Samoocena aktywności i kondycji fizycznej słuchaczy Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Lublinie
DOI:
https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-1/a.06Słowa kluczowe:
osoby starsze , słuchacze, Uniwersytet Trzeciego Wieku , aktywność fizycznaAbstrakt
Wstęp. Wzrastająca liczba osób starszych determinuje konieczność aktywizowania ich społecznie i ruchowo, aby jak najdłużej mogli być sprawni. Należy zbadać czy ta grupa społeczna prowadzi zdrowy styl życia. Jednym z jego determinantów będzie aktywność fizyczna, która wpływa na utrzymanie dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.
Cel. Celem pracy było przedstawienie poziomu aktywności fizycznej słuchaczy Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w ich samoocenie.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w Lubelskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku na grupie 85 osób powyżej 55 roku życia. Słuchaczy uniwersytetu badano przy pomocy kwestionariusza ankiety.
Wyniki. Większość słuchaczy Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest aktywna fizycznie. Około 50% badanych ćwiczy na zajęciach oferowanych przez uniwersytet, wśród osób aktywnych 80% ćwiczy także w domu. Najczęściej podejmowaną formą aktywności fizycznej są zespoły gimnastyczne (31%). Wykazano również, że wiek może mieć wpływ na ocenę własnego zdrowia. Najliczniejszą grupę (40%) oceniającą je jako dobre stanowili słuchacze w wieku 55-64 lat. Pomimo tego, to najstarsza grupa wiekowa (75-84 lata) jest najbardziej zadowolona ze swojej kondycji fizycznej.
Wnioski. Słuchacze Lubelskiego Uniwersytetu Medycznego są aktywni fizycznie. Swoją kondycję mogą usprawniać dzięki bogatej ofercie uniwersytetu, który stanowi środowisko wspierające zdrowie, pomocne w kształtowaniu postaw prozdrowotnych
Bibliografia
1. Frąckiewicz L. Społeczno-demograficzne problemy starzenia się polskiego społeczeństwa: Seniorzy w społeczeństwie Europy XXI wieku. Białystok: Stowarzyszenie Wolontariatu Międzypokoleniowego; 2001. p. 20.
2. Polacy żyją krócej od Polek, GUS policzył o ile. http://news.money.pl/artykul/polacy;zyja;krocej;od;polek;gus;policzyl;o;ile,56,0,670264.html.
3. Wądołowska K. Polacy wobec ludzi starszych i własnej starości. Komunikat z badań CBOS. Warszawa; 2009. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_157_09.PDF (30.10.2011).
4. Kachaniuk H. Opieka nad zdrowiem osób starszych. In: T. Kulik. M. Latalski (ed). Zdrowie Publiczne. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2002. p. 298-300.
5. Konieczna-Woźniak R. Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów. Poznań: Wydawnictwo Eurudius; 2001. p. 83.
6. Ossowski R. Uniwersytet Trzeciego Wieku – stan i perspektywy rozwo¬ju: Uniwersytety Trzeciego Wieku – dla siebie i innych. In: R. Ossowski, A. Ossowska-Zwierzchowa (ed). Kraków: Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2007. p. 35-6.
7. Chruściński K. Narodziny Światowego Uniwersytetu dla ludzi starszych: Uniwersytety Trzeciego Wieku – dla siebie i innych. In: R. Ossowski, A. Ossowska-Zwierzchowa (ed). Kraków: Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2007. p. 53.
8. Frąckiewicz E. Wpływ Internetu na aktywność seniorów z punktu widzenia strategii budowania społeczeństwa informacyjnego i2010. Warszawa: Centrum Europejskie Natolin; 2009. p. 47-50.
9. Geneza i powstanie UTW w Lublinie. www.utw.lublin.pl
10. Informator Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Rok akademicki 2010/2011. E. Stanowska, E. Tyburek (ed). Lublin: Wydawnictwo TWWP; 2010.
11. Franks H. Starzeć się wolniej. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes; 1998.
12. Orzechowska G. Young-old Uniwersytet Trzeciego Wieku: Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów. In: A. Fabiś (ed). Bielsko-Biała: Wydawnictwo BGS; 2008. p. 139-40.