Autor

  • Robert Podstawski Department of Physical Education and Sport, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland Autor
  • Katarzyna Górnik Faculty of Earth Sciences, Szczecin University, Poland Autor
  • Agnieszka Romańczuk Department of Physical Education and Sport, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-1/a.03

Słowa kluczowe:

nauczyciele, sprawność ruchowa, umiejętności ruchowe

Abstrakt

Wstęp. Obowiązujące prawo polskie daje uprawnienia do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zarówno absolwentom studiów wychowania fizycznego, jak i wczesnej edukacji zintegrowanej. Powinnością nauczycieli pracujących z dziećmi jest przekazanie wiedzy, kształtowanie określonych umiejętności i postaw powiązanych z wzmacnianiem zdrowia uczniów. Nauczyciel wychowania fizycznego oddziałując na osobowość i ciało wychowanka, powinien jednocześnie stanowić dla niego wzór osobowy. Jest to jednoznaczne z odpowiednim poziomem sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych nauczyciela, umożliwiającym w sposób swobodny i obrazowy pokazanie techniki wykonania ćwiczenia.

Cel. Celem pracy było zbadanie poziomu sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych nauczycieli studiujących na studiach podyplomowych z zakresu wczesnej edukacji zintegrowanej.

Materiał i metody. W badaniach wzięły udział 82 czynne nauczycielki, którym polecono wykonanie 8 testów motorycznych i 12 ćwiczeń stosowanych w nauczaniu dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

Wyniki. Przeprowadzone badania ujawniły występowanie przeciętnego i miernego poziomu sprawności motorycznej badanych kobiet. W 67% przypadków badane nie umiały zaprezentować podstawowych umiejętności ruchowych nauczanych wśród dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

Wnioski. Zajęcia wychowania fizycznego z dziećmi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi powinni prowadzić najlepsi eksperci w tej dziedzinie. Niski poziom sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji wskazują, że nie są odpowiednio przygotowani do pełnienia tej funkcji.

Bibliografia

1. Osiński W. Antropomotoryka. Pozań: AWF; 2003.

2. Haywood KM. Life Span motor Development. Chapaign. Illinois: Human Kinetics Publishers, Inc; 1986.

3. Podstawski R, Borowska K. Motor fitness of school children from Ignacy Krasicki Primary School Nr 2 in Malbork depending on so¬cial and economic status. In: R. Muszkieta, W. Żukow, M. Napierała, E. Saks (ed). The status and development of regional sport and recreation. Bydgoszcz: Unia Akademicka & Wyższa Szkoła Gospodarki; 2010. p. 139-56.

4. Hirtz R, Starosta W. Sensitive and critical periods of motor co-ordination development and its relation to motor learning. J Hum Kin. 2002;(7):19-28.

5. National Association for Sport and Physical Education. Physical activity for children: A statement of guidelines for children ages 5-12. Reston: VA Author; 2004.

6. United State Department of Health and Human Services & Office of Disease Prevention and Health Promotion. Healthy Children 2010. Washington; 2002.

7. Council on Sports Medicine and Fitness & Council on School Health Active Healthy Living. Prevention of Childhood Obesity Through Increased Physical Activity. Pediatrics. 2006;(117):1834-42.

8. Church TS, Earnest CP, Skinner JS, Blair SN. Effects of Different Doses of Physical Activity on Cardiorespiratory Fitness Among Sedentary. Overweight or Obese Postmenopausal Women With Elevated Blood Pressure. JAMA. 2007;297(19):2081-91.

9. Piek JP, Dawson L, Smith LM, Gasson N. The role of early fine and gross motor development on later motor and cognitive ability. Hum Movement Sci. 2008;27(5):668-1.

10. Monyeki MA, Koppes LL, Kemper HC, et al. Body composition and physical fitness of undernourished South African rural primary school children. Eur J Clin Nutr. 2005;59:877-83.

11. Fiørtoft I. Motor Fitness in Pre-Primary School children: The EUROFIT Motor fitness Test Explored on 5-7-Years-old children. Pediatr Exerc Sci. 2000;12(4):424-36.

12. Tokmakidis SP, Kasambalis A, Christodoulos AD. Fitness levels of Greek primary schoolchildren in relationship to overweight and obesity. Eur J Pediatr. 2006;165:867-74.

13. Bishoff JA, Plowman SA, Lindenman L. The Relationships of Teacher Fitness to Teacher/Student Interaction. J Teach Phys Edu. 1988;7(2):142-51.

14. Podstawski R. Physical ability and opinions on health prevention among 1st year students of the university of Warmia & Mazury in Olsztyn in academic year 1999/2000. Olsztyn: UWM; 2006.

15. Melville DS, Cardinal BJ. Are overweight physical educators at a disad¬vantage in the labor market? A random survey of hiring personnel. Phys Edu. 1997;54:216-21.

16. Pagnano, K, Langley DJ. Teacher Perspectives on the Role of Exer¬cise as a Management Tool in Physical Education. J Teach Phys Edu. 2001;21:57-74.

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Podstawski, R., Górnik, K., & Romańczuk, A. (2013). Poziom sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Polish Journal of Public Health, 123(1), 11-14. https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-1/a.03